Cəzaların icrası qanunvericiliyinin əsas məqsədi yalnız cəzanı tətbiq etmək yox, onun vasitəsilə ictimai münasibətləri nizamlamaq, cinayətkarlığın qarşısını almaq və məhkumları islah etməkdir. Bu məqsəd hüquqi dövlət və demokratik cəmiyyət modelində mühüm yer tutur. Azərbaycan Respublikasının Cəzaların İcrası Məcəlləsi bu vəzifəni üzərinə götürməklə cəzanın tərbiyəedici funksiyasını əsaslı şəkildə təmin edir. Məcəllədə qeyd olunan kimi, qanunvericiliyin əsas vəzifəsi həm məhkumun, həm də digər vətəndaşların yeni cinayət əməlləri törətməsinin qarşısını almaqla bərabər, hüquqi sistemin stabilliyini qorumaqdır.
Qanunvericilik islah məqsədli yanaşmanı əsas götürür və məhkumların hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi, onların hüquqi statusunun təminatı, eyni zamanda hüquqi maarifləndirilməsi istiqamətində tədbirləri özündə ehtiva edir. Məcəllədə göstərilən prinsiplər – qanunçuluq, humanizm, fərdiləşdirmə, bərabərlik və cəzanın məqsədəuyğun icrası – cəza siyasətinin hüquqi əsaslarını təşkil edir. Məhkumlarla rəftarda işgəncə, alçaldıcı və qeyri-insani davranışlara qəti şəkildə yol verilməməsi də bu prinsiplər arasında mühüm yer tutur.
Məhkumların hüquqi vəziyyəti və əsas hüquqları
Məhkumların hüquqi statusu Cəzaların İcrası Məcəlləsinin mərkəzi mövzularından biridir. Məcəlləyə əsasən, məhkum şəxs vətəndaşlıqdan doğan əsas hüquqlara sahib olmaqda davam edir, yalnız qanunvericiliklə müəyyən edilmiş məhdudiyyətlər bu hüquqlara tətbiq olunur. Bu isə hüquqi dövlət anlayışının ayrılmaz tərkib hissəsidir.
Məhkumların hüquqlarına cəzanı insan ləyaqətinə hörmət şəraitində çəkmək, təhsil almaq, əmək fəaliyyəti ilə məşğul olmaq, tibbi yardım almaq, dini ayinləri yerinə yetirmək, hüquqi və psixoloji yardım almaq, şikayət və ərizə ilə müraciət etmək kimi hüquqlar daxildir. Bu hüquqlar yalnız nəzəri müddəalar kimi yox, praktiki təminatlar şəklində tətbiq edilir. Həmçinin, məhkumların şəxsi təhlükəsizlik hüququ da məcəllədə xüsusi qeyd olunur və bu təhlükənin yaranması halında müdiriyyətə müraciət etmək imkanı verilir.
Cəzaların icrası üzrə əsas orqanlar və mexanizmlər
Azərbaycan Respublikasında müxtəlif növ cəzaların icrası fərqli icra orqanlarının səlahiyyətindədir. Hər bir cəza növünün icrası üçün ayrıca prosedur və məsul qurumlar müəyyən edilmişdir. Məsələn, azadlıqdan məhrum etmə cəzasını cəzaçəkmə müəssisələri, ictimai işləri isə məhkumun yaşayış yeri üzrə icra məmurları həyata keçirir. Bu vəzifələrin bölgüsü cəzanın mahiyyətindən və praktiki icra imkanlarından doğur.
Qanunvericilik cəza çəkən şəxsə nəzarətin hüquqa uyğun və şəffaf aparılmasını tələb edir. Burada həm məhkəmə, həm də prokurorluq nəzarəti önə çıxır. Məhkəmələr cəzaların dəyişdirilməsi, təxirə salınması, şərti azad olunması kimi məsələlərə baxır. Prokurorluq isə cəzaların məqsədinə çatıb-çatmadığını qiymətləndirir. Bundan əlavə, ictimai nəzarətin formalaşdırılması üçün vətəndaş cəmiyyəti institutlarının iştirakına da şərait yaradılıb.
Probasiya nəzarəti və alternativ nəzarət formaları
Probasiya nəzarəti müasir cinayət hüququnda azadlıqdan məhrum etmə ilə bağlı olmayan cəzaların icrasında istifadə olunan effektiv bir mexanizmdir. Məcəlləyə əsasən, bu nəzarət cərimə, ictimai işlər, islah işləri, azadlığın məhdudlaşdırılması kimi cəzalara məhkum olunmuş, yaxud şərti azad edilmiş şəxslərə tətbiq olunur. Probasiya nəzarətinin əsas məqsədi məhkumun sosial reabilitasiyası və yenidən cəmiyyətə inteqrasiyasıdır.
Bu nəzarət forması həm hüquqi, həm də sosial tədbirlər kompleksindən ibarətdir. Probasiya icraçısı məhkumun davranışını müşahidə edir, zərurət olduqda sosial və psixoloji yardım göstərilməsi üçün əlaqələndirmə aparır. Elektron nəzarət vasitələrinin tətbiqi də bu çərçivədə həyata keçirilir. Bu sistem həm məhkumun özünə məsuliyyət yükləyir, həm də icra orqanına effektiv nəzarət imkanı verir.
Elektron nəzarət vasitələrinin hüquqi mexanizmləri
Məcəllənin yeniliklərindən biri də elektron nəzarət vasitələrinin tətbiqidir. Bu vasitələr əsasən ictimai işlər və azadlığın məhdudlaşdırılması cəza növləri zamanı istifadə olunur. Məqsəd məhkəmə qərarının icrasına nəzarəti artırmaq və məhkumun müəyyən edilmiş qaydalara əməl etməsini təmin etməkdir.
Elektron nəzarət cihazları şəxsin yerini müəyyən etmək, cəzaya əməl olunmasını izləmək və icra məmurlarına real vaxtda məlumat vermək funksiyasını daşıyır. Bu cihazların pozulması və ya istifadə qaydalarının pozulması halında məhkum məsuliyyət daşıyır. Bu sistemin tətbiqi Azərbaycan qanunvericiliyinin texnoloji inkişaflarla uyğunlaşdığını göstərir.
Cəza növlərinin icrası: icra qaydaları və təcrübə fərqləri
Cəzaların İcrası Məcəlləsində müxtəlif cəza növləri üçün ayrıca icra mexanizmləri nəzərdə tutulub. Hər cəza növü üçün konkret nəzarət, müddət və şərtlər müəyyən edilib. Aşağıdakı cədvəl bu fərqləri daha aydın şəkildə göstərir:
Cəza Növü | İcra Orqanı | İcra Qaydası və Nəzarət |
---|---|---|
Cərimə | İcra məmuru | Bank ödənişi və ya əmlaka yönəltmə |
İctimai işlər | İcra məmuru | İctimai yerlərdə iş, elektron nəzarət |
İslah işləri | İcra məmuru və işəgötürən | Əmək haqqından tutulma, davranış izlənməsi |
Azadlığın məhdudlaşdırılması | İcra məmuru | Elektron nəzarət, icra qeydi |
Vəzifədən məhrumetmə | İcra məmuru və işəgötürən | İşdən uzaqlaşdırma və nəzarət |
Azadlıqdan məhrumetmə | Cəzaçəkmə müəssisəsi | Qapalı rejim və daxili intizam qaydaları |
Bu yanaşma cəzanın fərdiləşdirilməsi prinsipini dəstəkləyir. Cəza tətbiq edilərkən şəxsin sosial statusu, cinayətin xarakteri, şərait və davranış nəzərə alınır. Bu isə hüquqi ədalətin reallaşmasını təmin edir.
Məhkumların islah prosesi və tərbiyə mexanizmləri
İslah prosesi cəza siyasətinin mərkəzində dayanır. Məcəlləyə görə, islah dedikdə məhkumda hüquqa, insana, cəmiyyətə hörmət formalaşdırılması nəzərdə tutulur. Bu məqsədlə bir neçə əsas islahetmə vasitəsindən istifadə olunur: rejim qaydaları, tərbiyə işi, ümumi və peşə təhsili, ictimai faydalı əmək, ictimai təsir tədbirləri.
Tərbiyə işləri müəssisədaxili psixoloq və pedaqoqlar tərəfindən aparılır. Peşə və ümumi təhsil imkanları məhkumun reabilitasiyasını asanlaşdırır. Cəzaçəkmə müəssisələrində mütəmadi təlim-tərbiyə proqramları həyata keçirilir. Əmək fəaliyyəti məhkumun cəmiyyətə töhfəsini artırmaqla yanaşı, onun sosial vərdişlərini gücləndirir. Bu, həm də onun azadlıqdan sonra yenidən cinayətə meyl etməməsi üçün profilaktik tədbirdir.
Cəzaların icrasında ictimai və beynəlxalq nəzarət formaları
Azərbaycan qanunvericiliyində yalnız dövlət orqanlarının deyil, ictimai təşkilatların da cəzaların icrasında iştirakına şərait yaradılıb. Cəzaçəkmə müəssisələrinə baş çəkmək hüququ Milli Məclis üzvləri, Ombudsman, müstəntiqlər və məhkəmə orqanları ilə yanaşı bəzi hallarda media subyektlərinə də şamil edilir.
İctimai təşkilatların iştirakı, xüsusilə məhkumların hüquqlarının müdafiəsində və onların islahında əhəmiyyətli rol oynayır. Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq konvensiyalar və insan hüquqları ilə bağlı öhdəliklər bu nəzarətin hüquqi əsaslarını gücləndirir. Belə nəzarət şəffaflıq və hesabatlılığın təmin olunmasına xidmət edir.
Tibbi, dini və sosial dəstək sistemləri
Cəzanın icrası zamanı məhkumların sağlamlıq, dini etiqad və sosial rifahı da qanunvericiliklə qorunur. Tibbi yardım sahəsində məhkumların həm ilkin, həm də ixtisaslaşmış yardım almaq hüququ tanınır. Alkoqolizm və narkomaniyadan əziyyət çəkənlərə məcburi müalicə tədbirləri tətbiq edilir.
Dini azadlıqlar təmin olunur, məhkumlara ibadət yerlərinə getmək və din xadimlərini dəvət etmək imkanı yaradılır. Bu azadlıqlar yalnız təhlükəsizlik və intizam qaydaları ilə məhdudlaşdırıla bilər. Psixoloji dəstək, hüquqi yardım və ailə ilə ünsiyyət imkanları da məhkumların sosial adaptasiyası üçün vacib elementlərdir.
Cəza siyasətinin uğurlu olması onun icra mexanizmlərinin effektivliyi ilə birbaşa əlaqəlidir. Cəzaların İcrası Məcəlləsi təkcə hüquqi sənəd deyil, həm də sosial mühüm funksiyaları yerinə yetirən normativ baza kimi çıxış edir. Məcəllənin strukturlaşdırılmış və detallı yanaşması, hüquqi mexanizmlərlə yanaşı, psixoloji və sosial adaptasiya elementlərini də nəzərə alması müasir cinayət-hüquq sisteminin inkişafını göstərir. Burada məqsəd yalnız cəza tədbirinin reallaşdırılması deyil, eyni zamanda insanın hüquqa sadiqliyini və cəmiyyətə inteqrasiyasını təmin etməkdir.
Ədalətli və şəffaf cəza icrası mexanizmi cəmiyyətin hüquqi təhlükəsizliyinin əsas dayaqlarından biridir. Məhkumların hüquqlarının qorunması, onlara göstərilən tibbi və psixoloji xidmətlər, təhsil və peşə imkanları onların gələcəkdə hüquqazidd davranışlardan çəkindirilməsinə yönəlir. Bu, təkrar cinayət hallarının qarşısını almaqla yanaşı, dövlətin hüquqi və sosial vəzifələrinin icrası baxımından da strateji əhəmiyyət daşıyır.
Ən Çox Verilən Suallar
Məqsəd məhkumların islah olunması, cəmiyyətə yenidən inteqrasiyası və yeni cinayətlərin qarşısının alınmasıdır.
Qanunçuluq, humanizm, fərdiləşdirmə, cəzaların məqsədəuyğunluğu, hüquqa hörmət və məhkumların hüquqlarının qorunması əsas prinsiplərdir.
Probasiya nəzarəti azadlıqdan məhrum etməyə alternativ cəzalara məhkum edilmiş və ya şərti azad olunmuş şəxslərə tətbiq olunan sosial-hüquqi nəzarət sistemidir.
Təhsil almaq, tibbi və psixoloji yardım, dini ayinləri yerinə yetirmək, hüquqi müdafiə, ərizə və şikayət vermək kimi hüquqları mövcuddur.
İctimai işlər və azadlığın məhdudlaşdırılması cəza növlərində, eləcə də şərti məhkumluq hallarında tətbiq oluna bilər.
Məhkum cəriməni bank yolu ilə ödəyir, ödənilmədikdə isə əmlaka yönəldilərək və ya başqa cəza ilə əvəzlənərək məcburi icra olunur.
Milli Məclis deputatları, Ombudsman, məhkəmə və prokurorluq orqanlarının nümayəndələri, bəzən media və ictimai təşkilatlar da daxil ola bilər.
Məhkumun əmək haqqından müəyyən faiz tutulur və bu müddət ərzində tərbiyə işi, əmək nəzarəti və sosial dəstək həyata keçirilir.
Qanunvericiliyə uyğun olaraq məhkumlar ibadət edə, din xadimi dəvət edə və dini ədəbiyyatdan istifadə edə bilərlər.
Məhkəmələr, prokurorluq, müvafiq icra hakimiyyəti orqanları, probasiya xidmətləri və ictimai təşkilatlar nəzarət funksiyasını yerinə yetirirlər.