CəmiyyətŞəxsiyyətlərŞəxslərSosialTarixTarixi Şəxsiyyətlər

Fətəli şah Qacar: Taxta Gəliş, Qacar Legitimliyi

XIX əsrin ilk yarısında İran taxtının bəzəkləri arasında tərpənən uzun zümrüd qaşlı tac və çiyinlərə qədər uzanan qara saqqal geniş regionun siyasi taleyini formalaşdıran bir hökmdarı simvolizə edirdi. Fətəli şah Qacar 1797-ci ildə əmisinin qətlindən sonra hökmən taxtı ələ aldı və Qacar sülaləsinin ikinci şahı kimi ölkənin zəngin, lakin çətin coğrafiyasında otuz yeddi il hökm sürdü. Ona miras qalan mirvari kimi parıldayan, amma daim təlatümlü imperiya daxilində həm daxili qiyamları boğmaq, həm də Irandırma sərhədlərini qorumaq kimi ikiqat missiya vardı. Şahın ilk illəri ziddiyyətli diplomatiya ilə keçdi; Osmanlı, Rusiya və Böyük Britaniya ilə eyni anda rəqs edən bu cavan monarx, hələ gənc yaşlarından saray siyasətindəki incə gedişlərin ustasına çevrildi. Hələ Təbriz valisi ikən qazandığı təcrübə ona hərbi yürüşlərin maliyyə yükünü, vergi siyasətinin kövrək dirəklər üzərində dayandığını göstərmişdi. Tacqoyma mərasimində gümüş saplı qılıncına and içərək ölkəni Zənd və Əfşar miraslarının parçalanma kabusundan xilas etməyə söz verdi, lakin bir neçə il sonra rus topçuları Araz boyu irəliləyəndə verdiyi andın ağırlığını tam hiss etdi. Sarayın güllü-çiçəkli bağçaları arasında minlərlə xanımı və onlarla vəzirin məkrli pıçıltıları ona Qacar İranının ən paradoksal fiqurlarından biri obrazını bəxş etdi. Kitablar onun heyrətamiz xəsisliyindən, eyni zamanda hamıya bərabər ədalət paylamaq arzusundan danışır. Rəssamlar şahı təkcə hərbi insiqniya ilə deyil, həm də nərgiz gülü tutmuş zərif barmaqları ilə təsvir edirdi; çünki Fətəli şah gerçəkdən də həm qılıncı sevirdi, həm sətiri. Saray tarixçiləri “fətih və fəlakət şahı” epiteti ilə onu səciyyələndirir, çünki ordusu güclənsə də, ölkə ərazi itkilərinə məruz qaldı. Bəstəboy, amma baxışlarında məğrurluq dolu bu monarxın həyatı Şərqin möhtəşəm saray simfoniyası ilə avropapərəst siyasi təzyiqlərin dissonansını eyni partitura daxilində səsləndirdi.

Taxta gəliş və Qacar legitimliyi

1797-ci ilin yayında Ağa Məhəmməd xan Qacar Şuşada qətlə yetiriləndə hökmən ardınca gələcək vərəsə sualı bütün dövlət aparatını iflic etdi. Həmin an Təbriz valisi kimi çıxış edən Baba xan, yəni gələcək Fətəli şah, sürətlə paytaxta yürüş edərək özünü şah elan etdi və əyalət əyanlarını sadiqlik andı içməyə məcbur etdi. Hərbi baxımdan Tehran qalasının ətrafına yerləşdirilmiş 12 minlik Qacar süvarisi çaxnaşma ehtimalını boğdu, lakin legitimlik problemi yalnız qılıncla həll olunmurdu.
Təbrizdə qazandığı hakimiyyət təcrübəsi ona yerli elitanın dəstəyinin əhəmiyyətini anlamaq imkanı vermişdi. Tacqoyma mərasimində Şirazdan gələn din xadimini baş taxtın sağ yanında oturtması sübut idi ki, yeni şah fiqh elminin siyasi legitimlikdəki rolunu qəbul edir. Qacarlar dövləti fars-dilli mədəniyyətlə türkdilli hərbi aristokratiyanın maraqlarını uzlaşdırmaq üçün sintez formuluna ehtiyac duyurdu və Fətəli şah məhz bu xəttin memarına çevrildi.

Reklam

turkiyede tehsil

Rusiya–İran müharibələri və ərazi itkiləri

XIX əsrin ilk oniliyi Cənubi Qafqaz uğrunda Rusiya ilə İran arasında geopolitik dartışmaların kulminasiyası oldu. 1804–1813 müharibəsində general Sisianovun ordusu Gəncə qalasını aldıqdan sonra İrəvan, Qarabağ və Şəki xanlıqları mühasirəyə düşdü. Qacar tərəfi klassik süvari hücumlarına güvənir, lakin artilleriya üstünlüyü rus qoşunlarına strateji səs gətirirdi.
Gülüstan müqaviləsi 1813-cü ildə Arazın şimalında yerləşən xanlıqların Azərbaycanın cənubundan qoparılmasını rəsmiləşdirdi. Bu itki Qacar diplomatiyasını silkələdi, lakin dərs dərhal mənimsənilmədi; 1826-cı ildə yeni savaş başlamış, bu dəfə rus ordusu Təbrizə qədər irəliləmişdi. Türkmənçay müqaviləsi (1828) ilə İrəvan və Naxçıvan da itirildi, üstəlik İrana 20 milyon rubl təzminat kəsildi. Şah sonradan etiraf edirdi ki, “top gülləsi cəngavərin cəsarətini neytral edir”.

Xarici siyasət və diplomatik balans oyunu

Sərhəd məğlubiyyətlərinə baxmayaraq Fətəli şah ələ keçən boşluqları diplomatik balansla doldurmağa çalışdı. Britaniya şirkətləri Hindistandan gətirdikləri silah və maliyyə ilə rus təzyiqini yumşaltmaq üçün Tehrana mühüm kreditlər verdi. 1809 İran–Britaniya müqaviləsi şahın Hind okeanına çıxış arzularını canlandırsa da, Londonun əsas məqsədi bufer zonası yaratmaq idi.
Eyni illərdə Osmanlı ilə bağlanan Ərzurum müqaviləsi (1823) Qacar sərhədinin qərb cinahını sabitləşdirdi. Şah İstanbul sarayına qızı Zəhra xanımı verərək sülaləvi ittifaq elementini diplomatiyaya daxil etdi. Diplomatik hədiyyələr arasında göndərilən nadir şok axşamçiçəyi toxumu belə botanika tarixində “Fath-Ali tulip” adı ilə qalır, bu da yumşaq güc nümunəsidir.

Daxili idarəetmə və saray həyatı

Tehran sarayının divarlarını bəzəyən Qacar miniatürləri şahı zümrüd qaşlı taxtda nəhəng ölçülü təsvir edir, halbuki Fətəli şah fiziki olaraq cəmi 160 santimetr hündürlükdə idi. Bu sənət fəndi onun avtoritetini gücləndirmək üçün qəsdən seçilmişdi. Sarayda 100-dən çox xanımı və 60-a yaxın oğlu vardı ki, onların hər biri əyalət valiliklərinə təyinat zamanı siyasi balans aləti rolunu oynayırdı.
İdarəetmədə eyni anda həm mərkəzləşmə, həm də feodal loyallığı sistemini tətbiq edirdi. Əyalətlərdən yığılan verginin yalnız üçdə biri xəzinəyə çatırdı, qalanı yerli hakimlərin cibində qalırdı, lakin şah buna göz yumurdu; çünki belə kompromis üsyan riskini azaldırdı. Bununla yanaşı, saray büdcəsi bahalı avropasayağı paltarlara və zinyət əşyalarına xərclənirdi, bu da Tehranın bazarlarına yeni sənətkarlıq tələbi yaradırdı.

Reklam

turkiyede tehsil

İqtisadi siyasət və ticarət marşrutları

Yeni vergi sistemində “maliyyə fəthnaməsi” adlı sərəncamla kəndli torpaqlarının kadastr reyestri aparıldı və məhsul vergisi əvvəldə kitabçaya yazıldı. Əsas gəlir mənbələri ipək, pambıq və xörək duzundan ibarət idi. 1814-cü il Gümrü konvensiyası britaniyalı tacirlərə İran bazarında gömrük güzəşti verdi, nəticədə Şiraz bazarına Manchester ipəyi axdı.
Şah eyni zamanda Orta Asiya ilə karvan yollarını qorumaq üçün Xorasan sərhəd qalalarını möhkəmlətdi. Hər karvan başına alınan “rah çərəyi” vergisi illik xəzinəyə əlavə 150 min tümən gəlir gətirirdi. Lakin rus mallarının Qafqaz üzərindən rüsumsuz axını yerli sənətkarın rəqabət qabiliyyətini sarsıtdı və iqtisadi tarazlığın silkələnməsinə səbəb oldu.

Mədəniyyət, incəsənət və şahın imici

Fətəli şah öz portretlərini çəkdirən ilk İran monarxlarından biri idi; Məhəmməd Sadiq Xoiyyə və Mehrəli Hüseyn xan kimi rəssamları saray atelyesində qərb tərzi perspektivlə miniatür kompozisiyaya sintez etdirdi. Bu portretlərdə şahın çiyinlərinə qədər uzanan saqqalı imperiya əzəmətini rəmzləşdirirdi.
Şah həm də “zarifəvari” lirik şeirlər müəllifi idi, “Kətib” təxəllüsü ilə qəzəllər yazırdı. Məclislərdə ustad muğam ifaçılarını dinləmək üçün “qəzəl-fəth” adlı yığıncaqlar təşkil edir, qaliblərə təntənəli xəncər hədiyyə edirdi. Beləcə, sarayda incəsənəti patronaj etməklə, öz hakimiyyətinin yumşaq üzünü xalqa göstərirdi.

Din, ulema və islahat cəhdləri

Şiə ruhanilər Qacar legitimliyinin sütunu sayılırdı, buna görə şah “möhrü-fəth” adlı fərmanla müctəhidlərin vergi güzəştlərini təsdiqlədi. Bunun əvəzində onlar minbərdən şahın saltanatını Allahın iradəsi kimi təqdir etdilər. “Məsçidlər islahatı” proqramı çərçivəsində köhnə mədrəsələr bərpa edilir, lakin müasir riyaziyyat və coğrafiya kimi fənlər hələ sistemə inteqrasiya olunmurdu.
1830-cu illərdə Avropa səfirlərinin gətirdiyi çap maşını nümunələri Tehranda ilk litotip mətbəənin yaranmasına təkan verdi. Lakin din xadimlərinin “qeyri-əxlaqi kağız” qorxusu bu yeniliyin kütləviləşməsini təxirə saldı. Şah kompromis olaraq yalnız dini və klassik mətnlərin çapına icazə verdi, beləliklə “ruhani-fəth” və “elm-fəth” arasındakı gərgin tarazlığı qorudu.

Ölümü, vərəsəlik və tarixi miras

Fətəli şah 6 sentyabr 1834-də İsfahanda vəfat etdi; ölüm xəbərini eşidən saray dərhal vərəsəlik planını işə saldı. Böyük oğlu Abbas Mirzə artıq bir il əvvəl vəfat etmişdi, ona görə taxt nəvəsi Məhəmməd şah Qacara çatdı. Saray darvazalarında üç gün ərzində qara bayraqlar dalğalandı, eyni vaxtda Tehran bazarları açıq qaldı ki, “dövlətin təməli yerindədir” görüntüsü yaradılsın.
Tarixçilər onu bir tərəfdən sənət hamisi, digər tərəfdən ərazi itkilərinin günahkarı kimi qiymətləndirirlər. Hərbi islahatlar baxımından açıq qərb texnikası qəbul etsə də, ordunu tam müasirləşdirə bilmədi. Buna baxmayaraq, İran mədəniyyətində “saqqallı şah” obrazı ədəbiyyat və təsviri sənətdə mühüm estetik motiv kimi bu günə qədər yaşayır.

Tarixi hadisəİlNəticəMüqavilə
Taxta çıxış1797Qacar legitimliyi möhkəmləndi
I Rusiya–İran müharibəsi1804–1813Arazın şimalı itirildiGülüstan
II Rusiya–İran müharibəsi1826–1828Naxçıvan, İrəvan itirildiTürkmənçay
Ərzurum sülhü1823Osmanlı ilə sərhəd sabitləşdiƏrzurum
İlk litotip mətbəə1831Dini mətnlərin çapı başladı

Fətəli şah Qacar portreti Şərq monarxiyasının bənzərsiz paradokslarını özündə cəmləyən mozaikadır; bir parçasında zümrüd qaşlı tacın parlaqlığı, digər parçasında Araz boyu itirilmiş torpaqların kədərli silueti görünür. Otuz yeddi illik hakimiyyət dövrü boyunca şah səhnəni tərk etməyən aktyor kimi həm diplomatik qrim, həm hərbi libas geyindi, lakin hər iki rolda zamanın geopolitik təzyiqlərini tam idarə edə bilmədi. O, Qacar dövlətini formal olaraq mərkəzləşdirdi, lakin iqtisadi modernləşmə üçün lazım olan infrastruktur islahatlarına yetərincə resurs ayıra bilmədi. Rus topçularının Arazı keçməsi onun ordusuna təkcə taktiki məğlubiyyət yaşatmadı, həm də Qafqazın mədəni mozaikasını Persiya tarixindən ayırdı. Bununla belə, şahın incəsənət sevgisi Tehran miniatür məktəbinin qızıl dövrünə yol açdı, sarayda yaradılan portretlər bugünkü muzey zallarında Qacar estetikası haqqında əvəzsiz məlumat verir. Diplomatiyada mavi dənizlə qırmızı bayraq arasında balans oyunu oynaması ölkəni total işğaldan xilas etdi, amma yüksək qiymətə başa gəldi. İqtisadi baxımdan vergilərin yenidən bölgüsü əyalət üsyanlarını azaltsa da, yerli sənətkarlığı xarici mallarla rəqabətdə çətinlikdə qoydu. Fətəli şahın adı indiki İranda bəzən itkilərin sinonimi kimi səslənsə də, onun mədəni sponsoru və idarəetmə nizamlayıcısı şaxəsi inkar olunmur. Tarixi yaddaş şahı həm “gövhər taclı fatih”, həm də “aciz diplomatik qurban” kimi ikiqat prizma altında qiymətləndirir. Ziddiyyətli irsə baxmayaraq, Fətəli şahın dövrü Qacar İranının siyasi xəritəsini və mədəni özünüdərkinin estetikasını formalaşdırdı. Saray qalereyasında portretinə baxan hər ziyarətçi bir daha anlayır ki, tarixin hər parlaq lövhəsində bəzən ağrılı kölgə, hər fəlakət səhnəsində isə estetik işıq mövcuddur. Məhz bu səbəbdən Fətəli şah Qacar hekayəsi yalnız tənqid və ya tərif deyil, həm də dərsdir: dövlət sükanında oturan hər kəs güc və zəriflik, yenilik və ənənə arasında həmişə incə bir tarazlıq axtarmalıdır.

Ən Çox Verilən Suallar

1. Fətəli şah Qacar nə vaxt hakimiyyətə gəlib?

Şah 1797-ci ilin payızında, Ağa Məhəmməd xan Qacarın qətlindən sonra taxta çıxıb və 1834-cü ilə qədər, yəni ölümünə kimi hökmranlıq edib. Tacqoyma mərasimi Tehranda reallaşıb və bu hadisə Qacar sülaləsinin ikinci mərhələsinin başlanğıcı sayılır. Onun dövrü həm hərbi, həm də mədəni dəyişikliklərlə yadda qalıb. Xüsusilə Rusiya ilə müharibələr bu illərə damğa vurub.

2. Gülüstan və Türkmənçay müqavilələri hansı nəticələrə gətirdi?

Gülüstan müqaviləsi (1813) Araz çayının şimalındakı xanlıqları İrandan ayırdı və Rusiya imperiyasına verdi. Türkmənçay müqaviləsi (1828) bu itkiləri genişləndirərək İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarını da Rusiyaya keçirdi. Hər iki sənəd İranın Qafqaz üzərindəki suverenliyini faktiki olaraq bitirdi. Bundan əlavə, İrana yüksək məbləğdə təzminat və Rusiya təbəələrinin ticarətdə imtiyazları tətbiq olundu.

3. Fətəli şah necə bir mədəniyyət hamisi idi?

Şah sarayında Qacar miniatür sənətini renessanslaşdırdı və Avropa perspektiv prinsiplərini İran ənənəsi ilə sintez edən rəssamları himayə etdi. O, onlarla portret çəkdirərək hakimiyyətini vizual təbliğat vasitəsinə çevirdi. Eyni zamanda “Kətib” təxəllüsü ilə qəzəllər yazdı və musiqi məclislərini dəstəklədi. Bu fəaliyyətlər saray sənətkarlarına sabit maliyyə mənbəyi yaratdı.

4. Şahın çoxsaylı ailəsi dövlət idarəetməsinə necə təsir edirdi?

Fətəli şahın yüzlərlə xanımı və səksənə yaxın övladı vardı; o, oğullarını müxtəlif əyalətlərə valilik vəzifəsinə göndərərək sülalə nəzarətini möhkəmləndirirdi. Bu siyasət qısa müddətdə mərkəzə sadiqliyi artırsa da, uzunmüddətli dövrdə regional rəqabət və varislik çəkişmələrini doğurdu. Saray xərcləri də artdığı üçün xəzinə təzyiq altında qalırdı. Buna baxmayaraq, şah bu modeli etibarlı ailə loyallığı aləti sayırdı.

5. Rusiyaya məğlubiyyətin əsas səbəbləri nə idi?

İran ordusu əsasən süvari dəstələrindən ibarət idi və ağır artilleriya baxımından Rusiya ilə rəqabət apara bilmirdi. Həmçinin logistika və maliyyə təminatı zəif idi; ordunun maaşı vaxtında ödənilmirdi, bu da döyüş motivasiyasını azaldırdı. Britaniya silah dəstəyi diplomatik səylərə baxmayaraq gecikdi. Nəticədə texnoloji və təşkilati fərq müəyyənedici rol oynadı.

6. Şahın diplomatik siyasəti nədən ibarət idi?

O, Böyük Britaniya ilə ittifaq qurmağa, Osmanlı ilə sərhədləri sabit saxlamağa və Rusiyanı tarazlaşdırmağa çalışırdı. Britaniyadan maliyyə və hərbi dəstək almaq üçün Hindistanın təhlükəsizliyini əsas arqument kimi irəli sürürdü. Osmanlı ilə sülaləvi evlilik isə qərb cinahındakı riskləri azaltdı. Bu balans siyasəti qismən uğurlu olsa da, Rusiya ilə iqtidara təsir edən müharibə gərginliyini azaltmadı.

7. Fətəli şahın iqtisadi islahatları hansı nəticəni verdi?

Şah vergi sistemi üçün kadastr reyestri tərtib etdirdi və karvan yollarını qorumağa yönəlik hərbi qalalar tikdirdi. Gömrük güzəştləri xarici tacirləri cəlb etsə də, yerli sənətkarlar üçün rəqabəti çətinləşdirdi. Bu, şəhər bazarlarında yeni əmtəə bolluğu yaratdı, lakin sənətkar gildiyalarının zəifləməsinə səbəb oldu. İqtisadi balans əldə edilsə də, uzunmüddətli sənaye modernləşməsi baş tutmadı.

8. Ən məşhur portretlərinin məqsədi nə idi?

Portretlərdə şahın geyimindəki zəngin daş-qaş və saqqalın uzunluğu imperiya əzəmətini vizual kodla çatdırırdı. Bu təsvirlər Avropalı diplomatlar üçün təntənəli hədiyyə, daxili auditoriya üçünsə güc simvolu idi. Rəssamlar şahı real ölçüdən daha böyük çəkir, beləcə lider kultu formalaşdırılırdı. Portretlər həm də Qacar estetik maksimallığının mükəmməl nümunələridir.

9. Şahın ölümü necə siyasi böhran yaratdı?

Fətəli şahın böyük oğlu və varisi Abbas Mirzə ondan əvvəl vəfat etdiyindən, vərəsəlik təcili həll tələb edirdi. Şahın nəvəsi Məhəmməd şah taxta çıxsa da, digər şahzadələr əyalətlərdə üsyan cəhdləri etdilər. Xüsusən Xorasan və Təbriz valiləri arasında gərginlik yaşandı. Yalnız saray və ulemaların ortaq dəstəyi yeni şahın legitimliyini təsdiqlədi.

10. Bu gün İran tarixşünaslığı Fətəli şahı necə qiymətləndirir?

Müasir tədqiqatçılar onun dövrünü rəngarəng mədəni inkişafa baxmayaraq hərbi və diplomatik zəifliklərlə dolu hesab edirlər. Ərazi itkiləri səbəbindən tənqid edilir, amma saray incəsənətini canlandırdığı üçün mədəniyyət tarixində müsbət iz qoyduğu vurğulanır. Tənqidçilər onun islahatları yarımçıq adlandırır, tərəfdarları isə geosiyasi təzyiqlərə baxmayaraq dövləti qoruduğunu qeyd edirlər. Beləliklə, qiymətləndirmə həm mənfi, həm müsbət ştrixlərdən ibarət balanslı portretdir.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button