Azərbaycan Respublikasında yol hərəkəti qaydalarının pozulması nəticəsində sürücülərə tətbiq edilən cərimə balları hüquqi məsuliyyətin bir hissəsidir. Bu sistem sürücülərin davranışlarına nəzarət etmək, intizam yaratmaq və təhlükəsizliyi artırmaq məqsədi daşıyır. Bir çox insan üçün bu balların nə vaxt silindiyi və hansı şərtlərlə aradan qaldırıldığı böyük əhəmiyyət daşıyır. Çünki bal limiti aşılarsa, sürücünün sürücülük hüququ müvəqqəti olaraq məhdudlaşdırıla bilər.
Bu məqalədə əsas məqsəd cərimə ballarının hüquqi əsasları, tətbiq şərtləri və silinmə müddətləri ilə bağlı geniş və dəqiq məlumat verməkdir. Yol hərəkəti iştirakçılarının hüquq və vəzifələri kontekstində, bu mexanizmin necə işlədiyini anlamaq onların gələcəkdə oxşar vəziyyətlərdən yayınmasına kömək edəcək. Cərimə ballarının ləğvi avtomatik baş vermir və qanunvericiliklə müəyyən olunmuş konkret şərtlərə əsasən icra olunur. Bu səbəbdən, sürücülər yalnız ödəniş etməklə deyil, həm də müəyyən müddət ərzində qaydalara ciddi şəkildə riayət etməklə balların silinməsinə nail ola bilərlər.
Cərimə ballarının hüquqi əsası
Azərbaycan Respublikasının İnzibati Xətalar Məcəlləsinə əsasən, yol hərəkəti qaydalarının pozulması hallarında inzibati məsuliyyət tədbiri olaraq həm cərimələr, həm də ballar tətbiq oluna bilər. Cərimə balları konkret xətalara görə müəyyən edilir və sürücünün ümumi davranış göstəricisi kimi nəzərə alınır.
Ballar müxtəlif pozuntu dərəcələrinə görə fərqli sayda tətbiq olunur. Məsələn, əgər sürücü svetoforun qırmızı işığında keçibsə və bu təhlükə doğurubsa, ona 4 bal yazıla bilər. Mobil telefondan istifadə, yol nişanlarının pozulması və təhlükəsizlik kəmərinin taxılmaması kimi hallar da cərimə ballarına səbəb ola bilər.
Cərimə ballarının limit həddi
Azərbaycan qanunvericiliyinə görə, 1 il ərzində 20 bal toplayan sürücünün sürücülük hüququ 1 il müddətinə məhdudlaşdırıla bilər. Bu limit cəmiyyətin təhlükəsizliyini qorumaq üçün nəzərdə tutulub. Yeniyetmə və yeni sürücülər üçün bu hədd daha aşağı təyin oluna bilər.
Ballar yığıldıqca sürücünün sürücülük statusu risk altına düşür. Sürücü 10-15 bal topladıqda artıq polis nəzarətinə daha tez-tez düşə bilər və sistemdə yüksək riskli sürücü kimi qeydiyyata alınar.
Balların silinməsi: əsas mexanizm
Cərimə balları, qanunvericiliyə əsasən, avtomatik şəkildə 1 il sonra ləğv edilir. Yəni, bir sürücü konkret qayda pozuntusuna görə 4 bal alıbsa, həmin pozuntu baş verdiyi gündən etibarən 12 ay sonra bu bal silinir.
Əsas şərt odur ki, bu müddət ərzində həmin sürücü yenidən eyni və ya digər qayda pozuntusuna görə bal almasın. Əgər yeni pozuntu olarsa, yeni ballar əlavə olunur və sistemdə mövcud balans yenilənir.
Cərimə ödənişi və balın silinməsi fərqi
Bəzən insanlar düşünür ki, cəriməni ödədikdə həm də bal silinir. Amma bu düzgün deyil. Cərimənin ödənilməsi inzibati məsuliyyətdən qurtarmaq üçündür, lakin bal sistemi tamamilə fərqli işləyir. Bal yalnız qanunla nəzərdə tutulmuş vaxtdan sonra və yeni pozuntu olmaması halında silinir.
Bu səbəbdən, sürücülər cəriməni ödəməklə yanaşı, qanunlara ciddi şəkildə riayət etməlidirlər ki, balların avtomatik silinməsi mümkün olsun.
Təkrar pozuntu və silinmə müddətinə təsiri
Əgər bir sürücü 1 il ərzində dəfələrlə qayda pozuntusu edibsə və ballar yığılıbsa, bu zaman yeni pozuntu baş verdikcə əvvəlki balların silinmə müddəti də təxirə salınır. Yəni silinmə prosesi hər dəfə yeni qayda pozuntusu ilə geri çəkilir.
Bu sistem sürücüləri diqqətli olmağa, məsuliyyətli davranmağa və yol təhlükəsizliyinə töhfə verməyə təşviq edir. Çünki yalnız qanunlara riayət etməklə balların silinməsi təmin oluna bilər.
Bal sisteminin elektron monitorinqi
Daxili İşlər Nazirliyinin Baş Dövlət Yol Polisi İdarəsinin rəsmi elektron sistemi vasitəsilə vətəndaşlar öz cərimə ballarını onlayn şəkildə yoxlaya bilərlər. Bu sistem şəffaflıq və nəzarət məqsədilə hazırlanmışdır. Hər bir vətəndaş şəxsiyyət vəsiqəsinin FİN kodu və ya avtomobilin dövlət nömrə nişanı ilə sistemə daxil olaraq öz bal vəziyyətini görə bilər.
Bu imkan cərimə ballarının vaxtında izlənməsi və aradan qaldırılması üçün vacibdir.
Sürücülərə məsləhətlər və tövsiyələr
Yol hərəkəti qaydalarına riayət etmək təkcə qanun qarşısında məsuliyyət deyil, həm də şəxsi və ictimai təhlükəsizliyin təminatıdır. Sürücülər hər zaman diqqətli olmalı, telefon istifadəsi, təhlükəsizlik kəmərinin taxılmaması, sürət həddinin aşılması kimi hallardan uzaq durmalıdır.
Əgər cərimə balları artıq mövcuddursa, onları silmək üçün 12 ay qaydalara riayət etmək ən doğru və yeganə yoldur.
Nəzarət və gələcək dəyişiklik ehtimalları
Qanunvericilikdə zaman-zaman dəyişikliklər baş verir. Son illərdə cərimə balları ilə bağlı daha ədalətli və balanslı sistemin yaradılması istiqamətində işlər aparılır. Mümkündür ki, gələcəkdə bəzi pozuntulara görə balların miqdarı azalsın və ya yeni pozuntu növlərinə ballar tətbiq edilsin.
Sürücülər bu dəyişiklikləri rəsmi mənbələrdən izləməli və hüquqi yeniliklərə qarşı məlumatlı olmalıdır.
Cərimə balları sistemi yol hərəkəti təhlükəsizliyini təmin etmək üçün mühüm hüquqi mexanizmdir. Balların nə vaxt və necə silindiyini anlamaq hər bir sürücünün vətəndaş məsuliyyətidir. 12 aylıq müddət ərzində qaydalara əməl etmək, yeni qayda pozuntusuna yol verməmək və daima diqqətli olmaq balların silinməsi üçün əsas şərtlərdir. Bu sistem həm hüquqi nəzarəti, həm də sosial məsuliyyət anlayışını gücləndirir. Unutmaq olmaz ki, bu, yalnız bir cəza vasitəsi deyil, eyni zamanda maarifləndirici və preventiv tədbirdir.
Ən çox verilən suallar
Ballar qayda pozuntusunun baş verdiyi gündən etibarən 1 il sonra avtomatik silinir.
Xeyr, cəriməni ödəmək bal sisteminə təsir etmir. Ballar yalnız vaxt keçdikdə silinir.
1 il ərzində 20 bal yığan sürücünün sürücülük hüququ məhdudlaşdırıla bilər.
Bəli, yeni pozuntu baş verərsə, əvvəlki balların silinmə müddəti yenidən başlayır.
DYP-nin rəsmi saytından şəxsiyyət vəsiqəsi və ya avtomobil nömrəsi ilə baxmaq mümkündür.
Yeni sürücülər üçün daha az balla hüququn məhdudlaşdırılması tətbiq edilə bilər.
Xeyr, proses avtomatik həyata keçirilir.
Telefon istifadə, qırmızı işıqda keçmək, təhlükəsizlik kəmərini taxmamaq və s.
Hazırda belə bir tətbiq yoxdur, yalnız vaxt və düzgün davranış əsasdır.
Hazırda rəsmi bildiriş sistemi yoxdur, sürücülər özləri yoxlamalıdır.