CəmiyyətMəişətSosial

Dərs: Müasir Dərs Modeli, Komponentləri

Dərs – insan həyatında ən önəmli mərhələlərdən biri, biliyin, tərbiyənin, bacarıq və dəyərlərin ötürülməsində mühüm vasitədir. Hər bir insan həyatının müəyyən dövrünü məktəb, universitet və ya digər təhsil müəssisəsində keçirir. Məhz burada fərd şəxsiyyət kimi formalaşır, cəmiyyət üçün yararlı bilik, bacarıq və keyfiyyətlər qazanır. Dərs təkcə bilik ötürülməsi deyil, həm də insani münasibətlərin, əməkdaşlığın, ünsiyyətin, sosiallaşmanın, mədəniyyətin formalaşmasında vacib rol oynayır.

Azərbaycan cəmiyyətində təhsil və dərs anlayışı hər zaman yüksək dəyərləndirilib. Tarixi qaynaqlarda, klassik ədəbiyyatda “dərs ocağı”, “elm karvanı”, “məktəb beşiyi” kimi ifadələr bu prosesin cəmiyyət üçün nə qədər vacib olduğunu göstərir. Dərs yalnız məktəblə məhdudlaşmır – ailədə, cəmiyyətdə, həyatın hər bir anında, hər bir situasiyada insan yeni bir “dərs” alır.

Reklam

turkiyede tehsil

Müasir dövrdə dərsin rolu daha da artıb. Texnologiyanın, rəqəmsal alətlərin, qloballaşmanın təsiri ilə dərs anlayışı genişlənib. Artıq dərslər yalnız sinif otağında, bir müəllimin rəhbərliyi ilə yox, həm də onlayn platformalarda, distant və fərdi tədris modellərində, virtual və qarışıq formatlarda keçirilir. Bu yeni yanaşmalar təhsilin əhatəsini, effektivliyini və fərdiliyi artırır.

Dərs həm də insanı sosial həyata, əmək bazarına, dünyagörüşünə, innovasiyalara hazırlayan bir platformadır. Burada təkcə riyaziyyat, ədəbiyyat, fizika və digər fənlər deyil, insan hüquqları, vətəndaşlıq dəyərləri, ekologiya, mədəniyyət, sağlamlıq, etik davranış və kommunikasiya kimi mövzular da öyrədilir. Dərsdə tərbiyə, şəxsiyyətin formalaşması, fərdi və kollektiv inkişaf mühüm yer tutur.

Cəmiyyətin gələcəyi dərs və təhsil prosesinin keyfiyyətindən, müəllimlərin hazırlıq səviyyəsindən, valideynlərin və ictimaiyyətin dəstəyindən asılıdır. Azərbaycan təhsil sistemində dərs və dərslik islahatları, yeni təlim strategiyaları, müasir pedaqoji yanaşmalar və texnoloji yeniliklər tətbiq olunur. Dərsin motivasiyaverici, şəxsiyyətyönlü, yaradıcı və funksional olması müasir təhsilin başlıca məqsədinə çevrilib.

Reklam

turkiyede tehsil

Dərs həm fərdi, həm də kollektiv inkişafa aparan yol, insanın həyat və əmək uğurunun başlanğıcıdır. Dərsin nəticəsi yalnız qiymət və ya attestat deyil, həm də müasir cəmiyyət üçün yararlı, yaradıcı, məsuliyyətli, açıq fikirli insan yetişdirməkdir. Bu baxımdan dərs həm pedaqoji, həm psixoloji, həm sosial, həm də hüquqi aspektlərdən tədqiq olunur və inkişaf etdirilir.

Dərs Anlayışının Tarixi və Mədəni Kökü

Dərs anlayışı insan cəmiyyətinin təşəkkül tapdığı dövrdən formalaşıb. Qədim Şərq, Misir, Hindistan, Çin, Qafqaz və xüsusən də Azərbaycanın tarixində dərs ocaqları, məktəbxanalar, mədrəsələr, məscid və kilsə məktəbləri, klassik müəllim-şagird münasibətləri var. Məşhur filosoflar, alimlər, şair və mütəfəkkirlər məktəblərdə, dərs və söhbətlərdə bilik öyrədərək cəmiyyətin inkişafına töhfə veriblər.

Azərbaycan xalqı üçün elm, dərs, təhsil müqəddəs hesab olunub. Şair və alimlərimizin əsərlərində “dərs”, “məktəb”, “mürəbbilik” anlayışları yüksək mənəvi dəyər kimi təqdim olunur. Dərs – mədəniyyətin, kollektiv yaddaşın, milli inkişafın vacib sütunudur.

Dərsin Hüquqi Tənzimlənməsi və Təhsil Qanunvericiliyi

Azərbaycanda dərs və təhsil prosesi bir sıra dövlət sənədləri və normativ aktlarla tənzimlənir:

  • “Təhsil haqqında Qanun”
  • “Ümumi təhsil haqqında Qanun”
  • Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası
  • Təhsil Nazirliyinin və digər icra hakimiyyəti orqanlarının qərar və sərəncamları

Bu sənədlər təhsil almaq hüququnu, dərs saatları və müddətini, dərsin təşkili qaydalarını, müəllim və şagirdin hüquq və vəzifələrini, qiymətləndirmə və nəzarət mexanizmlərini, valideynin və dövlətin rolu və məsuliyyətini müəyyən edir. Hər bir vətəndaşın pulsuz və icbari təhsil almaq hüququ var.

Müasir Dərs Modeli və Onun Xüsusiyyətləri

Müasir dərs modeli klassik, frontal, interaktiv, diferensial, layihə əsaslı, distant və qarışıq (blended) formatlarda keçirilə bilər. Yeni dərs yanaşmalarında şagirdin aktivliyi, yaradıcılığı, tənqidi təfəkkürü, praktiki bacarıqları, informasiya və kommunikasiya texnologiyalarından istifadə əsas yer tutur.

Dərs – artıq yalnız müəllimin diktəsi ilə yox, həm də şagirdin təşəbbüsü, qrup işi, təqdimat, debat, təcrübə və yaradıcı layihələr vasitəsilə təşkil olunur. Qiymətləndirmə sistemində yalnız imtahan və testlər yox, həm də portfoliolar, təqdimatlar, praktiki iş və layihə fəaliyyəti əsas götürülür.

Dərsin Strukturu və Pedaqoji Mexanizmlər

Ənənəvi dərs aşağıdakı mərhələləri əhatə edir:

  • Mövzuya giriş, motivasiya
  • Yeni materialın izahı
  • Təcrübə, misal və nümunələr
  • Qrup və fərdi tapşırıqlar
  • Müzakirə və nəticə
  • Yoxlama və qiymətləndirmə
  • Tapşırığın verilməsi

Müasir dərsdə motivasiya, interaktivlik, fərdi yanaşma, şagirdin marağının oyadılması, yaradıcı tapşırıqlar mühüm rol oynayır.

Dərsdə Müəllim və Şagirdin Rolu

Dərsin keyfiyyəti müəllimin peşəkarlığından, insanpərvərliyindən, yeniliyə açıq olmasından, şagirdlərin motivasiyası və hazırlığından asılıdır. Müəllim – dərsin təşkilatçısı, bələdçi və motivatorudur. Şagird – bilik alan, yaradan, tənqid edən və tətbiq edən fəal iştirakçıdır.

Müasir dərsdə müəllim və şagird münasibətləri qarşılıqlı hörmət, əməkdaşlıq, yaradıcılıq və sərbəstlik üzərində qurulur. Şagirdin dərs prosesində özünü ifadə etməsi, sual verməsi, tapşırıq seçməsi, təşəbbüslə çıxış etməsi stimullaşdırılır.

Dərsin Psixoloji Aspektləri

Dərs təkcə biliyin deyil, həm də insan şəxsiyyətinin, emosional və sosial bacarıqlarının formalaşmasında mühüm rol oynayır. Dərsdə motivasiya, maraq, özgüvən, empatiya, liderlik, ünsiyyət bacarıqları inkişaf edir. Müasir pedaqogika “təhlükəsiz psixoloji mühit”, “maraqlı dərs atmosferi”, “təşviqedici qiymətləndirmə” prinsiplərinə əsaslanır.

Uğurlu dərs həm fərdi, həm də qrup motivasiyasını yüksəldir, şagirdin təhsil və həyat uğurunun əsasını qoyur.

Dərs və Sosial İnteqrasiya

Dərs insanı cəmiyyətə inteqrasiya etdirən, sosial bacarıqları, vətəndaş məsuliyyətini, əməkdaşlıq və tolerantlıq vərdişlərini inkişaf etdirən əsas sosial institutdur. Dərsdə qrup işi, debatlar, sosial layihələr, ictimai tədbirlər, vətəndaşlıq dərsləri təşkil olunur. Məktəb və cəmiyyət birliyi dərsin effektivliyini artırır.

Dərs və Texnologiyanın Rolunun Artması

Son illərdə texnologiyanın inkişafı ilə dərsin formatı və məzmunu dəyişib. Rəqəmsal dərsliklər, onlayn platformalar, virtual siniflər, interaktiv lövhələr, süni intellekt və robototexnika dərs prosesinə daxil edilib. Bu, dərsin çevikliyini, əlçatanlığını və interaktivliyini artırır. Eyni zamanda müəllim və şagird üçün yeni imkanlar və çağırışlar yaradır.

Dərs və Qiymətləndirmə Sistemi

Dərsdə qiymətləndirmə yalnız bilik yox, həm də bacarıq, yaradıcılıq, əməkdaşlıq və sosial bacarıqların inkişafına yönəlir. Müasir qiymətləndirmə sistemi çoxnövçülük (summativ, formatif), şagirdin fərdi inkişaf dinamikası, əks-əlaqə və özünüqiymətləndirmə mexanizmlərini əhatə edir.

Dərs və Hüquq: Şagird və Müəllimin Hüquqları

Təhsil və dərs prosesi zamanı hər iki tərəfin hüquq və vəzifələri var:

  • Təhsil almaq, sual vermək, fərdi və kollektiv öyrənmək
  • Təhlükəsiz və stimullaşdırıcı mühitdə olmaq
  • Qiymətləndirmənin obyektivliyi
  • Psixoloji və fiziki təhlükəsizlik
  • Şəxsi məlumatların qorunması və məxfilik
  • Müəllimin dərsə rəhbərlik etmək, tədris metodu seçmək və innovasiyalara açıq olmaq hüququ

Bu hüquqlar Azərbaycan qanunvericiliyi və beynəlxalq hüquq normaları ilə qorunur.

Dərsin Gələcək Perspektivləri və İnnovasiyalar

Gələcəkdə dərsin daha fərdi, adaptiv, texnoloji, praktiki və yaradıcı olacağı gözlənilir. Distant və qarışıq formatların artması, inklüziv təhsil, fərdi təhsil planları, təhsil texnologiyalarının inteqrasiyası, həyatboyu öyrənmə və bacarıq əsaslı təlim dərsin yeni mərhələsini formalaşdıracaq.

Dərsin Əsas Komponentləri və Müasir Trendlər

KomponentƏnənəvi YanaşmaMüasir Yanaşma
Tədris metoduFrontal, müəllimmərkəzliFəal, şagirdmərkəzli, layihə əsaslı
QiymətləndirməYazılı imtahan, testLayihə, portfolia, formatif
TexnologiyaLövhə, kitabVirtual sinif, rəqəmsal resurs
Şagirdin roluPassiv dinləyiciFəal iştirakçı, yaradıcı
Müəllimin roluMəlumat verən, nəzarətçiRəhbər, bələdçi, fasilitator
MühitSinif otağıOnlayn, qarışıq, distant
Tapşırıq formasıStandart ev tapşırıqlarıYaradıcılıq, qrup işi, layihə
Əks-əlaqəMüəllimdən şagirdəQarşılıqlı, fərdi, onlayn
Təhsil nəticələriBilgi əsaslıBacarıq və kompetensiya əsaslı
MotivasiyaXarici (qiymət, imtahan)Daxili (maraq, özünüinkişaf)

Dərs və təhsil prosesi müasir cəmiyyətin inkişafında, insan potensialının formalaşmasında, sosial və iqtisadi tərəqqidə, milli-mədəni kimliyin qorunmasında mühüm rol oynayır. Müasir dərs pedaqoji, texnoloji və sosial yeniliklərin, fərdilik və yaradıcı yanaşmanın vəhdətində cəmiyyətin gələcəyini formalaşdırır.

Ən Çox Verilən Suallar

1. Dərs nədir və hansı məqsədləri daşıyır?

Dərs – bilik, bacarıq və dəyərlərin şagirdlərə sistemli şəkildə ötürülməsi məqsədilə təşkil olunan tədris prosesidir. Əsas məqsədlər bilik vermək, sosiallaşmanı və şəxsiyyətin inkişafını təmin etməkdir.

2. Müasir dərsin ən vacib xüsusiyyətləri hansılardır?

Müasir dərs interaktiv, yaradıcılıq yönümlü, şagird mərkəzli, fərdi və qrup işinə əsaslanan, texnologiya və innovasiyadan istifadə edilən dərsdir.

3. Azərbaycanda dərs və təhsil hansı qanunlarla tənzimlənir?

Dərs və təhsil prosesi ‘Təhsil haqqında Qanun’, ‘Ümumi təhsil haqqında Qanun’ və Təhsil Nazirliyinin normativ aktları ilə tənzimlənir.

4. Dərsdə müəllim və şagirdin rolu nədir?

Müəllim – tədris prosesinin təşkili, istiqamətləndirilməsi və motivasiyasında əsas rola malikdir. Şagird isə bilik alan, sual verən, praktikada tətbiq edən və yaradıcılıq göstərən fəal iştirakçıdır.

5. Dərsin növləri və formatları hansılardır?

Ənənəvi sinif dərsi, layihə dərsi, distant dərs, virtual dərs, fərdi və qrup dərsləri kimi müxtəlif formatlar mövcuddur.

6. Qiymətləndirmə sistemi necə qurulub?

Qiymətləndirmə summativ (ümumi nəticə), formatif (prosesi izləyən), portfolia, layihə və praktiki işlərə əsaslanır.

7. Dərsdə texnologiya və innovasiya hansı rolu oynayır?

Texnologiya dərsin interaktivliyini, əlçatanlığını və effektivliyini artırır, yeni öyrənmə imkanları yaradır.

8. Dərs motivasiyasını necə artırmaq olar?

Maraq oyadan, şagirdə şəxsiyyət kimi yanaşan, yaradıcı tapşırıqlar və interaktiv metodlar motivasiyanı artırır.

9. Valideynlərin dərsdə rolu varmı?

Bəli, valideynlər dərsin keyfiyyətinə, övladlarının təhsilinə və motivasiyasına dəstək verməlidirlər.

10. Psixoloji təhlükəsiz dərs mühiti necə yaradılır?

Müəllim və şagird arasında qarşılıqlı hörmət, empatiya, bərabərlik, açıq kommunikasiya və qərəzsiz münasibət təhlükəsiz mühit yaradır.

11. Dərsdə fərdi yanaşma və inklüzivlik nə deməkdir?

Fərdi yanaşma – hər şagirdin fərqliliyinin nəzərə alınması, inklüzivlik isə müxtəlif ehtiyacı olanların bərabər imkanla dərsə cəlb edilməsidir.

12. Azərbaycan məktəblərində dərs ili və dərs saatları necə tənzimlənir?

Dərs ili və dərs saatları Təhsil Nazirliyinin illik tədris planları və normativ sənədləri ilə müəyyən olunur.

13. Dərs prosesində hansı yeniliklər tətbiq edilir?

Layihə əsaslı öyrənmə, rəqəmsal qiymətləndirmə, distant təhsil, portfolia, yaradıcılıq tapşırıqları əsas yeniliklərdir.

14. Gələcəkdə dərs və təhsildə hansı dəyişikliklər gözlənilir?

Texnologiyanın daha geniş tətbiqi, fərdi və adaptiv təlim, distant və qarışıq formatların yayılması proqnozlaşdırılır.

15. Dərs cəmiyyət üçün hansı əhəmiyyətə malikdir?

Dərs cəmiyyətin intellektual, sosial və mədəni inkişafını təmin edən, şəxsiyyət və əmək bazarının formalaşmasına zəmin yaradan əsas instituttur.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button