Müasir dövrün iqtisadi münasibətlərində vergi mexanizmləri təkcə dövlət büdcəsinin formalaşdırılmasında deyil, həm də biznes subyektlərinin fəaliyyətinin tənzimlənməsində mühüm rol oynayır. Bu vergi növlərindən biri də Əlavə Dəyər Vergisidir. ƏDV adlanan bu vergi, istehlakçının aldığı mal və xidmətin üzərinə əlavə edilən dəyərdən tutulur və dolaylı vergi növü sayılır. Ölkədə tətbiq edilən vergi siyasətində ƏDV həm iqtisadiyyatın şəffaflaşdırılması, həm də büdcə gəlirlərinin təmin olunması üçün mühüm alətə çevrilib. Əlavə Dəyər Vergisi sadəcə maliyyə rəqəmləri ilə məhdudlaşmır, o həmçinin istehsal, idxal, ixrac və ticarət sahələrində geniş təsirə malikdir. Hər bir istehlakçı bu vergi ilə gündəlik həyatında qarşılaşır, amma onun mahiyyəti, tətbiqi mexanizmi və geri qaytarılma prosesi çoxları üçün aydın deyil. Vergi ödəyiciləri, sahibkarlar və sadə vətəndaşlar üçün bu sahənin ətraflı və başa düşülən izahı olduqca vacibdir.
Əlavə Dəyər Vergisinin mahiyyəti
ƏDV məhsul və ya xidmətin istehsal və satış mərhələlərində yaradılmış əlavə dəyərə görə tutulan vergi növüdür. Bu vergi mal və xidmətlərin istehlakçısına yönəldilir, lakin onun yığılması və dövlətə ödənilməsi müəssisələrin və sahibkarların üzərinə düşür. ƏDV-in əsas xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, o, hər mərhələdə – yəni istehsaldan satışa qədər olan zəncirdə yaranan əlavə dəyərə tətbiq olunur və bu dəyərin dövlət tərəfindən vergi formasında tutulmasını təmin edir.
İstehlakçı aldığı məhsulun qiymətinə ƏDV-nin əlavə olunduğunu bilmədən ödəmə aparır. Məsələn, mağazada 100 manatlıq məhsul alındıqda, bu məbləğin içində ƏDV də olur. Bu vergi birbaşa olaraq məhsul və xidmətin istehlakçısı tərəfindən ödənilsə də, dövlətə onu ödəyən şəxs satıcı və ya xidmət göstərən təşkilat olur.
ƏDV-nin hüquqi əsasları və tətbiq sahəsi
Azərbaycan Respublikasında ƏDV-nin hüquqi bazası “Əlavə Dəyər Vergisi haqqında” Qanunla tənzimlənir. Bu qanun ƏDV-nin tutulması, dərəcəsi, azadolma halları, hesabatların verilməsi və digər məsələləri əhatə edir. Qanunvericilikdə müəyyən edilən normalara əsasən, ƏDV ödəyiciləri mal və xidmətləri təqdim edən hüquqi və fiziki şəxslərdir. Eyni zamanda, ölkəyə idxal olunan mallar da ƏDV-yə cəlb olunur.
Əlavə Dəyər Vergisinin tətbiqi sahələri olduqca genişdir. Ticarət, sənaye, tikinti, xidmət, logistika, nəqliyyat və kənd təsərrüfatı sahələri bu verginin tətbiq olunduğu əsas sektorlar sırasındadır. Bununla yanaşı, bəzi mallar və xidmətlər qanunvericiliyə əsasən ƏDV-dən azaddır. Məsələn, dərman preparatlarının bir qismi, təhsil və səhiyyə xidmətlərinin bəziləri bu azadolma kateqoriyasına daxil edilir.
ƏDV-nin hesablanması qaydası
ƏDV-nin hesablanması məhsulun və ya xidmətin satış qiymətinə əsasən aparılır. Əgər məhsulun satış qiyməti ƏDV daxil olmadan 100 manatdırsa və vergi dərəcəsi 18 faizdirsə, vergi məbləği 18 manat olacaq. Beləliklə, istehlakçı məhsula görə ümumilikdə 118 manat ödəyir. Əgər satış qiymətinə artıq ƏDV daxil edilibsə, onda vergi məbləği satış qiymətindən faizlə çıxarılaraq hesablanır.
ƏDV-nin düzgün hesablanması üçün müəssisələr xüsusi uçot və hesabat sistemlərindən istifadə etməli, gəlir və xərc sənədlərini dəqiq aparmalıdır. Bu sistem həm vergi orqanları qarşısında şəffaflıq yaradır, həm də müəssisələrin gəlirlilik səviyyəsini obyektiv şəkildə göstərir.
ƏDV dərəcələri və azadolma halları
Əlavə Dəyər Vergisinin ümumi tətbiq olunan dərəcəsi Azərbaycan Respublikasında 18 faiz təşkil edir. Bu dərəcə həm yerli, həm də idxal edilən məhsul və xidmətlərə tətbiq edilir. Bununla belə, qanunvericilikdə bəzi mallar və xidmətlər üçün sıfır faiz və ya ƏDV-dən tam azadolma halı nəzərdə tutulur. Bu kateqoriyalara əsasən, beynəlxalq yükdaşıma xidmətləri, ixrac əməliyyatları, bəzi sosial əhəmiyyətli məhsullar və dövlət tərəfindən maliyyələşdirilən layihələr daxildir.
Sıfır dərəcə ilə ƏDV tətbiqi deməkdir ki, həmin mal və ya xidmət satış zamanı ƏDV ilə vergi tutulmur, lakin onun hazırlanmasında istifadə olunan xammal və komponentlərə ödənilmiş ƏDV dövlət tərəfindən qaytarılır. Bu sistem ixracatçıların vergi yükünü azaltmaq və məhsulun rəqabət qabiliyyətini artırmaq məqsədi daşıyır.
ƏDV-nin geri qaytarılması
Vergi ödəyicilərinin qarşılaşdığı əsas məsələlərdən biri də ƏDV-nin geri qaytarılması prosesidir. Bu, xüsusilə ixracatla məşğul olan müəssisələr üçün aktual məsələdir. Əgər vergi ödəyicisi məhsulu ixrac edirsə və bu məhsul üçün alqı-satqı zamanı ƏDV ödənilibsə, o zaman dövlət həmin məbləği geri qaytarmalıdır.
Bunun üçün vergi ödəyicisi müəyyən sənədləri – müqavilə, faktura, gömrük bəyannaməsi və digər təsdiqləyici sənədləri təqdim etməli, eyni zamanda elektron bəyannamələrdə ƏDV məbləğini düzgün əks etdirməlidir. Əgər bu proseslər düzgün aparılarsa, dövlət tərəfindən ödənilmiş ƏDV geri qaytarılır. Son illərdə bu prosesin elektronlaşdırılması ilə vaxt və resurslara qənaət edilməsi məqsədilə müvafiq islahatlar həyata keçirilib.
ƏDV və fiziki şəxslər: nə bilməliyik?
Fiziki şəxslər, xüsusilə alıcılar və istehlakçılar, ƏDV-nin ödəyicisi olaraq birbaşa dövlətə hesabat vermirlər. Lakin aldıqları məhsulun və ya xidmətin qiymətinə ƏDV daxil olduğundan, onlar əslində bu verginin ödənişini həyata keçirən tərəfdirlər. Fiziki şəxslər üçün maraqlı məqamlardan biri də ƏDV geri qaytarılması sistemidir. Xüsusilə “ƏDV geri al” layihəsi çərçivəsində alıcılar nağdsız alış zamanı alış-veriş çekini sistemə daxil edərək ödənilən ƏDV-nin müəyyən faizini geri ala bilirlər.
Bu təşəbbüs vətəndaşlar arasında vergi öhdəliklərinin şəffaf şəkildə həyata keçirilməsinə kömək edir, eyni zamanda vətəndaşları rəsmi alış-veriş etməyə təşviq edir. Geri qaytarılan məbləğlər kiçik görünə bilər, lakin mütəmadi alış-veriş edən şəxslər üçün müəyyən dövrdə bu ciddi vəsaitə çevrilə bilər.
ƏDV və biznes: sahibkarlar üçün qaydalar
Əlavə Dəyər Vergisi biznes subyektləri üçün əsas vergi öhdəliklərindən biridir. Əgər sahibkarın illik dövriyyəsi müəyyən edilmiş həddi keçərsə, o zaman vergi orqanlarında ƏDV qeydiyyatına alınmalı və müvafiq bəyannamələr təqdim edilməlidir. Bu proses sahibkarlıq fəaliyyətinin qanun çərçivəsində aparılmasına, rəsmi uçotun dəqiq şəkildə həyata keçirilməsinə və gəlir-gəlir xərclərinin balanslaşdırılmasına xidmət edir.
Sahibkarlar üçün mühasibat uçotunun dəqiq aparılması, elektron fakturaların düzgün tərtibi və vergi bəyannamələrinin vaxtında təqdim olunması vacib şərtlər sırasındadır. Əks halda, ƏDV ilə bağlı cərimələr və əlavə yoxlamalarla üzləşmək mümkündür.
ƏDV-nin iqtisadiyyata təsiri
Əlavə Dəyər Vergisi dövlət büdcəsinin formalaşmasında mühüm rol oynayır. Ölkədə toplanan vergi gəlirlərinin böyük hissəsi məhz bu vergi növü hesabına təmin edilir. Bununla yanaşı, ƏDV iqtisadi fəaliyyətin tənzimlənməsi, rəqabət mühitinin sağlamlaşdırılması və maliyyə axınlarının şəffaflaşdırılmasında əhəmiyyətli vasitə kimi çıxış edir.
Əgər bu vergi düzgün tətbiq olunarsa və qeyri-rəsmi iqtisadi fəaliyyətlərlə mübarizə gücləndirilərsə, dövlət büdcəsinin gəlirləri artır və ictimai xərclərin maliyyələşdirilməsi mümkün olur. Həmçinin vergi sistemində şəffaflıq və hesabatlılıq prinsiplərinin bərqərar olması iqtisadi sabitliyin qorunmasına zəmin yaradır.
ƏDV ilə bağlı islahatlar və rəqəmsal texnologiyalar
Son illərdə vergi sistemində tətbiq olunan rəqəmsal islahatlar ƏDV-nin idarə olunmasını da əhatə edib. Elektron qaimə-faktura sisteminin tətbiqi, onlayn vergi bəyannamələri, alış-verişdə çeklərlə vergi geri qaytarılması sistemi bu sahədə şəffaflığın artırılması məqsədi daşıyır. Bu texnoloji yeniliklər vergi öhdəliklərinin icrasını asanlaşdırır və qeyri-rəsmi iqtisadi fəaliyyətlərin qarşısını almağa kömək edir.
Bununla yanaşı, vətəndaşlara rahatlıq yaratmaq məqsədilə mobil tətbiqlər və elektron portallar istifadəyə verilib. Nəticədə, ƏDV-nin həm ödəyicilər, həm də alıcılar üçün daha şəffaf və nəzarət olunan sistemlərlə idarə edilməsi təmin olunur.
Əlavə Dəyər Vergisi iqtisadi və hüquqi mühitin ayrılmaz tərkib hissəsidir. Həm dövlət büdcəsinin sabitliyi, həm də iqtisadi fəaliyyətin şəffaflığı üçün bu vergi növü mühüm rol oynayır. İstehlakçılar, sahibkarlar və dövlət orqanları üçün ƏDV yalnız maliyyə öhdəliyi deyil, eyni zamanda idarəetmə və nəzarət mexanizmidir. Verginin düzgün tətbiqi, hesabatlılığın təmin olunması və texnoloji vasitələrlə şəffaflığın artırılması iqtisadi sistemin dayanıqlığını gücləndirir. Bu sistemdə hər bir vətəndaşın və sahibkarın rolu əhəmiyyətlidir və onların hüquq və vəzifələri ilə bağlı məlumatlı olması dövlətlə cəmiyyət arasında güvənin möhkəmlənməsinə xidmət edir.
Ən Çox Verilən Suallar
Əlavə Dəyər Vergisi məhsul və xidmətlərin istehlakı zamanı ödənilən dolaylı vergidir. Bu vergi bütün istehlakçılar üçün tətbiq olunur, lakin dövlətə ödənişi hüquqi və fiziki şəxslər həyata keçirir.
Hazırda Azərbaycan Respublikasında ƏDV-nin əsas dərəcəsi 18 faizdir. Bəzi hallarda sıfır faiz və azadolmalar da mövcuddur.
Dərman vasitələrinin bir hissəsi, səhiyyə və təhsil xidmətlərinin müəyyən kateqoriyaları, beynəlxalq yükdaşıma və ixrac əməliyyatları ƏDV-dən azad olunur.
“ƏDV geri al” sistemi vasitəsilə nağdsız ödənişlər zamanı alıcı alış-veriş çeklərini sistemə daxil etməklə ödənilən ƏDV-nin bir hissəsini geri ala bilər.
ƏDV satış qiymətinə 18 faiz əlavə edilməklə hesablanır. Əgər qiymət daxilindədirsə, onda ƏDV satış qiymətindən çıxarılaraq müəyyən edilir.
Əgər sahibkarın illik dövriyyəsi qanunla müəyyən olunmuş həddi keçərsə, o zaman ƏDV qeydiyyatına düşmək və bəyannamə təqdim etmək məcburiyyətindədir.
Vergi öhdəliklərini pozan şəxslərə maliyyə sanksiyaları, faizlər və inzibati tədbirlər tətbiq oluna bilər.
ƏDV-nin qaytarılması üçün alqı-satqı müqaviləsi, faktura, gömrük bəyannaməsi və elektron bəyannamələr təqdim olunmalıdır.
Şəffaflıq, vergi bazasının genişliyi, büdcəyə sabit gəlir axını və iqtisadi fəaliyyətin nəzarətdə saxlanması ƏDV-nin əsas üstünlükləridir.
Elektron qaimə-fakturalar, onlayn bəyannamələr, mobil tətbiqlər və portal sistemləri ƏDV-nin rəqəmsal idarə olunmasını təmin edir.