CəmiyyətDinSosial

Ğafir Surəsi 46: İbrət Dərsləri, İfadəsinin Təfsiri

Ğafir surəsi 46-cı ayə ətrafında dərin təfəkkür, insanın yer üzündəki məsuliyyətinə, ölüm sonrası taleyinə və ilahi ədalətin labüdlüyünə diqqət yönəldir. Firon çevrəsinə ünvanlanan xəbərdarlıq sadəcə tarixi fakt kimi deyil, bütün cəmiyyətlərə xitab edən əxlaqi manifest kimi səslənir. Ayədə səhər-axşam ifadəsi ilə işarə olunan fasiləsiz təqdimetmə, dünya və bərzəx mərhələlərinin birləşdiyi metafizik körpüdür, burada zaman ölçüsü standart insan təcrübəsindən kənara çıxır. Qəbir azabının reallığını təsdiqləyən bu ifadə, insan şüurunu maddi komfort zonasından qoparıb əbədi nəticələr haqqında düşünməyə vadar edir. Qiyamət saatı bərqərar olduqda isə sənədləşdirilmiş tarixi zülm nümunəsi kimi Firon əhli ən şiddətli cəzanın ünvanına çevrilir. İlahi bəyanatda bədənin yandırılması məcazi deyil, kosmik ədalətin tərifi kimi təqdim olunur: səhər-axşam fasiləsiz alışan alov vicdan və əməllər arasında itirilmiş tarazlığın bərpasıdır. Qurani-Kərim əhvalatlarının ən güclü təsir mexanizmi məhz konkret nümunə üzərindən universal prinsipi vurğulamasıdır; Firon hekayəsi istismar, təkəbbür və peyğəmbər inkarının humanitar faciəyə çevrilməsinin arxetipik modelidir. Ayə, müasir dünyada da haqsızlıq, korrupsiya və güc sui-istifadəsi hallarında öz aktuallığını qoruyur. Çünki ilahi ədalət sadəcə tarixi fraqmentləri deyil, bütün dövrləri əhatə edir və hər kəsin fərdi hesabatını təmin edir.

Ayənin mətni və tərcüməsi

Ərəb mətnində 46-cı ayə belə səslənir: “ən-nəru yuʿraḍunə ʿaleyhə ğuḍuvvən və ʿaşiyyan və yəvmə təqûmu’s-sâʿətu ədxilû âlə Firʿavne eşedde’l-ʿazâb.” Bu cümlə üç hissədən ibarətdir: fasiləsiz təqdimetmə bildirən “yuʿraḍunə”, zaman markerləri olan “ğuḍuvvən” və “ʿaşiyyan”, nəhayət qiyamət hökmünü əks etdirən “ədxilû” əmri. Azərbaycan dilinə literal tərcümə belə verilir: “Od – ona səhər və axşam təqdim olunurlar, Qiyamət günü isə (deyiləcək): ‘Firon əhlini ən şiddətli əzaba daxil edin!’ ”
Ayədəki “ən-nəru” sözü müəyyən artikl ilə gəldiyindən, konkret cəza mühitini – cəhənnəm alovunu göstərir. “Yuʿraḍunə” feilinin məchul forması cəzanı təbii nəticə deyil, məcburi qarşılaşma kimi təqdim edir. Sanki günahkarlar öz istəyi ilə deyil, ilahi qərarla alova “tərtibli cərgə” kimi yönəldilir.

Reklam

turkiyede tehsil

Qiraət qaydaları baxımından Hafs rivayətində “yəvmə təqûmu’s-sâʿətu” frazası fasilə olmadan oxunur ki, cümlə axıcılığını saxlasın. Təfsir alimləri bu bağlantını dünya sonrası əzabın dərhal ardıcıllığını vurğulamaq üçün vacib sayırlar. Ayənin sintaksisi həm tematik, həm də ritmik baxımdan cəza məntiqini ardıcıl şəkildə çatdırır.

Tarixi kontekst: Firon rejimi və zulm mexanizmi

Musa peyğəmbərin dövründə Misir imperiyası sosial iyerarxiya, məbəd iqtisadiyyatı və tanrılaşdırılmış monarx sistemi ilə tanınırdı. Firon titulunu daşıyan hökmdar ilahi səlahiyyət iddiası irəli sürərək təkcə siyasi hakimiyyətə deyil, ruhani idarəçiliyə də nəzarət edirdi. Əhalinin böyük hissəsi quldarlıq və ağır vergi sistemi altında yaşamış, İsrail övladları isə etnik-dini azlıq olaraq daha sərt məcburi əmək rejiminə cəlb olunmuşdu.
Musa peyğəmbərin monoteist çağırışı Firon ideologiyasının ən həlledici sütununu – ilahiləşdirilmiş rəhbər prinsipini sarsıtdı. Tarixçilər qeyd edir ki, Musa möcüzələrinin ictimai təsiri, iqtisadi böhranlarla üst-üstə düşərək siyasi sistemin dayaqlarını zəiflətdi. Lakin Firon təslim olmadı və “ən-nər” metaforası məhz bu inadkar inkarın nəticəsi kimi təqdim olunur.

Qəbir azabı anlayışı

Ayədə səhər-axşam fasiləsiz təqdimetməni bəzi təfsirçilər “bərzəx dövründə qısa fasilə ilə təkrarlanan psixoloji əzab” kimi şərh edir. Buna görə, ölən şəxsin ruhu müvəqqəti mərhələdə cəhənnəm alovuna vizual və hissi baxımdan yaxınlaşdırılır, lakin tam cismən yanma Qiyamət günü reallaşır. Ashab məzhəbləri qəbir azabının ruh-bədən kimliyinə dair müxtəlif yanaşmalar irəli sürsə də, əksəriyyət əzab reallığını qəbul edir.
İmam Maturidi bu ayəni “dəlil-i sərri” kimi dəyərləndirərək rəsmi teoloji mövqeyin formalaşmasında istifadə edib. Müsəlləm əqidə prinsiplərinə görə, bərzəx mərhələsində ruh cismi tam hiss etməsə də, zahiri aləmin ağrı konsepsiyasını yaşayır. Beləliklə, ayə metafizik və psixoloji əzabın paralel oxunuşunu mümkün edir.

Reklam

turkiyede tehsil

Səhər və axşam ifadəsinin təfsiri

“Ğudu” və “aşiy” kökləri ərəbcədə günün iki parlaq dövrünü bildirir: sübh şəfəqi və gün batımına yaxın toranlıq. Ərəb ədəbiyyatında bu iki zaman kəsimi “iş-güc dövrü” ilə “istirahət dövrü”nü də rəmzləşdirir. Ayədə bu ifadələrin seçilməsi, Günahkarların nə iş, nə də istirahət imkanına sahib olmayacağına işarə edir.
Qurani-Kərimdə Anbiya 38-ci ayə və Rum 17-ci ayə də bənzər fraza ilə ibadət vaxtını tərif edir; bu, dövri təkrarı vurğulayan stilistik əlaqədir. Yəni mömin bəndə öz ibadətini səhər və axşam dilə gətirərkən, zalım Firon əhli eyni zaman kəsimlərində əzabla üzləşir. Beləcə, iki fərqli aksioloji nəticə paralel qurulur.

Qiyamət günü və əzabın mərhələləri

Ayədə “yəvmə təqûmu’s-sâʿətu” bir növ zaman dəyişikliyi düyünüdür; artıq bərzəx təqdimetməsi bitir, real cəza dövrü başlayır. Təfsirçi İbn Kəsir bildirir ki, Qiyamətə qədərki əzab ruh-cisim təcrübəsinin ilkin versiyasıdır, dəhşətin tam forması isə dirilmə sonrası cənnət-cəhənnəm bölgüsü ilə gerçəkləşir.
“Ədəxilû” felinin cəza mələklərinə ünvanlanması, əmri icra edən agentliyin mələklər olduğunu göstərir; bu həm də cəzanın mütləq həyata keçəcəyinə zəmanətdir. Şiddətli əzabın “əşedd” attributu semantik olaraq ən yuxarı dərəcə bildirir, yəni təkcə temperatur yox, hərtərəfli ruhi-cismani ağrı.

Ayənin teoloji nəticələri

Birinci nəticə: Allahın ədaləti tarixi kollektivləri də kapsayır; yəni cəza fərdi olduğu kimi, kollektiv zülm şəbəkəsinə də şamil olunur. İkinci nəticə: bərzəx mərhələsi realdır, ruhun şüurlu təcrübəsi davam edir və bu təcrübə əməllə proporsionaldır. Üçüncü nəticə: ilahi mərhəmət universal olsa da, xəbərdarlıqları inkar edən və islah qapısını qapadan cəmiyyətlər üçün qaçılmaz cəza mövcuddur.
Dördüncü nəticə: zaman anlayışı ilahi müstəvidə elastikdir; insanın səhər-axşam dəyişikliyi Allahın mərhəmət və ya qəzəb manifesti üçün məhdudiyyət yaratmır. Nəhayət, bu ayə mömin üçün təqva motivasiyası, zalım üçün isə ciddi xəbərdarlıqdır.

Müasir insan üçün ibrət dərsləri

Siyasi liderlər üçün ayə, güc sui-istifadəsinin nə qədər uzunömürlü görünməsindən asılı olmayaraq, ədalət qarşısında ucuz olduğunu xatırladır. Sosial ədalət fəallarına gös­tə­rir ki, haqsızlığa qarşı durmaq sadəcə dünyəvi bir vəzifə deyil, ilahi mis­siyaya qoşulmaqdır.
İşçi-işəgötürən münasibətində Firon modeli istismarın ən radikal nümunəsidir; beləliklə, əmək hüquqlarının pozulması hələ də aktual Firon psixologiyasının təzahürüdür. Ayə həmçinin psixoloji sağlamlıq mütəxəssislərinə travma sonrası ədalət hissinin bərpası üçün metafizik ədalət konsepsiyasını təqdim edir.

Ədəbi və dil xüsusiyyətləri

Ayənin retorikasında “ən-nəru” sözü cümlə əvvəlinə gətirilərək xəbərdarlığın vurğusunu artırır. Bu, ərəbcə “muxtəs” dediyimiz stilistik inversiya nümunəsidir. Səs enerjisi baxımından “nər”, “ğuḍuvv”, “aşiy” sözlərindəki qutuqürtəli qaf və ğayn səsləri əzabın fonetik təsirini gücləndirir.
Həmçinin ayədə parallelizm poetik fiquru var: səhər-axşam, dünya-axirət, təqdimetmə-daxil etmə. Bu quruluş oxucu şüurunda səbəb-nəticə mentalitasını gücləndirir. Eyni zamanda kəsik, lakin güclü cümlə uzunluğu qısa kinli xəbərdarlıq effekti yaradır.

Ayənin təfsiri üzrə klassik və müasir yanaşmalar

İbn Abbas və Mücahid kimi səhabə təfsirçiləri ayəni qəbir əzabının açıq sübutu sayır, Fakhruddin Razi isə səhər-axşam ifadəsini “təkrarlanan ruhi azab tsikli” kimi izah edir. Zamakhshari ayədəki “ədxilû” əmrini ilahi imperativin qəti forması hesab edərək azabın qaçılmazlığını vurğulayır.
Müasir təfsirçi Məhəmməd Əsəd metafizik hissəni simvolik oxuya meylli olsa da, Firon hekayəsini tarixi diktaturaların ibrət modeli kimi şərh edir. Sosioloq Fazlur Rahman ayəni makro-ədalət konsepsiyasına bağlayıb, ilahi cəzanın tarixi təzahürləri sosial ədalət dinamikası kimi təhlil edir.

Cəza kontekstində ədalət və mərhəmət balansı

Qurani-Kərimdə ğafir “bağışlayan” deməkdir; surənin adından da görünən mərhəmət tonuna baxmayaraq, 46-cı ayə qəzəb aspektini önə çıxarır. Bu ikilik ilahi münasibətin balans mexanizmini göstərir: xəbərdarlıqlar mərhəmətin təzahürü, xəbərdarlıqları saymamaq isə qəzəbin səbəbidir.
Teoloji baxımdan bu balans psixoloji tarazlıq yaradır; mömin ruhi rahatlıq tapır, zalım isə yenə də qapının açıq olduğu xəbərini alır. Nəticə etibarilə, ayə həm motivasiya, həm də qorxu mexanizmini birlikdə tənzimləyir.

Təfsir ədəbiyyatında metodoloji fərqlər

Klassik təfsirdə isnad zənciri, lüğəvi analiz və ashab rəvayətləri əsas alındığı halda, müasir hermenevtik yanaşma sosio-tarixi kontekst və diskurs analizini önə çəkir. Məsələn, Tabəri və Qurtubi bu ayəni Quran-sünnə konsensusu çərçivəsində şərh edir, Seyyid Qutb isə Firon tiplərinin modern siyasi strukturlarla analoji olduğunu vurğulayır.
Post-kolonial təfsirçi Əbdülkərim Suruş isə əzab motifini kollektiv şüuraltının ədalət arzusunun metaforik ifadəsi kimi görür. Bu metodoloji müxtəliflik ayənin çoxqatlı məzmun daşıdığını, fərqli intellektual kontekstlərdə yeni mənalar açdığını sübut edir.

ElementƏrəb mətnində formasıTərcümə açar sözləriTəfsirdə əsas məna
ən-nəruالنَّارُOd, cəhənnəmMəxsus alov mühiti
yuʿraḍunəيُعْرَضُونَTəqdim olunurlarMəcburi qarşılaşma
ğuḍuvvənغُدُوًّاSəhərlərDavamlı zaman göstəricisi
ʿaşiyyanعَشِيًّاAxşamlarDavamlı zaman göstəricisi
ədxilûأَدْخِلُواDaxil edinQiyamət hökm əmri
eşedde’l-ʿazâbأَشَدَّ الْعَذَابِƏn şiddətli əzabSon dərəcə cəza növü

Ğafir surəsinin 46-cı ayəsi insan vicdanına ədalət lövhəsini həkk edir və hər dövrün Fironlarına eyni dəyişməz hökmü xatırladır. Alovun səhər-axşam fasiləsiz təqdim edilməsi zülmkar ruhun heç vaxt rahatlıq tapmadığını göstərir, buna görə dünya istibdadı əbədiyyət müstəvisində mənasız bir qalibiyyətdən başqa bir şey deyil. İlahi nəzarətin bu fasiləsizliyi mömin qəlbə arxayınlıq, zalım psixikasına isə qaçılmaz qorxu gətirir. Ayənin qısa, amma güclü sintaksisi ədalətin gecikdirilə biləcəyini, lakin təxirə salınmayacağını auditoriyaya təlqin edir. Tarixi Firon rejiminə fokuslanmış hekayə indi də korrupsiyadan müharibəyə qədər müxtəlif zülm formalarını mənəvi tribunaya çıxarır. Bərzəx mərhələsinin vurğulanması həm ölüləri, həm diriləri xəbərdar edir ki, həyatın hər qırıntısı əməlin yaddaş kartına yazılır və silinmə funksiyası mövcud deyil. Bu çağırış fərdi məsuliyyəti ibadətin çərçivəsindən çıxarıb ictimai ədalət mübarizəsinə bağlayır: haqq yeyən də, haqq müdafiəçisi də eyni kosmik tribunaya gedir, ancaq mənsəb fərqi orada ölçü vahidi deyil. Ayə möminə sabitlik, humanistə istiqamət, zalıma isə qəti xəbərdarlıq verir; yəni hər bir psixoloji tip üçün tətbiq oluna bilən çoxqatlı mesajdır. Dilin poetik gücü, ritmin hədəfə yönəlik qısalığı ilahi bəyanı sadə və yadda qalan edir, bu da təqva dinamizmini gündəlik hərəkətə çevirir. Fərqli teoloji məzhəblər bu ayənin dərinliklərini müxtəlif metodlarla izah etsələr də, hamısı ədalətin qaçılmazlığı məsələsində eyni mətləbdə birləşir. İndi və burda atılan hər addımın, deyilən hər sözün kosmik əks-sədası olduğu anlayışı, insanı həm əxlaq, həm də hüquq müstəvisində daha məsuliyyətli qərarlar verməyə təşviq edir. Beləliklə, 46-cı ayə sadəcə Qurani-Kərimin tarixi fraqmenti deyil, bəşər sivilizasiyasının əbədi baxış güzgüsüdür: onda öz əməllərimizi görməyi bacardıqca, təqva paradiqması da, sosial ədalət layihələri də gerçəkləşməyə bir addım daha yaxınlaşır.

Ən Çox Verilən Suallar

1. Ğafir surəsi 46-cı ayə hansı mövzunu əsasən qabardır?

Ayə Firon əhlinin səhər və axşam cəhənnəm oduna təqdim olunmasını və Qiyamət günü ən şiddətli əzabla cəzalandırılacaqlarını xəbər verir. Burada həm bərzəx dövründə davam edən ruhi əzab, həm də Qiyamət sonrası cismani cəza təsvir olunur. İlahi ədalət konsepsiyası tarixi nümunə – Firon rejimi – üzərindən universallaşdırılır. Mesaj, hər dövrdə zalım cəmiyyətlər üçün xəbərdarlıq rolunu oynayır.

2. Səhər-axşam təqdim olunma necə başa düşülməlidir?

Ərəb dilində “ğuḍuvv” və “aşiy” sözləri günün erkən və gec saatlarını bildirir. Təfsirçilər bu ifadəni ruhi əzabın davamlı tsikli kimi şərh edir; ruhlar müəyyən fasilə ilə alova yaxından göstərilir, lakin həlledici cəza Qiyamət gününə saxlanılır. Bəzi alimlər bunu zaman məfhumunun nisbiləşdiyi bərzəx mühitinin metaforası sayırlar. Məqsəd, əzabın fasiləsiz təbiətini vurğulamaqdır.

3. Ayə qəbir azabına sübutdurmu?

Əksər ehli-sünnə alimləri ayəni qəbir azabının açıq sübutu kimi təqdim edir, çünki Qiyamət hələ baş verməmişkən “od təqdim olunması” ifadəsi işlənir. Maturidi və Əşəri ənənəsində bu dəlil əsas arqumentlərdən biridir. Rə’y mövqeyi tutan bəzi müasir şərhçilər isə bu təqdimetməni metaforik, psixoloji əzab kimi oxumağa meyllidir. Lakin klassik konsensus qəbir azabının reallığını təsdiqləyir.

4. Firon əhlinin xüsusi vurğulanmasının səbəbi nədir?

Firon hekayəsi Quran narrativində təkəbbür, peyğəmbər inkarı və ictimai istismarın simvolu kimi təqdim olunur. Ayədə Firon əhlinin nümunə gətirilməsi, zalımlığa görə tarixdə ən bariz kollektiv cəza nümunəsi olmalarıdır. Bu kollektiv rəmz vasitəsilə Qurani-Kərim mesajı ümumiləşdirir: hər hansı cəmiyyət oxşar zülm sistemi qurarsa, eyni aqibətlə üzləşəcək. Tarixi konkretlik universal ibrət mənbəyinə çevrilir.

5. Ən şiddətli əzab ifadəsi digər ayələrlə necə əlaqələnir?

Quranda “əşeddəl-əzab” bir neçə yerdə zalım və kafir qruplara tətbiq edilir. Məsələn, Nisa 56 və Yunus 70-ci ayələrdə bənzər tərif var. Beləliklə, ğafir 46 cərgəvi kontekstdə şiddət dərəcəsinin pik nöqtəsini bildirir. Təfsir üsuluna görə, bu ifadə təkcə temperatur deyil, mental və ruhi ağrının da maksimumunu ifadə edir. Həmçinin, dərəcələr ayələrin bir-birini izah vasitəsidir.

6. Ayənin stilistik xüsusiyyətləri hansılardır?

Ayə inversiya, parallelizm və səs rəngarəngliyi ilə seçilir. Inversiya “ən-nəru” sözünü cümlə əvvəlinə çəkərək mövzunu diqqətə gətirir. Parallelizm səhər-axşam, dünya-axirət, təqdim-daxil kimi dual strukturlar yaradır. Qaf, ğayn və səd səsləri alovun xırıltılı tonunu akustik olaraq canlandırır. Bu poetik strukturlar emosional təsiri gücləndirir və ayənin yadda qalmasını asanlaşdırır.

7. Ayədə “yuʿraḍunə” məchul felinin istifadəsi nə deməkdir?

Məchul feil cəzanın aktorunu gizlədərək diqqəti prosesin qaçılmazlığına yönəldir. Burada əhəmiyyət azabı kimin verdiyi deyil, onun labüdlüyüdür. Alimlərin rəyinə görə, cəza mələklər tərəfindən icra olunsa da, ilahi təyinatın vurgulanması üçün subyekt zikr edilmir. Bu, həm də universal mesajdır: zülmkar kim olursa-olsun, eyni mexanizm işə düşəcək.

8. Bərzəx anlayışı ayədən necə hasil olur?

Ayədəki iki mərhələli cəza təsviri – birincisi qiyamət öncəsi təqdimetmə, ikincisi qiyamət sonrası daxil etmə – ruhun ölüm­dən sonra da şüurlu təcrübə yaşadığını göstərir. Bu konsepsiya bərzəx terminini formalaşdırır. İslam kosmologiyasında bərzəx ruhun müvəqqəti dayanacağıdır; orada əməl defteri qiyamət məhkəməsi üçün “soyuducu kamera” kimi saxlanılır. Ayə bərzəx həyatının real təsdiqini verir.

9. Ayədəki cəza metodu ədalətli hesab oluna bilərmi?

İlahi ədalət konsepsiyasına görə, cəza əməllə proporsional olmalıdır. Firon əhli uzun müddət kütləvi istismar, körpə qətlə, peyğəmbər inkarı kimi ağır cinayətlər törətmişdir. Ən şiddətli əzab onların zülm dərəcəsinə uyğundur. Həm də xəbərdarlıqlar çoxsaylı möcüzə ilə dəfələrlə gəldiyi halda geri çevrilmişlər. Beləliklə, cəza nisbi deyil, tam adekvat sayılır.

10. Müasir dövrdə bu ayədən hansı dərsləri götürmək olar?

Ayə zülm strukturunun istənilən dövrdə iflasa məhkum olduğunu xatırladır. Korrupsiya, insan alveri, ekoloji cinayətlər kimi hallarda da Firon modeli təkrarlanır. İnsan haqları müdafiəçiləri üçün ayə motivasiya, zalımlar üçün psixoloji təzyiq vasitəsidir. Şəxsi səviyyədə isə, səhər-axşam ibadəti gücləndirmək və vicdan hesabatı aparmaq üçün ilahi təqva siqnalıdır. Bu, həm individual, həm kollektiv ədalət şüurunu dirçəldir.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button