CəmiyyətDilçilikSosial

İfadəli oxu: Dil, Nitq Bacarıqları

İfadəli oxu insan nitqinin və ümumilikdə dil bacarığının inkişafında mühüm rol oynayan pedaqoji, psixoloji və mədəni fenomenlərdən biridir. Uşaqların və böyüklərin tədris prosesində mətnləri, bədii və elmi əsərləri, şeirləri və ya hətta gündəlik danışıq fraqmentlərini düzgün, aydın, ritmik və mənalı şəkildə səsləndirməsi təkcə texniki bir bacarıq deyil, həm də onların düşüncə tərzinin, nitq intonasiyasının, emosional zənginliyinin və dünya görüşünün inkişafına xidmət edir. İfadəli oxu müasir təhsil sisteminin əsas komponentlərindən biri kimi qəbul edilir və bu bacarığın formalaşması üçün sistemli yanaşma tələb olunur. Təhsil müəssisələrində, xüsusilə ibtidai və orta məktəblərdə ifadəli oxunun tədrisi şagirdlərin təkcə yazılı mətnləri deyil, həm də səsləndirilmiş nitqləri, dialoqları, monoloqları düzgün və təsirli çatdırmasına imkan yaradır. Bu prosesdə düzgün nəfəs, vurğu, intonasiya, pauza, temp, emosional vurğular, hiss və düşüncələrin səlis ötürülməsi əsas götürülür. İfadəli oxu təkcə mətnin düzgün səsləndirilməsi deyil, həm də mətnin mənasının tam açılması, dinləyiciyə hiss və həyəcanın çatdırılması deməkdir.

İfadəli oxunun tarixi və nəzəri əsasları

İfadəli oxunun kökləri qədim dövrlərə gedib çıxır. Qədim yunan və Roma məktəblərində ritorika və bədii oxu xüsusi fənn kimi tədris olunurdu. O dövrdə şagirdlərə mətnin emosional və intonasiya baxımından düzgün səsləndirilməsi öyrədilirdi. Azərbaycanda isə klassik şairlərin, dastançıların, aşıqların ifasında, həmçinin medresələrdə, məscidlərdə və məktəblərdə ifadəli oxuya böyük önəm verilirdi. İfadəli oxu milli folklorumuzda, xüsusilə nağıl, bayatı və dastanlarda, xalq ədəbiyyatında hər zaman aparıcı yer tutub. Klassik dövrdə böyük şairlərimizin, yazıçılarımızın əsərləri məhz ifadəli, hiss və duyğu dolu səsləndirmə ilə oxunur, insanların yaddaşında dərin iz buraxırdı. Nəzəri baxımdan ifadəli oxu səsin ahəngi, intonasiya, vurğu, pauza, temp, ritm, tələffüz və emosional çalarlardan ibarət mürəkkəb proses kimi izah edilir. İfadəli oxu aktında insanın daxili dünyası, emosional vəziyyəti, həyat təcrübəsi, bədii zövqü və nitq bacarığı aydın şəkildə üzə çıxır.

Reklam

turkiyede tehsil

İfadəli oxunun psixoloji əsasları

Psixoloji baxımdan ifadəli oxu insan şəxsiyyətinin və xüsusilə uşaqların emosional, idraki və sosial inkişafında mühüm rol oynayır. Uşaq mətnləri ifadəli oxuduqda özünü personajın, müəllifin və ya hər hansı bir qəhrəmanın yerində hiss edir, onların hiss və duyğularını yaşamağa başlayır. Bu proses həm empatiya, həm də yaradıcılıq bacarıqlarının inkişafına şərait yaradır. İfadəli oxu zamanı uşaqlar düşüncələrini, hisslərini, fikirlərini söz vasitəsilə çatdırmağı öyrənirlər. Hər bir səs, pauza və ya intonasiya uşağın daxili aləmini, bədii təxəyyülünü və nitq bacarığını zənginləşdirir. İfadəli oxu təlimi şagirdlərin öz fikrini aydın, inandırıcı və emosional şəkildə ifadə etməsinə, auditoriya qarşısında sərbəst çıxış etməsinə, özünəinamın formalaşmasına da müsbət təsir göstərir. Psixoloji cəhətdən ifadəli oxu həm də stressin, gərginliyin azalmasına, rahatlanmaya, pozitiv emosiyaların yaranmasına kömək edir.

İfadəli oxunun pedaqoji əhəmiyyəti

Təhsil sistemində ifadəli oxu şagirdlərin dil və ədəbiyyat biliklərinin möhkəmləndirilməsi, mətnləri daha yaxşı qavraması, məna qatlarını açması üçün əvəzsiz vasitədir. Müasir pedaqogika ifadəli oxunu həm də şəxsiyyətin inkişafının, sosiallaşmasının və yaradıcılıq potensialının üzə çıxmasının vacib komponenti hesab edir. İbtidai siniflərdə müəllimlər şagirdlərə bədii və informativ mətnləri ardıcıllıqla və emosional səsləndirməklə məna və struktur baxımından anlaşıqlı etməyə kömək edirlər. Yuxarı siniflərdə isə şagirdlər bədii əsərlərin mahiyyətini dərin hiss və intonasiya ilə çatdırmaq, ədəbi obrazları canlandırmaq, müəllifin ideyasını, emosional fonunu düzgün təqdim etmək bacarığı əldə edirlər. Pedaqoji baxımdan ifadəli oxu həm də şagirdlərin nitq mədəniyyətinin, düzgün tələffüz və səlis danışıq bacarığının formalaşmasına xidmət edir.

İfadəli oxunun dil və nitq bacarıqlarına təsiri

İfadəli oxu dilin düzgün mənimsənilməsi, qrammatikanın, tələffüzün, leksikanın və semantikanın aydın şəkildə qavranılması üçün çox təsirli üsuldur. Şagirdlər və ya böyüklər mətnləri ifadəli şəkildə oxuduqda, söz və cümlə strukturunu, mətnin daxili məntiqini, səs və sözlərin bir-biri ilə əlaqəsini daha yaxşı dərk edirlər. Bu proses nəticəsində danışıqda durğu işarələri, vurğu, pauza, tələffüz və səs harmoniyası düzgün formalaşır. İfadəli oxu dinləyicinin diqqətini mətnə cəlb edir, onun məna qatlarını, obrazların xarakterini və hadisələrin axarını aydınlaşdırır. İfadəli oxu sayəsində şagirdlər və ya böyüklər ictimai yerlərdə sərbəst və təsirli danışıq aparmaq bacarığı əldə edirlər.

Reklam

turkiyede tehsil

İfadəli oxunun inkişaf metodikası və mərhələləri

İfadəli oxunun formalaşması üçün sistemli tədris və mərhələli yanaşma zəruridir. İlk mərhələdə uşaqlara düzgün tələffüz, səsin təmizliyi və mətnin düzgün bölünməsi öyrədilir. İkinci mərhələdə vurğu, intonasiya və pauzaların yerləşdirilməsi, tempin tənzimlənməsi, emosional vurğuların tətbiqi tədris edilir. Növbəti mərhələdə isə şagirdlər bədii və informativ mətnləri tamamilə ifadəli səsləndirməyə başlayırlar, personajların emosiyalarını, müəllifin fikirlərini auditoriyaya çatdırırlar. İfadəli oxu məşqləri bədii əsərlər, şeirlər, dialoqlar, monoloqlar, nağıllar və hətta gündəlik xəbərlər üzərində aparılır. Müəllimlər, valideynlər və mütəxəssislər bu prosesdə şagirdlərin fərdi xüsusiyyətlərini, yaş səviyyəsini və emosional durumunu nəzərə alırlar. İfadəli oxu prosesində dinləmə, təqlid, rol oynama və bədii təhlil əsas metodlardan hesab edilir.

Məktəb və ailədə ifadəli oxunun inkişafı

İfadəli oxunun inkişafında həm məktəb, həm də ailə mühüm rol oynayır. Məktəbdə müəllimlərin peşəkar yanaşması, metodik dərslər, bədii qiraət müsabiqələri, ədəbi gecələr və müxtəlif layihələr ifadəli oxu bacarığının formalaşmasına kömək edir. Ailədə isə valideynlər uşaqlara nağıl, şeir, hekayə və müxtəlif mətnləri birlikdə oxumaqla onların ifadəli oxu bacarığını inkişaf etdirə bilərlər. Valideynlər uşaqlarına kitab oxumağı maraqlı və interaktiv etmək üçün suallar verə, müzakirələr apara, bəzən rolları dəyişə bilərlər. Bu, uşaqlarda həm də ailə dəyərlərinin, ünsiyyətin və emosional yaxınlığın formalaşmasına səbəb olur. İfadəli oxu uşaqlar üçün həm oyun, həm də ciddi inkişaf mərhələsi kimi dəyərləndirilə bilər.

İfadəli oxunun inkişafına kömək edən resurslar və texnologiyalar

İfadəli oxunun tədrisində müasir texnologiyaların, elektron resursların, audio və video materialların istifadəsi böyük əhəmiyyət daşıyır. Müxtəlif təhsil platformaları, onlayn qiraət proqramları, mobil tətbiqlər, audio kitablar, interaktiv oyunlar və multimedia resurslar uşaqların və böyüklərin ifadəli oxu bacarıqlarını inkişaf etdirməyə imkan yaradır. Müəllimlər və valideynlər üçün təlimatlar, praktiki vəsaitlər, qiraət mətnləri, səsləndirmə və rol oynama oyunları da bu sahədə effektiv nəticə verir. Mədəniyyət evlərində, uşaq və gənclər kitabxanalarında, teatr və qiraət studiyalarında ifadəli oxu üzrə xüsusi dərnəklər və kurslar təşkil olunur.

İfadəli oxunun müsabiqələr və ictimai tədbirlərdə rolu

Azərbaycanda və dünyada ifadəli oxu müsabiqələri, bədii qiraət festivalları və müxtəlif ədəbi tədbirlər geniş yayılıb. Bu müsabiqələr şagirdlərin və gənclərin bacarıqlarının nümayişi, yeni istedadların üzə çıxarılması və bədii sözə marağın artırılması üçün əvəzsiz platformadır. İfadəli oxu müsabiqələri həm məktəbdaxili, həm rayon, həm də respublika səviyyəsində təşkil olunur. Bu tədbirlər uşaqlarda rəqabət hissi, özünü ifadə etmə bacarığı, emosional zənginlik və ictimai çıxış vərdişlərinin formalaşmasına səbəb olur. Həmçinin, müsabiqə və tədbirlər zamanı gənclər öz aralarındakı əlaqələri gücləndirir, yeni dostluqlar qurur, müxtəlif müəllif və əsərlərlə tanış olurlar.

İfadəli oxunun insan həyatında və cəmiyyətin inkişafında rolu

İfadəli oxu təkcə fərdi inkişaf üçün deyil, cəmiyyətin mədəni və intellektual səviyyəsinin yüksəlməsi baxımından da mühüm əhəmiyyətə malikdir. İfadəli oxu bacarığı olan insanlar cəmiyyətin liderləri, yaradıcı şəxsləri, müəllimləri, aktyorları, şair və yazıçıları, ictimai xadimləri arasında xüsusi yer tutur. Onlar həm ictimai çıxışlarda, həm də fərdi ünsiyyətdə nitqin gücünü, təsir imkanlarını, mədəniyyətini nümayiş etdirirlər. İfadəli oxu təkcə nitq bacarığının deyil, eyni zamanda bədii təfəkkürün, intellektual səviyyənin və emosional zənginliyin göstəricisidir. Bu bacarıq insanların bir-birini daha yaxşı başa düşməsinə, mədəniyyətlərin və dəyərlərin ötürülməsinə kömək edir.

İfadəli oxu insanın dil, nitq və emosional inkişafı üçün əvəzsiz bir bacarıqdır. Onun inkişafı üçün ailə, məktəb və ictimai mühit birlikdə çalışmalı, müasir metodlar və texnologiyalar tətbiq olunmalı, fərdi yanaşma və ardıcıl məşqlər əsas götürülməlidir. İfadəli oxu bacarığı uşaqlarda bədii zövq, yaradıcı düşüncə, səlis nitq, yüksək ünsiyyət və liderlik keyfiyyətlərinin formalaşmasına kömək edir. Müasir dövrdə bu bacarığın inkişafı üçün geniş resurslar, texnoloji imkanlar və ictimai platformalar mövcuddur. İfadəli oxuya ciddi yanaşma, hər yaşda insanın şəxsi inkişafı və cəmiyyətin mədəni səviyyəsinin yüksəlməsi üçün vacib amildir.

Ən Çox Verilən Suallar

1. İfadəli oxu nədir?

İfadəli oxu mətnin səs, intonasiya, vurğu, pauza və emosional çalarlarla canlı və mənalı şəkildə səsləndirilməsi bacarığıdır. Burada məqsəd təkcə mətnin texniki oxunuşu deyil, onun mənasını və hisslərini dinləyiciyə ötürməkdir.

2. İfadəli oxu hansı yaş dövründə daha yaxşı formalaşır?

Ən effektiv şəkildə ibtidai sinif yaşlarında formalaşır, lakin həm uşaqlarda, həm də böyüklərdə bu bacarıq davamlı təcrübə ilə inkişaf etdirilə bilər.

3. İfadəli oxunun əsas prinsipləri hansılardır?

Düzgün nəfəs almaq, vurğu və intonasiyadan istifadə etmək, mətnin mənasına uyğun emosional səs çaları seçmək, pauza və tempə diqqət yetirmək əsas prinsiplərdir.

4. İfadəli oxunun uşaqlara hansı faydası var?

Uşaqların yaradıcı və analitik düşüncəsi, emosional zəkası, ünsiyyət və özünüifadə bacarığı güclənir, bədii zövqü formalaşır.

5. İfadəli oxu necə tədris olunur?

Müəllimlər və valideynlər bədii mətnlərin, şeirlərin, hekayələrin qiraətini rol oynama, dinləmə, təqlid və qiraət məşqləri ilə həyata keçirirlər.

6. İfadəli oxunu inkişaf etdirmək üçün hansı resurslardan istifadə etmək olar?

Audio və video kitablar, onlayn qiraət platformaları, teatr dərnəkləri, interaktiv tədris proqramları və müəllim rəhbərliyi ilə təcrübə məşqləri bu bacarığın inkişafına kömək edir.

7. İfadəli oxunun pedaqoji əhəmiyyəti nədir?

Bu bacarıq dil və nitq inkişafına, mətnin məna qatlarının daha yaxşı başa düşülməsinə və şagirdlərin nitq mədəniyyətinin formalaşmasına xidmət edir.

8. İfadəli oxu müsabiqələrinin məqsədi nədir?

Şagirdlərin bədii qiraət, səhnə çıxışı və yaradıcılıq potensialının üzə çıxarılması, ictimaiyyət qarşısında çıxış vərdişinin inkişaf etdirilməsi əsas məqsəddir.

9. İfadəli oxu hansı peşələrdə xüsusilə vacibdir?

Müəllim, aktyor, diktor, aparıcı, müəllif, natiq və digər ictimaiyyət qarşısında çıxış edən peşə sahibləri üçün vacibdir.

10. İfadəli oxu bacarığını gündəlik həyatda necə tətbiq etmək olar?

Kitab və məqalə qiraətində, ictimai çıxışlarda, təqdimat və təlim prosesində, həmçinin ailədaxili və dostlarla ünsiyyətdə istifadə etmək mümkündür.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button