Bakının tarixi abidələri arasında elə tikililər var ki, onlar təkcə şəhərin deyil, bütün Azərbaycan xalqının mədəni və tarixi yaddaşını özündə yaşadır. İsmailliyə sarayı da bu cür nadir abidələrdəndir. Şəhərin mərkəzində, İçərişəhərin yaxınlığında yerləşən bu monumental bina yalnız gözəl memarlıq nümunəsi olmaqla qalmayıb, həm də bir çox mühüm ictimai hadisələrin, elmi və mədəni proseslərin şahidi olmuşdur. Onun memarlıq dili, tikilmə hekayəsi və zəngin irsi bir əsrdən artıqdır ki, tədqiqatçıları, memarları və tarix həvəskarlarını özünə cəlb edir. İsmailliyə sarayına yaxınlaşdıqda insanı ilk növbədə binanın möhtəşəmliyi və göz oxşayan naxışları valeh edir. Bir çoxlarının “Bakı gotikası” adlandırdığı bu üslub, özündə qərb və şərq memarlığının ən gözəl cizgilərini birləşdirir. Hər bir detalda, hər bir pəncərədə, bəzəkli tağlarda zamanın nəfəsi, tariximizin müxtəlif dönəmlərinin izləri hiss olunur.
Mədəniyyət paytaxtımızın simvoluna çevrilmiş bu saray təkcə memarlıq baxımından deyil, həm də ictimai və elmi həyatımızda tutduğu xüsusi mövqeyinə görə daim diqqət mərkəzində olmuşdur. İsmailliyə sarayının hər bir guşəsində, hər bir daşında milli ruh, əzəmət və yadigar qoyan insanların əməyi görünür. Onun yaradılmasında iştirak etmiş memarların, ustaların və xeyriyyəçilərin adları Azərbaycan tarixinin qızıl səhifələrinə həkk olunub.
İsmailliyə Sarayının Tikilmə Tarixi və Səbəbi
İsmailliyə sarayının tikilmə tarixi XIX əsrin sonlarına, XX əsrin əvvəllərinə təsadüf edir. Sarayın inşasına səbəb olan ən başlıca amil isə Bakı milyonçusu və tanınmış xeyriyyəçi Musa Nağıyevin oğlunun faciəvi itkisi ilə bağlıdır. Musa Nağıyev gənc yaşında vəfat edən oğlu İsmaillin xatirəsinə əbədi abidə qoymaq məqsədilə bu möhtəşəm binanı inşa etdirməyə qərar verir. Bu addım həm şəxsi kədərin, həm də cəmiyyətə fayda vermək arzusunun təcəssümü kimi dəyərləndirilir.
Sarayın tikintisinə 1908-ci ildə başlanılıb və 1913-cü ildə tamamilə başa çatdırılıb. Həmin dövrdə şəhərdə memarlıq baxımından ciddi canlanma yaşanırdı və yeni binaların əksəriyyəti qərb memarlıq ənənələrinə əsaslanırdı. Lakin İsmailliyə sarayı həm quruluş, həm də bəzəklərinə görə fərqlənir, orijinallığı ilə seçilirdi. Əsas məqsəd təkcə xatirə qoymaq deyil, həm də cəmiyyət üçün dəyərli bir məkan yaratmaq idi. Sarayın açılışı şəhər ictimaiyyəti üçün böyük hadisəyə çevrilir və burası elmi, mədəni və xeyriyyə tədbirlərinin keçirildiyi nüfuzlu mərkəzə çevrilir.
Memarlıq Üslubu və Dizaynın Xüsusiyyətləri
İsmailliyə sarayı memarlıq baxımından Bakının ən gözəçarpan və özünəməxsus binalarından hesab olunur. Onun layihəsini məşhur memar Pavel Kogov və memar Qasım bəy Hacıbabayev birgə hazırlamışdır. Binanın əsas dizaynı Avropa neoqotik və Venesiya memarlıq üslublarının harmonik vəhdəti üzərində qurulub. Bu üslublar sarayın fasadında aydın şəkildə özünü göstərir: sivri tağlar, zəngin ornamentlər, açıq və qapalı eyvanlar, bəzəkli sütunlar binanın ümumi estetikasına xüsusi yaraşıq verir.
Binanın simmetrik quruluşu, ön fasadın iki küncündə ucalan qüllələr, pəncərə və qapıların bəzəkli haşiyələri tikilinin monumental görkəmini daha da gücləndirir. Sarayın interyerində isə klassik Avropa motivləri ilə yanaşı, Azərbaycan xalq sənətinin incə detallarına da rast gəlmək mümkündür. Taxta oyma, suvaq işləri və rəsmi mozaikalar interyeri daha da zənginləşdirir. Binanın ümumi planlaşdırılması funksionallıqla estetikliyi birləşdirərək həm tədbir, həm də müxtəlif təşkilatlar üçün ideal şərait yaradırdı.
Sarayın İctimai və Mədəni Rolu
İsmailliyə sarayı tikildiyi gündən etibarən, Bakı ictimai həyatında xüsusi rol oynamışdır. İlk illərdə bina “Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti”nin istifadəsinə verilmiş və burada bir çox xeyriyyə tədbirləri, maarifçilik layihələri həyata keçirilmişdir. Sovet dövründə isə saray Azərbaycan Elmlər Akademiyasının binası olmuş, elmi və mədəni tədbirlərin mərkəzi kimi fəaliyyət göstərmişdir.
Müxtəlif dövrlərdə burada konfranslar, simpoziumlar, sərgilər, klassik musiqi axşamları və intellektual görüşlər keçirilmişdir. Sarayda fəaliyyət göstərən elmi institutlar və cəmiyyətlər Azərbaycanın maarif, elm və mədəniyyət tarixində mühüm rol oynamışdır. Eyni zamanda, bina Azərbaycanın ziyalılarının, incəsənət və mədəniyyət xadimlərinin toplaşdığı nüfuzlu məkanlardan biri olub.
İsmailliyə Sarayının Memarlıq Elementlərinin Hissələrə Bölünməsi
Aşağıdakı cədvəldə sarayın əsas memarlıq elementləri və onların funksiyaları izah olunub:
Memarlıq Elementi | Təsviri və Funksiyası |
---|---|
Fasad | Neoqotik və Venesiya üslubunda, ornamentli daş işləri, geniş pəncərə və eyvanlarla bəzədilib. |
Qüllələr | Binanın iki tərəfində simmetrik ucalan qüllələr, monumental və müdafiəvi xarakter daşıyır. |
Tağlar və Pəncərələr | Sivri formalı, ornamentli haşiyələr və şüşə elementlərlə bəzədilib, işıq və havalandırma üçün nəzərdə tutulub. |
Eyvanlar | Aşağı və yuxarı mərtəbələrdə, açıq və qapalı formada, sarayın ümumi estetikasına xüsusi gözəllik qatır. |
İç interyer | Taxta oyma, suvaq və mozaikalar, klassik və milli elementlərin vəhdəti. |
Zal və Otaqlar | Konfrans, tədbir və iclaslar üçün geniş zallar, arxiv və ofis otaqları ilə təchiz olunub. |
Sarayın Bərpa və Qorunması
İsmailliyə sarayı uzun illər boyu bir neçə dəfə bərpa və təmir olunub. Bakının iqlimi və zaman keçdikcə binanın bəzi konstruksiya elementləri zərər görmüş, lakin dövlət tərəfindən müntəzəm şəkildə restavrasiya işləri aparılıb. Xüsusilə 1990-cı illərdən başlayaraq, sarayın orijinal görkəmini qoruyub saxlamaq üçün kompleks tədbirlər həyata keçirilib. Bərpa işləri zamanı, memarlıq üslubunun və tarixi elementlərin maksimum şəkildə qorunmasına xüsusi diqqət yetirilib.
Bərpa prosesində müasir texnologiyalardan, orijinal tikinti materiallarından istifadə olunub, hətta bir sıra bəzək elementləri təcrübəli ustalar tərəfindən yenidən hazırlanıb. Sarayın qorunması və gələcək nəsillərə ötürülməsi üçün hazırda da müvafiq dövlət orqanları və qeyri-hökumət təşkilatları tərəfindən nəzarət tədbirləri görülür.
Sarayın Simvolikası və Mədəniyyətimizdəki Yeri
İsmailliyə sarayı təkcə memarlıq abidəsi deyil, həm də Azərbaycan xalqının xeyriyyəçilik, mərhəmət və insanpərvərlik ənənələrinin simvoludur. Musa Nağıyev kimi böyük bir şəxsiyyətin övladının xatirəsini əbədiləşdirmək üçün belə möhtəşəm tikili inşa etdirməsi milli mentalitetimizdə ailə, xatirə və cəmiyyətə fayda prinsiplərinin necə dəyərli olduğunu göstərir. Binanın divarlarında daşıdığı simvolika – həyat, övlad itkisi, xatirə və ümid motivləri – Azərbaycan ədəbiyyatı və incəsənətində də öz əksini tapıb.
Bundan başqa, sarayın cəmiyyət həyatında oynadığı rol, burada keçirilən tədbirlər, elmi və mədəni layihələr, sarayı bir çox nəsil üçün unudulmaz məkan və əbədi bir simvol halına gətirib. Hər il bura yerli və xarici qonaqların ziyarətinə açıq olur, şəhərin tarixi ilə tanış olanlar bu sarayda qədim və müasir Bakının birləşdiyi məkana şahidlik edirlər.
İsmailliyə Sarayının Müasir Dönəmdə Rolu və Statusu
Hazırda İsmailliyə sarayı Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının idarə binası kimi fəaliyyət göstərir. Burada elmi idarəetmə, arxiv işləri, konfrans və müxtəlif tədbirlər həyata keçirilir. Sarayın həm elmi ictimaiyyət, həm də şəhər sakinləri üçün xüsusi əhəmiyyəti var. İctimaiyyət nümayəndələri, tələbələr və tədqiqatçılar tez-tez sarayın arxiv və kitabxana resurslarından istifadə edir.
Müasir dövrdə İsmailliyə sarayının qorunması və təbliği məqsədilə müxtəlif layihələr, elmi konfranslar və sərgilər təşkil olunur. Bu, abidənin yalnız tariximiz üçün deyil, gələcək nəsillər üçün də əhəmiyyətli bir mədəniyyət mirası olmasına zəmin yaradır. Sarayın turistik əhəmiyyəti də getdikcə artır və Bakı şəhərinin əsas görməli yerlərindən birinə çevrilib.
İsmailliyə Sarayının Arxitekturasında Bənzərsiz Detallar
İsmailliyə sarayının arxitekturasında müşahidə olunan əsas fərqləndirici xüsusiyyətlərdən biri, onun həm şərq, həm də qərb memarlıq ənənələrini bir araya gətirə bilməsidir. Binanın bir tərəfində Venesiya üslubuna xas bəzəklər, digər tərəfində isə Azərbaycan milli ornamentləri görünür. Fasadda istifadə olunan ornamentlərin, rəsmlərin və oyma işlərinin hər biri, ayrı-ayrılıqda dərin mənaya və estetik dəyərə malikdir.
İnteryerdəki freskalar, taxta oyma elementləri və tavan bəzəkləri həm klassik, həm də milli üslubun vəhdətini tamamlayır. Bu detallar sarayın unikal ruhunu yaradır və onun şəhərin simasında seçilməsini təmin edir. İsmailliyə sarayının tikintisində istifadə olunan materialların yüksək keyfiyyətli olması da binanın indiyədək əzəmətli görkəmini qorumasında mühüm rol oynayıb.
Sarayın Memarları və Tikintiyə Sərf Olunan Əmək
İsmailliyə sarayının ərsəyə gəlməsində bir neçə görkəmli memar və ustanın adı hallanır. Layihənin əsas memarı Pavel Kogov və azərbaycanlı memar Qasım bəy Hacıbabayev olub. Binanın inşası zamanı ən müasir tikinti üsullarından və Avropa memarlıq məktəblərinin yeniliklərindən geniş istifadə edilib. Hər bir element üçün xüsusi ustalar cəlb olunub, dekorativ detallar peşəkar sənətkarların əli ilə hazırlanıb.
Binanın tikintisində istifadə olunan materialların əksəriyyəti yerli və xarici bazarlardan gətirilib. Təbii daş, yüksək keyfiyyətli ağac və xüsusi işlənmiş metal detallar İsmailliyə sarayının uzunömürlü olmasına zəmin yaradıb. Sarayın memarlarının vizyonu və ustaların əməyi sayəsində tikili, Bakının mərkəzində əsrlər boyu ucalacaq möhtəşəm bir abidəyə çevrilib.
İsmailliyə sarayı təkcə Bakı şəhərinin deyil, ümumilikdə Azərbaycan mədəniyyətinin və tarixinin əvəzolunmaz hissəsidir. Onun tikilməsi və qorunması bir xalqın öz tarixinə, ailə dəyərlərinə və xeyriyyəçilik ənənəsinə olan hörmətinin parlaq nümunəsidir. Saray həm memarlıq baxımından, həm də ictimai və elmi həyatda oynadığı rol baxımından ölkəmizin ən dəyərli irs abidələrindən birinə çevrilib. Zaman ötdükcə İsmailliyə sarayının divarları arasında səslənmiş sözlər, keçirilmiş tədbirlər və yaşanmış duyğular gələcək nəsillər üçün yol göstəricisi olacaq. Hər bir azərbaycanlının qəlbində bu möhtəşəm bina tarixə ehtiram və milli kimliyimizin bir parçası kimi daim yaşayacaq.
Ən Çox Verilən Suallar
İsmailliyə sarayı Bakı şəhərinin mərkəzində, Nizami küçəsində, Fəvvarələr Meydanına yaxın ərazidə yerləşir. Sarayın dəqiq ünvanı Nizami küçəsi 9-dur. Şəhərin əsas nəqliyyat magistrallarına və tarixi mərkəzinə yaxın olduğundan, ictimai nəqliyyat və ya piyada gedişlə rahatlıqla tapmaq mümkündür.
Sarayın tikintisi, tanınmış xeyriyyəçi Musa Nağıyevin erkən yaşda vəfat edən oğlu İsmaillin xatirəsinə həsr edilmişdir. Nağıyev bu möhtəşəm binanı həm övladının əziz xatirəsi, həm də Bakı ictimaiyyətinin istifadəsi üçün ərsəyə gətirmişdi.
İsmailliyə sarayının layihəsi əsasən məşhur memar Pavel Kogov və Qasım bəy Hacıbabayev tərəfindən hazırlanıb. Onlar Avropa neoqotik və Venesiya memarlıq üslubunu Azərbaycan milli elementləri ilə uğurla birləşdiriblər.
Saray Venesiya neoqotik üslubunda inşa edilib və fasadında zəngin ornamentlər, sivri tağlar, dekorativ qüllələr, geniş pəncərələr və bəzəkli eyvanlar diqqəti çəkir. Daxili hissədə klassik Avropa və milli memarlıq elementlərinin harmoniyası nəzərə çarpır.
Əvvəllər burada Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti fəaliyyət göstərib və müxtəlif xeyriyyə tədbirləri, mədəni toplantılar təşkil olunub. Daha sonra bina Elmlər Akademiyasının əsas idarə binası kimi istifadə edilib.
Saray dövlət tərəfindən bir neçə dəfə bərpa edilib. Əsas diqqət tarixi və memarlıq orijinallığının qorunmasına yönəldilib. Restavrasiya işləri zamanı müasir texnologiyalardan və orijinal materiallardan istifadə olunub.
Hazırda İsmailliyə sarayı Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının binasıdır. Burada elmi idarəetmə, iclaslar, konfranslar, sərgilər və müxtəlif mədəni tədbirlər keçirilir.
Fasadda simmetrik şəkildə ucalan iki qüllə, bəzəkli tağlar, geniş pəncərə və balkonlar, həmçinin milli ornamentlərlə işlənmiş daş bəzəklər sarayın memarlıq dəyərini artırır.
Binanın interyerində milli naxışlar, taxta oyma və suvaq işləri, eləcə də rəsmi mozaikalar yerli sənətkarların əl işini və Azərbaycan memarlıq ənənələrini nümayiş etdirir.
Binanın bir hissəsi dövlət idarəsi olduğu üçün tam sərbəst şəkildə ziyarət mümkün deyil. Lakin, müəyyən tədbirlər və sərgilər zamanı ictimaiyyət üçün açıq olur və bəzən turistlər bələdçi ilə binanı gəzmək imkanı əldə edirlər.