CəmiyyətDilçilikSosial

Ovqat: Mənası, Etimologiyası

Azərbaycan dili zəngin və rəngarəng leksikaya malikdir. Hər bir söz xalqın min illərlə formalaşan dünyagörüşünü, düşüncə tərzini və gündəlik həyat tərzini ifadə edir. Bu baxımdan “ovqat” sözü dilimizdə xüsusi yeri olan, həm məcazi, həm də real anlamlar kəsb edən, milli kimliyimizin və emosional yaddaşımızın ayrılmaz hissəsinə çevrilmiş sözlərdəndir. “Ovqat” gündəlik danışıqda, yazılı və bədii ədəbiyyatda, publisistikada, elmi araşdırmalarda çox zaman insanın mənəvi və psixoloji vəziyyəti, ruh halı, əhval-ruhiyyəsi və daxili aləmi mənasında işlədilir. Bu söz birbaşa emosional vəziyyəti, insanın ətraf aləmə münasibətini, həyat hadisələrinə olan yanaşmasını, həmçinin gündəlik həyat keyfiyyətlərini təsvir etmək üçün ən uğurlu və obrazlı ifadə vasitəsidir. “Ovqat” xalq danışığında, atalar sözlərində və zərb-məsəllərdə də geniş yayılıb və hər zaman pozitiv, ruha sərinlik, bəzən isə kədər, qüssə, nostalji hisslər doğuran məqamlarla əlaqələndirilib.

Ovqat Sözünün Mənşəyi və Leksik Tərkibi

Lüğəvi baxımdan “ovqat” sözü qədim türkdilli xalqların leksikasında da rast gəlinir və əsas etibarilə “ruh halı”, “əlaqə”, “həvəs”, “daxili əhval” kimi izah olunur. Bu söz həm maddi, həm də mənəvi aspektdə işlədilə bilər. Tarixən “ovqat” ərəb və fars dillərindən keçmə söz kimi qəbul edilsə də, türk dillərində də uzun müddət işlədilmiş, müxtəlif leksik və fonetik dəyişikliklərə uğrayaraq bu günə kimi gəlib çatmışdır. Klassik ədəbiyyatda, xüsusilə Nizami Gəncəvi, Füzuli, Nəsimi kimi söz ustalarının əsərlərində “ovqat” kəlməsi daha çox poetik bir çalar qazanaraq insanın daxili aləmini, qəmlə, sevinc, arzu və gözləntilərlə dolu ruh dünyasını əks etdirib. Müasir dövrdə “ovqat” sözü həm şifahi, həm də yazılı ünsiyyətdə insanın duyğu və düşüncələrini, emosional vəziyyətini, hətta bəzi hallarda cəmiyyətin sosial-psixoloji vəziyyətini ifadə etmək üçün istifadə olunur. Bu sözün leksik çevikliyi ona həm məcazi, həm də birbaşa mənada işlədilmək imkanı verir.

Reklam

turkiyede tehsil

Ovqatın Sosial və Psixoloji Yüklənməsi

Hər bir insanın gündəlik ovqatı onun əhvalına, gördüyü işə, ətraf mühitə, ailə və dost münasibətlərinə, sosial vəziyyətə və bir sıra digər faktorlarla sıx bağlıdır. Ovqat təkcə fərdi ruh halı deyil, həm də cəmiyyətin sosial psixoloji durumunun göstəricisidir. Hər bir ictimai hadisə, iqtisadi dəyişiklik, mədəni yenilik və ya ətraf mühitdə baş verən istənilən dəyişiklik insanın ovqatına birbaşa və ya dolayısı ilə təsir edir. Psixoloqlar ovqatı insanın daxili balansı, enerjisi və yaşamaq eşqinin səviyyəsi kimi xarakterizə edirlər. Ovqatın yüksəlməsi və ya enməsi insanın davranışında, qərarlarında və işgüzar münasibətlərində birbaşa əksini tapır. Sosial araşdırmalarda isə “ictimai ovqat”, “xalqın ovqatı”, “cəmiyyətin əhval-ruhiyyəsi” kimi anlayışlar istifadə olunur ki, bunlar bütöv toplumun kollektiv psixoloji vəziyyətini xarakterizə edir. Azərbaycan xalqının ənənəvi kollektiv ruhunda, çətinliklərə qarşı dözümlülüyündə və yumor hissində ovqatın rolu həmişə əsas yerdə olub.

Bədii Ədəbiyyatda Ovqatın Təsviri

Bədii əsərlərdə “ovqat” anlayışı xüsusi poetik dəyər daşıyır. Azərbaycan ədəbiyyatında ovqatın təsviri yazıçı və şairlərin yaradıcılığında obrazların xarakterinin açılmasında, psixoloji portretin yaradılmasında, hadisələrin emosional fonunun müəyyənləşdirilməsində böyük rol oynayır. Ədəbiyyatşünaslar ovqatı bədii mətnin ruhunu, əsas emosional xəttini və ümumi təsir gücünü təyin edən amil kimi dəyərləndirirlər. Nizami, Füzuli, Mirzə Fətəli Axundzadə, Cəlil Məmmədquluzadə, Əli və Nino romanında, müasir yazıçıların əsərlərində ovqat motivləri insan xarakterinin dərinliklərini, həyatın mürəkkəb və bəzən paradoksal tərəflərini üzə çıxarır. Ovqat poeziyada və nəsrdə həm insanın ruh halı, həm də təbiətin, şəhərin, məkanın ovqatı kimi təsvir olunur. Ədəbiyyatımızda “qəmli ovqat”, “sevincli ovqat”, “nostalji ovqat”, “ümidsiz ovqat”, “ilham ovqatı” və digər kombinasiyalarda istifadə olunan bu söz mətni daha emosional və oxucuya yaxın edir.

Ovqatın Dilimizdə Fonetika və Morfoloji Xüsusiyyətləri

“Оvqat” sözü səs quruluşu və morfoloji quruluş baxımından Azərbaycan dilinin lüğət fonduna uyğunlaşmış, kök və şəkilçilərin asanlıqla birləşə bildiyi çevik bir kəlmədir. Söz kökündən müxtəlif törəmə və birləşmə formaları yaranır: ovqatlı, ovqatsız, ovqatlandırmaq, ovqatını dəyişmək, ovqatı yerində olmamaq və s. Bu xüsusiyyət sözün gündəlik danışıqda, publisistik üslubda və bədii üslubda asanlıqla tətbiq olunmasına imkan verir. Dilimizin səs ahənginə və ritminə uyğun olan “ovqat” kəlməsi yazılı və şifahi ünsiyyətdə, xüsusilə də emosional vəziyyətin və fərdi münasibətin ifadəsində seçici funksiyanı yerinə yetirir. Sözün tələffüzündə və fonetik çevikliyində sadəlik və ahəngdarlıq müşahidə olunur. Morfoloji quruluşuna görə həm isim (ovqat), həm də sifət (ovqatlı, ovqatsız) kimi işlənir.

Reklam

turkiyede tehsil

Ovqat və Milli Mentalitet

Azərbaycan xalqının milli mentalitetində ovqat anlayışı olduqca mühüm yer tutur. Tarix boyu xalqımız sevincini, kədərini, ümidini, üzüntüsünü, şənliyini və dar günlərini ovqatında, öz ruh dünyasında yaşadıb. Toyda, yasda, bayramda, gündəlik məişətdə ovqat həm fərdi, həm də kollektiv əhval-ruhiyyənin göstəricisi olub. Xalqın yaddaşında, folklorunda “ovqat” həmişə səmimiyyət, ünsiyyət, birgəlik, qardaşlıq, bəzən isə kövrəklik və dərin duyğularla əlaqələndirilib. Azərbaycan musiqisində, aşıq yaradıcılığında, muğamda və xalq mahnılarında ovqat motivləri insanın ruh halının və dövrün ab-havasının təcəssümünə çevrilib. Hətta məişət və təsərrüfat işlərində də ovqat ifadəsi xalq arasında xüsusi yer tutub. Bu, milli mədəniyyətimizin və sosial münasibətlərimizin əsas komponentlərindən biri olaraq, müxtəlif dövrlərdə fərqli formalarda yaşamağa davam edib.

Müasir Dildə Ovqat Sözünün İşlənmə Arealı

Müasir Azərbaycan dilində ovqat sözü həm rəsmi, həm də qeyri-rəsmi ünsiyyətdə, mətbuat, televiziya, sosial şəbəkələr, gündəlik məişət və sənət mühitində tez-tez istifadə olunur. Bu söz hər yaşda, təbəqədə, peşədə olan insanlar üçün başadüşülən, işlək və aktual ifadədir. Kütləvi informasiya vasitələrində, siyasi və sosial şərhlərdə “ictimai ovqat”, “xalqın ovqatı”, “toplumun əhvalı”, “pozitiv/neqativ ovqat” kimi anlayışlar cəmiyyətin psixoloji durumunu, ictimai emosiyaların intensivliyini xarakterizə etmək üçün istifadə edilir. Bədii əsərlərdə, xüsusən yeni nəsil yazıçıların dilində bu sözün işlənməsi daha da populyarlaşıb, insan həyatının ən incə, bəzən isə ifadəsi çətin olan hisslərini təsvir etmək üçün əsas vasitəyə çevrilib. Sosioloqlar və psixoloqlar da müxtəlif sosial tədqiqatlarda ovqat sözündən istifadə etməklə əhalinin əhval-ruhiyyəsini, stress səviyyəsini, həyat keyfiyyətini və sosial münasibətləri ölçürlər.

Ovqatın Cəmiyyət və Fərd Həyatında Təsiri

Ovqat hər bir insanın, ailənin və cəmiyyətin həyatında əhəmiyyətli rola malikdir. Pozitiv ovqat insanın fəaliyyətinə, sağlamlığına, sosial münasibətlərinə və hətta uğuruna müsbət təsir göstərir. Neqativ ovqat isə depressiya, gərginlik, konflikt və digər sosial-psixoloji problemlərə səbəb ola bilər. Müasir psixologiyada ovqat insanın emosional intellektinin əsas komponentlərindən biri kimi qəbul olunur. Hər bir şəxs ovqatını idarə etməyi, mənfi emosiyaları pozitivə çevirməyi öyrəndikdə, həm fərdi həyatında, həm də kollektiv münasibətlərdə uğur və harmoniya əldə edə bilir. Cəmiyyətdə ümumi ovqatın yüksək olması sosial stabillik, iqtisadi inkişaf, yaradıcılıq və innovasiya üçün əlverişli şərait yaradır. Ona görə də ovqatın fərdi və sosial səviyyədə idarə olunması, müxtəlif motivasiya və psixoloji dəstək proqramlarının hazırlanması aktualdır.

Ovqat və Dini-Fəlsəfi Kontekstlər

Azərbaycan xalqının dini-fəlsəfi düşüncəsində də ovqat anlayışına xüsusi münasibət olub. İslamda və sufizmdə insanın ruh halı, könül rahatlığı, təvazökarlıq və sabitlik “gözəl ovqat” kimi qiymətləndirilir. Fəlsəfi mənbələrdə ovqat insanın öz daxilindəki tarazlığı, kainatla və ətraf aləmlə harmoniyasını ifadə edir. Şərq müdrikliyində və hikmətli sözlərdə insanın ruhunun və ovqatının təmizliyi, təbiətlə və insanlarla ahəng içində yaşaması ideal həyat modelinin əsas elementi kimi təqdim olunur. Dini mərasimlərdə, dua və meditasiya proseslərində ovqatın düzgün olması insanın mənəvi rahatlığına, sağlamlığına və xoşbəxtliyinə birbaşa təsir göstərir. Müasir dünyada da ovqatın mənəvi inkişafda rolu xüsusi vurğulanır, bir çox terapiya və şəxsi inkişaf proqramlarında bu məfhum əsas dəyərlər sırasında yer alır.

“Ovqat” sözü Azərbaycan dilinin zəngin leksik fondunun, milli-mədəni irsimizin və gündəlik həyatımızın ən parlaq nümunələrindən biridir. Onun məna çalarları insanın ruh aləmindən başlayaraq cəmiyyətin psixoloji vəziyyətinə, ədəbiyyatdan gündəlik ünsiyyətə, folklordan elmi tədqiqatlara qədər geniş spektri əhatə edir. Ovqatın insan həyatı və kollektiv şüur üçün önəmi danılmazdır. Bu söz həm fərdi, həm də ictimai münasibətlərdə, ədəbiyyatda, sənətdə və dilçilikdə daim aktuallığını saxlayır. Ovqatın pozitiv yönə istiqamətlənməsi, fərdi və sosial rifah üçün önəmlidir. Hər bir insan və cəmiyyət öz ovqatını dəyərləndirib qorumağa çalışmalıdır.

Ən Çox Verilən Suallar

1. Ovqat sözü nə deməkdir?

Ovqat insanın ruh halı, əhval-ruhiyyəsi, emosional vəziyyəti və daxili aləmini ifadə edən sözdür. Gündəlik danışıqda və ədəbiyyatda geniş istifadə olunur.

2. Ovqat sözünün mənşəyi haradan gəlir?

Ovqat sözü qədim türkdilli xalqlarda və ərəb, fars dillərində kökə malik olub, Azərbaycan dilində isə həm məcazi, həm də birbaşa mənada işlədilir.

3. Ovqat hansı sahələrdə istifadə edilir?

Ovqat gündəlik danışıqda, bədii və publisistik ədəbiyyatda, psixologiya, sosiologiya və media dilində istifadə olunan ifadədir.

4. Ovqat sözündən hansı ifadələr yaranıb?

Ovqatlı, ovqatsız, ovqatını dəyişmək, ovqatı yerində olmaq, qəmli/sevincli ovqat və digər ifadələr dilimizdə geniş yayılıb.

5. Ovqatın psixologiyada yeri nədən ibarətdir?

Psixologiyada ovqat insanın gündəlik emosional balansını, əhvalını və psixoloji vəziyyətini ifadə edən əsas anlayışlardan biridir.

6. Ovqat fərdi və ictimai səviyyədə necə dəyərləndirilir?

Fərdi ovqat insanın şəxsi emosional vəziyyətini, ictimai ovqat isə cəmiyyətin və ya toplumun ümumi psixoloji durumunu göstərir.

7. Ovqat milli mentalitetdə hansı rola malikdir?

Azərbaycan xalqının ənənəvi həyat tərzi, kollektiv ruhu və gündəlik münasibətləri ovqat məfhumunun dərin mənasına zəmin yaradır.

8. Bədii ədəbiyyatda ovqat necə təsvir olunur?

Ədəbiyyatda ovqat insan xarakterinin, emosional vəziyyətinin və həyat hadisələrinin bədii təsvirində əsas vasitədir.

9. Ovqatın insan həyatına təsiri nədir?

Pozitiv ovqat insanın sağlamlığına və uğuruna, neqativ ovqat isə stress və sosial problemlərə səbəb ola bilər.

10. Müasir dövrdə ovqatla bağlı tədqiqatlar aparılırmı?

Bəli, sosiologiya, psixologiya və dilçilikdə ovqat anlayışı elmi tədqiqatların mühüm mövzusuna çevrilib.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button