CəmiyyətMəişətSosial

Qahmar : Mənası, Kontekstdə rolu, Sinonimləri

Qahmar sözü Azərbaycan dilinin ən qədim qatlarından gələn, həm lüğəvi, həm də semantik baxımdan dərin məna daşıyan unikal leksik vahidlərdən biridir. Bu söz əslində təkcə bir kəlmə kimi yox, həm də bütöv bir sosial və mənəvi dəyərin, insan münasibətlərindəki ən nəcib keyfiyyətlərin ifadəsidir. Qahmar dedikdə ilk növbədə, hər hansı çətinlik və ya təhlükə zamanı insanın yanında olan, onu qoruyan, arxa duran, kömək edən, dəstək göstərən şəxs, dost və ya tərəfdar nəzərdə tutulur. Həm klassik, həm də müasir Azərbaycan dilində və folklorunda “qahmar” sözünün yeri və funksiyası təkcə şəxsi münasibətləri yox, həm də ictimai əlaqələri, sosial dayanışmanı, dostluq və qardaşlıq bağlarını əks etdirir.

Qahmar anlayışı Azərbaycan xalqının tarixi şüurunda, mentalitetində və məişət münasibətlərində xüsusi yerə sahibdir. O, həm də kollektiv şüurun, insanın başqa bir insana və ya topluluğa arxa çıxmasının, ona dayaq olmasının təcəssümüdür. Bu sözün işlədilmə arealı, semantik çalarları və dilimizin digər sözləri ilə münasibəti uzun illərdir ki, dilçilərin, folklorşünasların, etnoqrafların və ədəbiyyatçıların diqqətindədir. Sözün mənası bir çox hallarda insanın mənəvi borc hissini, fədakarlığını, mərdliyini və vicdanını özündə cəmləşdirir.

Reklam

turkiyede tehsil

Qahmar sözünün etimologiyası və leksik inkişafı

Qahmar sözünün mənşəyi türk dillərinə gedib çıxır və kökü “qah-” (kömək, müdafiə, himayə) və “-mar” (insan, şəxs) morfemlərinin birləşməsindən yaranıb. Əslində, qədim türkcədə və qədim oğuz dialektlərində bu kök “qahımaq” (kömək etmək, arxa durmaq) kimi işlənib. Azərbaycan dilində “qahmar” forması özündə həm kömək, həm də insanın insana arxa olmasını birləşdirir.

Müxtəlif türk xalqlarının dialekt və şivələrində bu söz fərqli formalarda (qahman, qahmar, qahıman, qamar) səslənə bilər. Lakin bütün hallarda mənası dəyişməz qalır: himayədar, köməkçi, arxa, tərəfdar. Klassik Azərbaycan ədəbiyyatında, xüsusilə Nizami, Füzuli, Vaqif, Sabir və digər şairlərin əsərlərində bu söz öz yerini tapıb.

Qahmar sözünün əsas mənaları və semantik çalarları

Qahmar sözü həm birbaşa, həm də məcazi mənada işlədilə bilər. Əsas məna istiqamətləri belədir:

Reklam

turkiyede tehsil

  • Tərəfdar və arxa: Hər hansı bir işdə, mübahisədə, məhkəmədə və ya münaqişədə bir insana arxa duran, onu müdafiə edən və dəstəkləyən şəxs.
  • Köməkçi: Maddi və ya mənəvi dəstək göstərən, ehtiyac anında köməyini əsirgəməyən insan.
  • Qoruyan və müdafiəçi: Təhlükə zamanı və ya çətinlikdə insanı qoruyan, onun arxasında dayanan, güvən və himayə mənbəyi olan adam.

Bu məna çalarları həm dilin leksik təbəqəsində, həm də folklorda, atalar sözlərində və məhəllə həyatında özünü göstərir. Məsələn, “Mənim qahmarım var, heç nədən qorxmuram” və ya “Onun qahmarları çoxdur, ona heç kim bir şey edə bilməz” tipli ifadələr xalq arasında çox yayılmışdır.

Qahmarın ictimai və mənəvi kontekstdə rolu

Qahmar anlayışı Azərbaycan cəmiyyətində dostluq, qardaşlıq və birgəlik rəmzi kimi böyük əhəmiyyətə malikdir. Tarixən, hər hansı bir kənddə, məhlədə və ya ailədə kimsə çətinliyə düşəndə, ona arxa duran, kömək edən, lazım gəldikdə onun üçün özünü riskə atan insanlar “qahmar” adlanıb. Bu keyfiyyət bir növ sosial borc, mənəvi vəzifə, həm də cəsarət nümunəsi sayılıb.

Bir çox hallarda qahmar anlayışı ədalət, vicdan, mərdlik və sədaqət prinsipləri ilə birgə işlədilir. Azərbaycan xalqının klassik və çağdaş həyatında “qahmar” olmaq sadəcə formal dəstək göstərmək yox, lazım gəldikdə fədakarlıq, dözüm və mübarizə əzmi nümayiş etdirməkdir. Bu, xüsusən kənd və kiçik icmalarda, həm də ailə münasibətlərində, dostlar arasında açıq şəkildə görünür.

Qahmar sözünün işlənmə arealı və nümunələr

Qahmar sözü Azərbaycanın bütün bölgələrində, xüsusilə də kənd yerlərində, Cənub, Qərb, Aran və Dağlıq bölgələrdə daha geniş istifadə edilir. Şəhər və şəhərkənarı icmalarda da işlədilsə də, kənd həyatında qahmarlıq nümunələri daha çox göz önündədir. İctimai həyatda, məhkəmə və ya mübahisə proseslərində, ailə problemlərində, qonşuluq münasibətlərində hər kəsin bir qahmarı olması xalq arasında vacib sayılıb.

Nümunə üçün, kənd toylarında və ya yas mərasimlərində bir ailənin, bir şəxsin arxasında dayanan, onun işini həll edən, sözü keçən, sözünü deyən qohum və ya dostlar “qahmar” adlanır. Eyni zamanda, kimsə haqqını tələb edərkən “qahmarım var” ifadəsi onun güclü dəstəyə malik olduğunu göstərir.

Qahmar sözünün Azərbaycan folklorunda və ədəbiyyatında yeri

Azərbaycan folklorunda qahmar obrazı xüsusi yer tutur. Dastanlarda, qəhrəmanlıq nağıllarında, aşıq şeirində, atalar sözlərində bu söz həm mənəvi, həm də sosial bir institutu təcəssüm etdirir. Məşhur dastanlarımızda, xüsusilə “Koroğlu”, “Əsli və Kərəm”, “Əhməd Harami” kimi əsərlərdə baş qəhrəmanların qahmarı, arxa və dayağı olan insanlar təsvir olunur.

Eyni zamanda, klassik poeziyada qahmarlıq və kömək motivləri, dostluq, sədaqət və mərdliklə bağlı poetik nümunələr çoxdur. Məsələn, Füzuli divanında dostun və ya sevilənin “qahmar” olması tez-tez işlədilən bədii vasitədir. Atalar sözlərində isə “Yaxşı günün dostu çox, pis günün qahmarı az olar” ifadəsi xalq fəlsəfəsinin qısa izahıdır.

Qahmarlıq – sosial münasibətlərdə əhəmiyyəti və dəyişən çalarlar

Zaman keçdikcə qahmar anlayışının ictimai və məişət münasibətlərindəki rolu müəyyən dəyişikliklərə məruz qalsa da, bu dəyər hələ də yaşayır. Müasir dövrdə qahmarlıq bəzən hüquqi və sosial müdafiə, bəzən isə dostluq və peşəkar həmrəylik şəklində ortaya çıxır. Qahmar olmaq müasir insan üçün də aktualdır: bir iş yerində, universitetdə və ya məhəllədə insan arxa və dəstək axtarır və tapır.

Son illərdə sosial şəbəkələrin və ictimai institutların inkişafı, hüquq və sosial xidmətlərin yayılması nəticəsində “qahmar” anlayışı həm fərdi, həm də kollektiv səviyyədə yeni məna çalarları alıb. Kimsəsiz, müdafiəsiz insanların hüquqlarını müdafiə edən təşkilat və qruplar da bir növ qahmar rolunu oynayır.

Qahmar sözünün sinonimləri və bağlı anlayışlar

Qahmar sözü ilə bağlı Azərbaycan dilində bir çox yaxın məna və sinonimlər işlənir:

  • Arxa
  • Himayədar
  • Tərəfdar
  • Köməkçi
  • Dayaq
  • Müdafiəçi
  • Qoruyucu
  • Dəstəkçi

Bu sözlərin hər biri müəyyən kontekstdə “qahmar” anlayışının müxtəlif çalarlarını ifadə edir. Cədvəldə isə fərqli sinonim və istifadə sahələrini göstərə bilərik:

Qahmarın sinonimləriİstifadə sahələri
ArxaAilə, dostluq, məhkəmə
Himayədarİctimai, hüquqi, xeyriyyə
TərəfdarSiyasi, idman, sosial
DayaqMənəvi, psixoloji, ailə
MüdafiəçiFərdi, hüquqi, fiziki

Qahmar olmağın mənəvi və psixoloji tərəfi

Qahmar olmaq təkcə fiziki və maddi dəstək deyil, həm də mənəvi dayaq, psixoloji rahatlıq və güvən hissidir. İnsanın yanında dayanan, çətin anında onu tək qoymayan, hətta sözü ilə, məsləhəti və anlayışı ilə dəstək olan hər kəs “qahmar” rolunda çıxış edə bilər. Qahmarlıq Azərbaycan ailə modelində, dostluqda, qohumluqda və ümumi insani münasibətlərdə mənəvi köklərə söykənir.

Bu xüsusiyyət, həm fərdi cəmiyyət üçün, həm də milli dəyərlərin qorunması və gələcək nəsillərə ötürülməsi üçün vacib sosial instituta çevrilib.

Qahmar sözü Azərbaycan dilinin, mədəniyyətinin və xalq təfəkkürünün ayrılmaz bir parçasıdır. O, həm lüğəvi, həm də məcazi mənada, şəxsi və ictimai münasibətlərdə, folklor və ədəbiyyatda, gündəlik məişətdə xalqın mənəvi dayanıqlığının, sosial həmrəyliyin və arxa-dayağın simvoludur. Qahmarlıq və qahmar olmaq milli xarakterin, kollektiv ruhun və əsl insanlıq keyfiyyətlərinin ayrılmaz hissəsi kimi qalır.

Ən Çox Verilən Suallar

1. Qahmar sözü nə deməkdir?

Qahmar Azərbaycan dilində tərəfdar, arxa, kömək edən, müdafiəçi və dayaq olan şəxs mənasını daşıyır. Bu söz həm məişətdə, həm də ictimai münasibətlərdə insana kömək və dəstək verən adamı bildirir.

2. Qahmar sözü hansı mənəvi dəyərləri ifadə edir?

Qahmar olmaq sədaqət, fədakarlıq, vicdan, mərdlik və sosial həmrəylik kimi yüksək mənəvi keyfiyyətləri əks etdirir. Bu, insanın başqasına arxa durması və onun üçün məsuliyyət hiss etməsidir.

3. Qahmar sözünün etimologiyası haradan gəlir?

Söz köklü olaraq türk dillərindən gəlir və kömək, müdafiə, himayə etmək, arxa olmaq anlamlarını birləşdirir. Qədim oğuz dilində də bu tip məna daşıyan sözlər mövcuddur.

4. Qahmarın Azərbaycan folklorunda və ədəbiyyatında yeri varmı?

Bəli, qahmar obrazı xalq dastanlarında, aşıq şeirində, atalar sözlərində və klassik poeziyada tez-tez rast gəlinir və insanın insana arxa durmasının rəmzi kimi təqdim olunur.

5. Qahmar sözü hansı hallarda işlədilir?

Çətinlikdə, mübahisədə, məhkəmədə və ya hər hansı münaqişədə birinin tərəfində duran, kömək və dəstək verən şəxsə qahmar deyilir. Həm ailədə, həm dostluqda, həm də cəmiyyətdə bu rol vacibdir.

6. Qahmar sözünün əsas sinonimləri hansılardır?

Arxa, himayədar, köməkçi, tərəfdar, dayaq, müdafiəçi, dəstəkçi və qoruyucu qahmar sözünün əsas sinonimləridir. Hər biri müəyyən məqamda qahmarın müxtəlif çalarını əks etdirir.

7. Müasir dövrdə qahmar olmaq nə deməkdir?

Bu gün qahmar olmaq həm şəxsi, həm də ictimai münasibətlərdə dəstək vermək, hüquq və sosial müdafiə göstərmək, insanın yanında olmaq və məsuliyyət paylaşmaq deməkdir.

8. Qahmarın rolu Azərbaycan ailə və kənd həyatında nədir?

Kənd və ailə həyatında qahmar arxa və dayağın, birliyin, qardaşlığın və dostluğun rəmzidir. Hər ailədə, icmada qahmar olan şəxsə xüsusi hörmət və etibar olunur.

9. Qahmar anlayışı ilə bağlı hansı atalar sözü var?

Məsələn, ‘Yaxşı günün dostu çox, pis günün qahmarı az olar’ atalar sözü insanın çətin günündə həqiqi arxa və dost tapmağın çətinliyini ifadə edir.

10. Qahmar sözü başqa hansı kontekstlərdə işlədilə bilər?

Qahmar təkcə insanlar arasında deyil, təşkilatlarda, sosial layihələrdə, hüquqi və ictimai müdafiədə, hətta metaforik olaraq təbiətdə də istifadə oluna bilər.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button