PsixologiyaSosial

Qəm : Psixoloji Məna, Sosial Kontekst

İnsan ruhunun dərin qatlarında öz izini qoyan hisslər arasında qəm xüsusilə seçilir. Qəm, hər bir insanın həyatının müxtəlif mərhələlərində qarşılaşdığı, bəzən uzun müddət içində daşıdığı, bəzən də qəfil yaşanan emosiyadır. Qəm təkcə şəxsi psixoloji vəziyyət deyil, həm də bəşəriyyətin mədəniyyət tarixində, ədəbiyyatında, incəsənətində, dini və fəlsəfi düşüncəsində mühüm rol oynayan bir duyğudur. Onun kökləri insanın varlıq mahiyyətinə, yaşamaq və anlam axtarışına, sevgi, itki, ayrılıq və ümidsizlik təcrübəsinə qədər uzanır. Qəm həm də ruhun sınağı, bəzən isə təmizlənməsi və yenidən doğulması mərhələsidir. Qəm üzərində düşünmək, onu anlamaq və ifadə etmək insanın özünü kəşfi və mənəvi inkişafı üçün vacibdir.

Qəm sözünün lüğəvi mənası və etimologiyası

Azərbaycan dilində qəm sözünün əsas mənası dərin kədər, hüzn, dərd, ruhun sıxılması və ya ümidsizlik hissidir. Qəm insanın daxili aləmində yaranan və müəyyən bir hadisə, itki, ayrılıq, uğursuzluq və ya arzu olunmayan vəziyyət nəticəsində baş qaldıran mənfi emosiyalardan biridir. Qəm insanın həyatında bəzən qısa, bəzən də uzunmüddətli psixoloji vəziyyət kimi müşahidə edilir. Qəm sözü həm fərdi, həm də kollektiv duyğu ola bilər və çox zaman insanın həyatında dərin iz buraxır.

Reklam

turkiyede tehsil

Etimoloji baxımdan qəm sözünün mənşəyi ərəb dilinə dayanır. Ərəb dilində “ğam” (غم) kökü ilə bağlı olub, “kədər”, “hüzn”, “dərd” anlamını verir. Bu söz Azərbaycan, fars və türk dilləri də daxil olmaqla, Şərq dillərinin bir çoxuna keçmiş və eyni məna daşıyır. Leksik inkişaf prosesi zamanı qəm sözü xalq arasında müxtəlif deyimlər, atalar sözləri, bədii təsvirlər və şeiriyyatda geniş yer almışdır.

Qəm və psixoloji məna

Qəm insanın əsas duyğularından biridir və fərdin daxili dünyasında, psixoloji vəziyyətində xüsusi yer tutur. Qəm, adətən, itki, ayrılıq, uğursuzluq, xəyal qırıqlığı, ümidsizlik və ya təklik zamanı meydana çıxır. Qəm hissi insanın motivasiyasını azalda, ümidsizliyə səbəb ola, sosial təcrid yarada bilər. Eyni zamanda, qəm bəzən insanı özünü təhlil etməyə, ruhən saflaşmağa, həyat və dəyərlər üzərində yenidən düşünməyə vadar edir.

Psixologiyada qəm depressiv əhval, uzunmüddətli stress və ya psixoloji travmanın nəticəsi kimi də təhlil olunur. Müxtəlif terapiya və psixoloji dəstək üsulları qəm hissi ilə mübarizə və onun aşılması yollarını təklif edir. Amma bəzən qəm həyat təcrübəsinin bir hissəsi, insanın mənəvi yetkinliyinin və hikmətinin formalaşması üçün vacib mərhələ sayılır.

Reklam

turkiyede tehsil

Qəm və ədəbiyyat

Azərbaycan ədəbiyyatında qəm mövzusu bədii yaradıcılığın ayrılmaz hissəsidir. Qədim poeziyada, klassik şeirlərdə və dastanlarda qəm, hüzn, kədər əsas bədii motivlər kimi çıxış edir. Füzuli, Nizami, Nəsimi, Xaqani, Sabir kimi şairlərin əsərlərində qəm, sevgi və ayrılıq, insan taleyinin acı və sarsıdıcı məqamlarının təsvirində əsas obrazlardan biridir. “Qəm yemək”, “qəm çəkmək”, “qəmdən yanmaq” kimi ifadələr poetik dilin zənginliklərindəndir.

Qəm Azərbaycan muğam və aşıq yaradıcılığında da xüsusi yer tutur. Qarabağ muğamlarında, xalq mahnılarında, bayatılarda və laylilərdə qəmli motivlər insan taleyinin, millətin tarixi yaddaşının, sevgidə və həyatda yaşanan faciələrin ifadə vasitəsinə çevrilir. Bədii ədəbiyyatda qəm tez-tez insanın böyüməsi, kamilliyə gedən yolun mərhələsi, şəxsiyyətin formalaşmasında təmizləyici və saflaşdırıcı rol oynayır.

Qəm folklorda və xalq yaradıcılığında

Xalq folklorunda qəm xalqın kollektiv duyğularını, ictimai hadisələrin, müharibələrin, məhrumiyyətlərin və itkilərin psixoloji əks-sədasını əks etdirir. Bayatılarda, ağı və laylilərdə, atalar sözlərində qəm, ümidsizlik və kədər motivləri tez-tez rast gəlinir. “Qəm yemək, dərd çəkmək”, “Qəmsiz insan olmaz”, “Qəm ömrün dərmanıdır” kimi deyimlər Azərbaycan xalqının həyat fəlsəfəsində bu hissin mövcudluğunu və qəbulunu göstərir. Qəmli folklor motivləri, eyni zamanda, xalqın mənəvi dayanıqlığını və yaşama gücünü təcəssüm etdirir.

Qəm və dini-fəlsəfi baxışlar

Dini və fəlsəfi təlimlərdə qəm bəzən insanın günahlarına görə cəzalandırılması, bəzən isə mənəvi saflaşma və ruhun yetkinləşməsi üçün göndərilmiş bir sınaq kimi qiymətləndirilir. İslam dinində qəm və hüzn bəzən imanın dərinliyi, bəzən də Allah qarşısında səmimi peşmançılıq və təvəkkül halı kimi göstərilir. Sufi fəlsəfəsində qəm ilahi eşq yolunda çəkilən əzab, ruhun saflaşması üçün zəruri mərhələ kimi qəbul olunur.

Qərb fəlsəfəsində isə qəm ekzistensial tənhalıq, həyatın məna və boşluq problemi, insanın varoluşunun dramatik tərəfi kimi şərh edilir. Bir çox filosof və psixoloq qəmin insan ruhunda dərin dəyişikliklər yaratdığını, mənəvi inkişafa təkan verdiyini vurğulayır.

Qəm və sosial kontekst

Qəm təkcə fərdi deyil, bəzən kollektiv emosiyadır. Millət və xalq olaraq yaşanan faciələr, itkilər, müharibələr, kütləvi fəlakətlər zamanı qəm ümummilli duyğuya çevrilir. Tarixi hadisələr zamanı xalqın qəmli günləri ədəbiyyatda, musiqidə və xalq sənətində iz buraxır. Kollektiv qəm motivləri milli həmrəyliyin, birgə dərd və sarsıntıların ifadəsidir. Həmçinin cəmiyyətdə psixoloji sağlamlıq, sosial dəstək və empatiyanın vacibliyi məhz qəm, hüzn və çətinliklərin birlikdə aşılmasında üzə çıxır.

Qəm və frazeoloji birləşmələr

Azərbaycan dilində qəm sözü ilə bağlı çoxlu frazeoloji birləşmələr və bədii ifadələr var. “Qəm yükü”, “qəm çəkmək”, “qəm yemək”, “qəm dəryası”, “qəm dolu baxış”, “qəmsiz həyat”, “qəmli nağıl”, “qəm yoldaşı olmaq”, “qəmli göz”, “qəmli könül” kimi ifadələr həm gündəlik danışıqda, həm də poeziyada geniş istifadə olunur. Bu ifadələr qəm hissinin həyatın müxtəlif tərəflərinə, insan münasibətlərinə və bədii yaradıcılığa necə təsir etdiyini göstərir.

Qəm və musiqi

Qəmli motivlər Azərbaycan musiqisinin, xüsusilə muğamın, xalq mahnılarının və bayatıların əsas hissəsini təşkil edir. Qarabağ muğamında, klassik və müasir bəstəkarların əsərlərində qəmli melodiyalar, ahənglər insan ruhunun sarsıntılarını, itki və ayrılıq ağrısını ifadə edir. Musiqidə qəm insana həm təsəlli verir, həm də yaşadıqlarını emal etməyə, qəbul etməyə kömək edir.

Qəm və müasir dövr

Müasir dövrdə, urbanizasiya, texnologiyaların inkişafı və sürətli həyat tərzi insanlarda qəm və digər neqativ emosiyaların yayılmasına təsir edir. Eyni zamanda, psixoloji dəstək, ictimai maarifləndirmə və sosial layihələr qəm və depressiyanın qarşısının alınması üçün mühüm rol oynayır. Qəm bəzən də sosial medianın, populyar mədəniyyətin təsiri ilə yeni ifadə formalarına bürünür.

Qəm və simvolikası

Qəm yalnız bir hiss deyil, həm də həyatın, insan ruhunun, bədii və fəlsəfi axtarışların simvoludur. O, həm itkinin, həm sevgidə və həyatda yaşanan ağrının, həm də insanın mənəvi təcrübəsinin dərinliyini göstərir. Qəm simvolik olaraq ruhun saflaşması, hikmətin və şəfqətin yaranması, yeni həyat mərhələsinə keçid, bəzən də yeni ümidlərin başlanğıcı kimi qiymətləndirilir.

Qəm Azərbaycan dilində və mədəniyyətində, bədii və gündəlik dildə, insan psixologiyasında və həyat təcrübəsində ən mühüm və dərin hisslərdən biridir. Onun yaranma səbəbləri, ifadə formaları və təsirləri çoxşaxəlidir. Qəm həm fərdi, həm kollektiv təcrübənin, həm də bədii və mənəvi inkişafın təməlində dayanır. Qəm üzərində düşünmək, onu ifadə etmək və yaşamaq insanın ruhunu zənginləşdirir, onu daha anlayışlı, həssas və kamil edir. Həyatın sevinc və qəm arasında keçən bir yol olduğu, bəzən də qəmin insanın daxili dünyasının inkişafına təkan verdiyi unudulmamalıdır.

Ən Çox Verilən Suallar

1. Qəm nə deməkdir?

Qəm insanın ruhunda yaranan dərin kədər, hüzn və dərd hissidir.

2. Qəm sözünün mənşəyi haradandır?

Qəm sözü ərəb mənşəlidir, ‘ğam’ (غم) kökündən gəlir və Şərq dillərinə keçib.

3. Qəm və kədər arasında fərq nədir?

Qəm daha dərin, uzunmüddətli və həyatı dəyişən hiss, kədər isə müvəqqəti və zəif emosiya sayılır.

4. Qəm hansı vəziyyətlərdə yaranır?

Ən çox itki, ayrılıq, uğursuzluq, xəyal qırıqlığı, tənhalıq zamanı meydana çıxır.

5. Qəm psixologiyada necə izah olunur?

Qəm depressiv əhval, travma, ümidsizlik və ya özünü analizlə bağlı vəziyyət kimi qiymətləndirilir.

6. Qəm ədəbiyyatda hansı rol oynayır?

Qəm Azərbaycan poeziyasında və xalq ədəbiyyatında əsas bədii motivlərdən biridir.

7. Qəm folklorda necə təsvir edilir?

Bayatılarda, ağı və laylilərdə, atalar sözlərində qəm xalqın kollektiv hiss və həyat təcrübəsi kimi təqdim olunur.

8. Qəm dini və fəlsəfi baxımdan necə qiymətləndirilir?

Dini-fəlsəfi baxışlarda qəm sınaq, ruhun saflaşması və hikmətin formalaşması vasitəsi sayılır.

9. Qəmli musiqi insana necə təsir edir?

Qəmli musiqi insana təsəlli verir, emosiyaların emalına və ruhi təmizlənməyə kömək edir.

10. Qəm sosial həyat və müasir dövrdə hansı rolu oynayır?

Qəm fərdi və kollektiv emosiyadır, müasir dövrdə sosial dəstək və psixoloji maarifləndirmə ilə idarə olunur.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button