CəmiyyətDinSosialSurə

Qunud Duası: Dini Aspekti, Oxunuşu

Qunud duası əsrlər boyu müsəlmanın Allaha ümid, ehtiram və sığınma hislərini bir cümlədə birləşdirən nadir liturgik formullardan biri olub. Axşamın dərin səssizliyində qılınan vitr rəkətlərində səslənən bu dua bəzən göz yaşı kimi sakit, bəzən döyüş təbilinə bənzər təsir gücü ilə insanın mənəvi coşqunluğunu tənzimləyir. Cəmiyyətdə ilahi bağların ən incə ölçülərinə toxunan qunut, həm fərdi ibadətin daxili səmimiyyətini, həm də ümmətin kollektiv dualarının yekdil axarını təmsil edir. Rəvayətlərdə bildirilir ki, Allah Rəsulu (s) çətin zamanlarda, xüsusən də müsibət və təhdid anlarında qunut oxuyaraq Uca Rəbbinə sığındı və bu praktik nümunə onu nəsillərin gündəminə daşıdı. Qunutun ruhunda səbir, mərhəmət, bağışlanma və hidayət diləkləri bir-birinə qarışır; sözlərin ardıcıllığı qəlbin ritmini Allahın rizanaməsinə yönləndirir. İbadət psixologiyası baxımından, dua edənin özünüdərkinə təsir edən ən mühüm amillərdən sayılan “hazirətil-qəlb” (qəlbin iştirakı) məhz qunut anında kulminasiya nöqtəsinə çatır. Dil xüsusiyyətlərinə nəzər salsaq, qısa, lakin mənaca dərin sintaksis quruluşu, Allahın sifətlərinə müraciət formasındakı ustalıq qunutu bənzərsiz edir. Sosiomədəni müstəvidə isə camaat namazlarında eyni sözlərin ahəngdar səslənməsi möminlər arasında qarşılıqlı empatiya dairəsini genişləndirir. Bu duanın mətnini öyrənmək bir tərəfdən fiqh, digər tərəfdən qiraət elmi ilə sıx bağlıdır və doğru tələffüz, məna qatlarının dərk edilməsi Allah qarşısında ədəbin zəruri şərti kimi qiymətləndirilir. Hər bölgənin dialektik çeşidinə baxmayaraq, qunutun orijinal ərəb fonetikası qorunur; çünki təsirini də məhz o fonetik melodiyanın ritmi ilə göstərir. Bütün bu xüsusiyyətlər qunutu sadəcə müəyyən namaz rituallarının tərkib hissəsi deyil, İslam mənəviyyatının canlı damarı kimi mövqe­­ləşdirir.

Qunut duasının mənşəyi və klassik mənbələrdə təzahürü

İlk tarixi izlərin izi Mədinə dövrünə gedib çıxır və başlıca informasiya mənbələri “Səhih” statuslu hədis toplusudur; burada qunut həm vitr, həm müsibət vaxtı toplu namazlarda tətbiq nümunələri ilə qeyd olunur. Ən mötəbər rəvayətlərdən biri Ənəs ibn Malikdən nəql edilir: ordu içində qurban verilmiş yetmiş hafizin şəhidliyindən sonra Allah Rəsulu arxa-arxaya bir ay qunut oxudu. Bir çox alim bu mətni çətinliklər zamanı oxunan xüsusi qunut nümunəsi kimi şərh edib.
Qunutun vitr rəkətində oxunması isə gündəlik ibadət sisteminə inteqrasiya edilmiş formadır. Sünnilərin Hənəfi məktəbində vitr yalnız Ramazan gecələrində camaat şəklində qılındığından, qunut da əsasən həmin mövsümdə toplu şəkildə səslənir; Şafei fiqhində isə il boyu vitr fərdi namazda da qunutla tamamlamaq təşviq edilir. Beləcə, mövcud məzhəbi fərqlər qunutun dinamik mənəvi rolu ilə bərabər, hüquqi elastikliyini də üzə çıxarır.

Reklam

turkiyede tehsil

Fiqh məktəblərində qunut: oxşar və fərqli yanaşmalar

Hənəfi alimləri qunutu vitr namazının vacib rüknünə daxil etməsələr də, tərkini tənbeh edilən sünnə səviyyəsində qiymətləndirirlər; burada “Allahümme innə nəs­təinükə” ilə başlayan klassik mətn əsas qəbul edilir. Hənəfilər qunutdan əvvəl “Allahu əkbər” işarəsi ilə əllərin bağlanmasını rəmzi məqam kimi vurğulayırlar və imamın ucadan, məmunların isə gizlindən oxumasını müstəhəb sayırlar.
Şafei məzhəbində isə qunut həm vitr, həm də sübh namazının ikinci rəkətində rüku sonrası oxunur; sübh qunutunun fərdi namazlarda dahi təşviqi imam Şafeinin “əl-Ümm” əsərində geniş şəkildə müzakirə olunur. Maliki və Hənbəli hüquqşünasları bu məsələdə daha sərbəst yanaşır, çünki qunutu hər namazın fövqündə daimi görmür və yalnız bəlalı hadisələrdə camaatla oxunmasını caiz sayırlar.

Qunut duasının mətni və tərcüməsi: sözlərdəki hikmətlər

Ən çox yayılan mətndə “Allahümme innə nəstəinükə və nəstəğfirükə” kimi giriş ifadələri ilə başlanır, ardından “vənə’mənü bikə” etiqadını qurur və “vənət­rükü mən yəfhurük” cümləsi ilə günahı inadla davam etdirənlərdən uzaq durma andı gətirir. Mətnin qalan sərgilərində “ihdinə” istəyi yönləndirici motiv kimi təqdim olunur və “təvəffənə müslimin” xahişi ilə sülh içində son nəfəs arzusuna bağlanır.
Azərbaycan türkcəsinə literal tərcümədə hər cümlədəki verb formu Allaha yönəlik təvazökar müraciət saxlanılaraq verilir; bu da duaların orijinal məzmununun pozulmamasını təmin edir. Tərcümə fəlsəfəsində əsas prinsip mübtədalarında müraciət əvəzliklərini qorumaq və söz sırasını ərəb sintaksisinə yaxın tutmaqdır ki, qiraət öyrənən şəxs məna paralelini asan dərk etsin.

Vitr namazında qunutun oxunuş qaydaları və ədəbi

Vitr rəkətləri tamamlanarkən rükudan qalxıb “Rab­bəna ləkəl-həmd” deyilərək ayaqüstə durulur, sonra “Allahu əkbər” deməklə əllər qadın və kişilər üçün muqabil variantlarda bağlanır. Alimlər əlləri boğaz səviyyəsinə qaldıraraq açıq saxlamağı müstəhəb hesab edir, çünki dua mühiti simvolizə edən “əl açmaq” jesti ilə tamlanır.
Sakit səslə oxumaq fərdi vitr üçün ədəbi mühit yaradır, ancaq ucadan səs bir-birini həvəsləndirən camaat rukuqlarında vacibə yaxın xüsusiyyət alır. Rəvayətçilərdən bəziləri göz yaşı, səsi titrətmə kimi duyğusal səhnələri fəzilət kimi nəql etsələr də, alimlər bu halların süni şəkildə göstərilməsini tənbeh edirlər.

Reklam

turkiyede tehsil

Bəla və müsibət qunutu: ictimai dua fenomeni

Təbii fəlakət, epidemiya, ordu təhdidi kimi kollektiv sarsıntılarda imam rəsmi olaraq qunut oxumaq üçün camaatı böyük məscidə toplaya bilər. Belə hallarda “Qunutun-Nāzilah” adlandırılan əlavə mətndə zülmü dəf etmə, möminləri gücləndirmə, zalımlara qarşı ilahi ədalət diləkləri yer alır.
Tarixi faktlar göstərir ki, Əndəlüs dövründə taun xəstəliyi yayılanda, Bağdadın Moğol hücumuna məruz qaldığı illərdə və Osmanlı taborları Qars mühasirəsində qış haşiyəsinə düşəndə qunut duası minlərlə insanın eyni anda səsləndirdiyi sığınacaq çağırışı olub. Bu akt cəmiyyətin psixoloji dözümlülüyünə müsbət təsir göstərib və sosial həmrəyliyi gücləndirib.

Qiraət, təcvid və qunutun fonetik xüsusiyyətləri

Ərəb dilindəki “uzun heca-qısa heca” nisbəti qunut ayə və cümlələrində səs axıcılığı yaradır, təcvid elmi xüsusi qəraqətləri qorumağı vacib sayır. Məsələn, “nəstəğ­firukə” sözündəki “ğ” xırıltılı qalın oxunmalı, “innə”dəki iki­nun tənvini gizli nəsilə ilə birləşdirilməlidir.
Tarixi qiraət üslubları (Hafs, Vərş, Qalun və s.) mətndə fərqli tələffüz nüanslarına səbəb olmur, çünki qunut ayə deyil, hədis mətnidir; buna baxmayaraq, ərəbcə qrammatik qaydalara və səs uzunluqlarına riayət etmək tövsiyədir. Qiraət müəllimləri tələbələrin lüğət düzgünlüyünü artırmaq məqsədilə tək-tək kəlimə məşqləri etdirirlər.

Qunutun mənəvi qatları və psixoloji təsiri

İnsan beyninin neyrofizioloji araşdırmaları göstərir ki, şifahi dua zamanı alfa-dalğalarda artım, stress hormonu kortizolda isə azalma qeydə alınır; bu fenomen “teta-yuxarı alfa” zonasında emosional rahatlıq yaradır. Qunutun mətnindəki təslimiyyət və ümid duaları zehni fokuslayaraq idrak aydınlığını yüksəldir.
Məna baxımından “təqva qazandıran cığır” kimi təsvir olunan qunut, fərdi ibadətdə vicdan mexanizmini hərəkətə gətirir. Psixoloqlar deyir ki, gündəlik vitr qunutu oxuyan insanlar emosional tənzimləməni daha balanslı idarə edir, çünki duada “ənənə qarşısında məsuliyyət” hissi güclü implantasiya olunub.

Müasir həyatda qunut: rəqəmsal platformalar və təlim resursları

Son on ildə onlayn mədrəsələr, mobil sürətli qiraət proqramları və video-qiraət kursları sayəsində qunutun orijinal mətnini öyrənmək asanlaşıb; interaktiv transkriptlər söz üzərinə kliklədikdə audio-düzəliş təqdim edir. Azərbaycan dilində altyazılı dərs modulları xüsusilə gənc nəsil üçün əlçatan tədris mühiti yaradır.
Sosial şəbəkələrdə Ramazan gecələri video-canlı yayım vasitəsilə vitrdə cemaatla qunut oxuyan din xadimləri ibadətgaha gələ bilməyən minlərlə izləyiciyə real vaxt motivasiya ötürür. Bu hal, virtual məkanın da dini maarifləndirmə üçün strateji bir meydan olduğunu göstərir.

MəzhəbVitr qunutuSübh qunutuBəla qunutuƏllərin vəziyyəti
HənəfiRamazanda sünnəYoxCaizDöş altında bağlı
ŞafeiHər gecə sünnəHəmişə sünnəCaizDöş üstündə açıq
MalikiMüstəhəb (bəzən)Çox nadirMüstəhəbDöş üstündə açıq
HənbəliRamazanda müstəhəbYoxCaizDöş üstündə bağlı

10–15 cümləlik yekun hissə körpü kimi giriş və əsas fikirləri bütövləşdirir: qunutun tarixi konteksti, fiqhi dinamikası, mətni və mənəvi qatları bir araya gələrək müasir müsəlmanın ibadət təcrübəsini zənginləşdirir. İbadət aktının zahiri tərəfi – yəni doğru ədəblə duruş, əllərin açılması, əzbər və təcvid qaydasına riayət – təcrübənin fiziki çərçivəsini cızır. Daxili qat isə xürrəm bir səbir, toxtaqlıq və Allaha hədsiz ümid qabaqcadan qəlbə yeridir; insan hansı şəraitdə olursa-olsun yardımı yalnız Rəbbindən diləməyi öyrənir. Qunutun dil xüsusiyyətlərindəki səliqə-səhman diqqəti duaların estetik yarımtənhalığına çəkir: qısa, lakin məna baxımından yığcam cümlələr həmsöhbət üçün deyil, bilavasitə İlahi hüzur üçün formalaşır. Fiqh məktəblərinin fərqli təcrübələri müsəlmanı seçim qarşısında deyil, rahat çevikliyə yönəldir; çünki məqsəd forma deyil, xuşu və ixlasdır. Cəmiyyətdə ümumi bəlalarla mübarizədə qunutun kollektiv icrası psixoloji sarsıntıları yumşaldır, mənəvi dözümlülük yaradır və ümmət birliyini möhkəmləndirir. Rəqəmsal maarifləndirmə layihələri bu müqəddəs sözləri sərhədsiz coğrafiyalara daşıyaraq duaların nurunu virtual səmalara səpir. İnsan ruhu ilə texnologiyanın bu vəhdəti qunutun yeni nəsillər arasında yaşamasını təmin edir. Hər bir sədaqətli qəlb üçün qunut Allahın rəhmətinə açılan qapıdır; onu aşmaq istəyən kəs qiraəti düzgün oxumaqla yanaşı, niyyətini saflaşdırmalıdır. Qunut oxunan hər gecə insan yenidən yoğrulur, təslimiyyətin şirinliyini dadır və sabaha daha ruhi dincliklə addımlayır. Duaların gücü yaşadıqca, inancı güclənir; inanc gücləndikcə isə hər bəndə qəlbindəki qunut nurunu daha parlaq hiss edir.


Ən Çox Verilən Suallar

1. Qunut duası hansı namazda oxunur?

Ən çox vitr namazında, xüsusən Ramazan gecələrində oxunur. Şafei fiqhində sübh namazının ikinci rəkətində də oxunması təşviq edilir. Bəla və müsibət hallarında digər vaxtlarda da imam qunut edə bilər. Hər məktəbin metodikası azacıq fərqlənsə də, vitr qunutu ortaq ənənədir.

2. Qunut duasını əzbər bilməyən nə etməlidir?

Mətn yetərincə uzun deyil, lakin əzbərləyənə qədər dua kitabından və ya telefon tətbiqindən baxaraq oxumaq caizdir. Təcrübəli alimlər latın transkripsiya yerinə ərəb mətni ilə əzbərləməyi məsləhət görür. Əks halda düzgün tələffüz çətinləşə bilər. Əzbərləmə mərhələsində səhvlərə görə namaz pozulmur, lakin tədris davam etməlidir.

3. Qunutu unutsaq namaz batil olurmu?

Hənəfi məzhəbində qunut vitr namazının vacib sünnəsidir, unudularsa səcdə-səhv vacib olur. Şafeilərdə isə birbaşa səcdə-səhv tövsiyə olunmur, çünki qunut müstəhəbdir; tərk edildikdə sadəcə savab azalır. Digər məzhəblərdə də oxşar elastiklik var. Deməli, namaz batil olmur, lakin səhv səcdəsi tövsiyə edilə bilər.

4. Qunut duasını qadınlar səsli oxuya bilərmi?

Qadın fərdi namazında səslə oxuya bilər, çünki burada naməhrəmə eşitdirmək qadağası yoxdur. Camaat namazında imam öz səsini yüksəldir, qadın isə pıçıltı ilə təqib edir. Məscidə toplaşmış qadın camaatında (qadın imam olduğu halda) öz aralarında normal tonda oxuya bilərlər.

5. Qunutun tam ərəb mətni neçə sətirdən ibarətdir?

Klassik “Allahümme innə nəs­təinükə” ilə başlayan mətndə 11 əsas cümlə var. Bəzən əlavə “Allahümme ihdini fimən hədeyt” ilə başlayan qısa versiya variantı mövcuddur. Çətinlik və bəlalar üçün Sünən-i Kübrada qeyd edilən daha uzun Nəzilə versiyası da var. Mətnin uzunluğu məzhəblərə görə dəyişə bilir.

6. Əllər qunutda necə tutulur?

Əllər qibləyə açıq, ovuc içləri yuxarı, barmaqlar bir-birinə birləşik vəziyyətdə saxlanılır. Hənəfilər əlləri qarın üstündə bağlamağı, Şafeilər isə açıq saxlayıb iki yana yüngülcə qaldırmağı üstün tuturlar. Dualar bitincə ovuc içləri üzə sürtülə bilər, lakin bu hərəkət fərziyyə deyil, öyrənilmiş ədəbdəndir.

7. Mövsümi bəlalara görə qunut etmək bidətdirmi?

Bidət deyil; çünki mötəbər hədislərdə Rəsulullahın (s) müsibət zamanı qunut etdiyi rəvayət olunur. Alimlər bunu “Qunutun-Nāzilah” termini altında qanuniləşdiriblər. Vaxt və yerə bağlı deyil, ehtiyaca bağlı sünnədir. Şərt odur ki, şəri səbəb olsun və qəflət vasitəsinə çevrilməsin.

8. Qunut duasını başqa dildə oxumaq olar?

Əsasən mətn ərəb dilində qorunur, çünki rəsuli ləfzi belə gəlib. Lakin anlamadan oxumaqdansa, mənanı dərk etmək üçün dua sonrası ana dildə tərcümə ilə dua etmək caizdir. Rəsmi fiqhə görə namaz içində ərəb dilindən kənar mətn oxumaq doğru sayılmır. Ən yaxşısı ərəb mətni öyrənməkdir.

9. Qunut duasında səs titrətmək riya sayılır?

Səmimi duyğudan doğursa, riya sayılmaz. Lakin süni şəkildə ağlamaq və ya səsi dramatik tonlara salmaq ibadətin ixlasına zərər gətirə bilər. Alimlər “səsində tablayaq, qəlbində qamət saxla” prinsipi ilə orta yol məsləhət görür. Məqsəd səs şousu yaratmaq deyil, qəlbi duada canlı tutmaqdır.

10. Qunutun fəziləti haqqında hansı hədis var?

Ənəs ibn Malikdən gələn rəvayətdə deyilir ki, Peyğəmbər (s) bir ay boyu qunut edərək zalım tayfaları lənətlədi və haqq yoldaşlarını dua ilə gücləndirdi. Başqa hədisdə “qunut oxuyan kəsə Allah beş şeydə kəramət ehsan edər” ifadəsi var: hidayət, təqva, mühafizə, qələbə, bağışlanma. Bu, qunutun təkcə formal dua olmadığını göstərir.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button