CəmiyyətSosialTarixTarixi Şəxsiyyətlər

Qütbəddin Aybək: Qutb Minar, Memarlıq Himayəsi

Qütbəddin Aybək XIII əsrin əvvəllərində Hind yarımadasında islam hakimiyyətinin sütunlarını bərkidən, quldan sultana yüksəlmə hekayəsini gerçəkliyə çevirən nadir sərkərdələrdəndir. Türk mənşəli qulam uşaq Xorasanda qul bazarında satıldıqda heç kim onun Delhi taxtına oturacağını təsəvvür etməzdi. Ancaq taleyin lütfü, xüsusi qabiliyyəti və Mövzəffərəddin Məhəmməd Qorinin strateji zəkası onu ordunun ön sırasına dartdı. Aybək at belində ox atmaqda, sürətli süvari manevrini təşkil etməkdə və ən əsası etibar qazanmaqda bərabərsiz olduğunu sübut etdi; Qorinin Hindistan yürüşləri zamanı Kalcutta çölündə, Tarain düzündə məhz onun başçılıq etdiyi qanad düşmən cəbhəsini yarıb keçdi. Qorinin 1206-cı ildə sui-qəsdlə öldürülməsi Mərkəzi Asiya orduları üçün böhran demək idi, lakin Aybək həmin boşluğu ilk anlayanlardan oldu; Lahor qalasında qoşun qarşısında vəzir Səmşəddinin biətin oxutdurdu və Dilli sultanlığının Mamlük – yaxud “Qul” – sülaləsini rəsmən elan etdi. Onun qısa hakimiyyəti yalnız dörd il çəkdi, amma bu müddətdə o, monqolların Sind vadisinə nüfuzunu kəsdi, Bıhar və Benqaldakı hind knyazlıqlarını vassal rejimə keçirdi, habelə Qütb Minar kimi islam memarlığının Şimal Hindistandakı ən uca nişanəsini ucaltdı. Sultanın yıxılaraq vəfat etməsi xatirələrə qəribə bir simvolizm qatdı: at minmə ustası çovqan meydanında yəhərin üzərində saxladığı tayı tərpənməz nizəni bu dəfə yesdəyən əldən qaçırdı. Lakin Aybəkin erkən ölümü onun qurduğu inzibati skeletə zərbə vurmadı; nəslindən olmayan, lakin köhnə silahdaşı İltutməş bu skeleti idarəçilik ətinə bürüdü və Delhi sultanlığını altı əsrlik dövlətə çevirdi.

Mənbələrin işığında uşaqlıq illəri

Mərkəzi Asiya xronikalarında Aybəkin əsil adı barədə yekdil fikir yoxdur, ancaq əksər tədqiqatçılar onun Qıpçaq türk tayfalarından çıxma yetim uşaq olduğunu bildirir. Əski türk dilində “Aybək” ayın bəyazlığına işarə edən ləqəb sayılır və yeniyetmə əsir kimi hündür boyu, işıqlı sifəti ilə seçildiyi üçün bazar tacirlərinin dilinə düşmüşdü.
Nişapur qazisi Fəxrüddin Kufinin himayəsində yazı-pozu öyrənən Aybək bir neçə ilə ərəb dilində sərbəst danışmış, təlim keçmiş başqa qulamlarla yanaşı Quri emirlərinə təqdim edilmişdi. Məhəmməd Qori onun diplomatik nitq qabiliyyətini, hərbi idman bacarıqlarını qiymətləndirərək şəxsi kölə kontingentinə daxil etdi və səkkiz il ərzində saray nömrədarı, sonra süvari iqtası sahibi pillələrini addımlatdı.

Reklam

turkiyede tehsil

Tarain döyüşləri və hərbi şöhrət

Hindistanın şimalında qərar-qərara gəlmiş Çauhan racəsi Prithvi Raj III Qorinin ordusuna qarşı iki dəfə böyük savaşa girdi. 1191-ci ildə birinci Tarain döyüşündə müsəlman ordusu geri çəkildi, lakin Aybəkin qoruduğu sağ cinah itirilmədi və qoşunun nizamı pozulmadı.
Bir ildən sonra Tarain düzünə qayıdan Qori süvari oxçularının dərin zərbə taktikasını Aybəkin planına əsasən dəyişdirdi: əvvəlcə yalançı geri çəkilmə, sonra nizəli kütlənin mərkəzə yarılma manevri. Çauhan ordusu parçalandı, Prithvi Raj əsir alındı və Delhi darvazaları Aybəkə açıldı. Qələbə onun “Müizzəddin” ləqəbini qazanmasına yol açdı.

Qutb Minar və memarlıq himayəsi

Aybəkin adını daşıyan ən möhtəşəm tikili – Qutb Minar – əslində Qorinin xatirəsinə ithaf edilən cümə məscid kompleksinin minarəsidir. 1199-cu ildə qoyulan bünövrənin ilk iki halqasını Aybək tikdirdi; qalan mərtəbələri İltutməş tamamladı.
Minar 72,5 metr yüksəklikdə qumdaşından hörülmüş, hər mərtəbəsi kəmərvari kufi kitabələrlə bəzədilmişdir. Sütunun yuxarı qalxdıqca diametri daralır, bu isə seysmik dayanıqlığı artırır. Quruluş hind-ərəb ornamentlərinin sintezi kimi Delhi memarlığının yeni üslubunun əsasını qoydu.

İnzibati islahatlar və iqta sistemi

Aybək Gəncədə görüb öyrəndiyi səlcuq iqta modelini Hindistana köçürərək süvari əmirlərinə torpaq və vergi toplama hüququ verdi. İqtadar öz bölgəsinin təhlükəsizliyinə, ordunun təliminə və xərclərinə cavabdeh idi; müqabilində illik verginin sabit hissəsini xəzinəyə, dəyişən hissəsini öz dəstəsinə sərf edirdi.
Bu sistem yerli hind zəmindarlarını idarəçiliyə cəlb etməyə imkan verdi, çünki müsəlman olmayan dönməz elita iqtisadi ranq əldə edə bilirdi. Mərkəzi xəzinədə toplanan gəlirlər Delhi qala divarlarının bərpasına, yol və karvansara tikintisinə, eləcə də alim və şairlər üçün mədrəsə şəbəkəsinə sərf olundu.

Reklam

turkiyede tehsil

Dini siyasət və tolerantlıq nüansları

Sultan qazi titulunu daşısa da, Aybək islamı yaymaqda zorakı metoddan çəkinirdi; rəsmi mənbələr onun yeni fəth edilmiş Qucarat məbədlərini talan etdiyini yazsa da, yerli ibadətgahların bir hissəsinə toxunmadığı bildirir. O, hindlü liderlərinə cizyə əvəzinə îcarə vergisi tətbiq etmiş, bu da iğtişaş ehtimalını azaldıb.
Delhi və Lahorda inşa olunan məscidlərin sütun və örtüklərində hindu-cayn memarlıq motivləri qorundu, çünki Aybək bünövrə daşını dağıtmaqdansa, mövcud ustalıqdan faydalanmağı üstün tutdu. Bu hibrid estetika sultanlığın mədəni kodunu formalaşdırdı və növbəti dövrlərdə Fatehpur Sikri, Agra kimi məkanlarda inkişaf etdi.

Xarici təhlükələr: Xərezmşahlar və monqol basqını

Aybəkin hakimiyyəti dövründə qərbdə Xorasanı işğal edən Alaəddin Məhəmməd Xərezmşah Cəlandhar və Mutançanın haracını tələb edir, lakin sultan diplomatik hədiyyə və sərhəd qalalarının gücləndirilməsi ilə konfliktə girmir.
Şimal-qərbdə isə yeni monqol təhlükəsi boy göstərirdi; 1221-ə qədər monqollar Hindüstana tam enməmişdi, lakin Aybək Kac dağ keçidlərində keşfiyyat birliyi saxlayaraq sərhədi izləyirdi. Beləliklə, qısa hakimiyyəti boyunca potensial iki cəbhəni yumşaq siyasətlə neytrallaşdırmağa nail oldu.

Ölümü və varislik problemi

1210-cu ilin noyabrında Lahor qalasının ətrafında çovqan oyunu zamanı Aybək atının yəhərindən düşdü və sinəsinə saplanan nizə qolu deşərək daxili qanaxmaya səbəb oldu. Təxminən üç gün sonra 45 yaşlı sultan dünyasını dəyişdi.
Onun ölümündən sonra saray qəyyumları yetkinlik yaşına çata bilməmiş oğlu Ərzam danışıldı, lakin əmirlər fraksiya savaşına girərək taxtı əvvəlcə Aram Şah, sonra Aybəkin kürəkəni Şəmsəddin İltutməşə verdilər. İltutməş Mamlük sülaləsinin ikinci, əsl qurucu sultanı kimi uzunmüddətli sabitlik gətirdi.

Tarixi irs və çağdaş dəyərləndirmə

Subaltern tarixçilər Aybəki qüvvətli hərbçi, lakin zəif dövlət adamı kimi tənqid etsələr də, onun qısa müddətdə yaratdığı idarəçilik modeli əsrlərlə işlək qaldı. Delhi sultanlığının “Mamlük dönəmi” məhz onun adını daşıyır və ərəb, fars, türk memarlığını Hindistana daşımaqda ismarıc rolunu vurğulayır.
Qütb Minar UNESCO siyahısına daxil edilməklə Aybəkin maddi irsinin qlobal dəyərini təsdiqlədi. Hind-müsəlman sintezinin başlanğıc nöqtəsi olaraq o, həm Hindistan islamı, həm də orta əsr türk dövlət ağılları arasında körpü statusu qazanıb.

Müqayisəli xronoloji cədvəl

İlHadisəCoğrafiyaŞəxslər
1160-1170Aybəkin qul bazarında satılmasıFərqanə → NişapurQazi Fəxrüddin
1192İkinci Tarain döyüşüTarain, HaryanəMəhəmməd Qori, Prithvi Raj
1199Qutb Minarın təməlinin qoyulmasıDelhiQütbəddin Aybək
1206Delhi sultanlığının elan edilməsiLahorQütbəddin Aybək
1210Aybəkin vəfatıLahorQütbəddin Aybək
1211İltutməşin taxta çıxmasıDelhiŞəmsəddin İltutməş

Mirasın sosiomədəni nəticələri

Aybəkin tətbiq etdiyi iqta sistemi hind-müsəlman aristokratiyası yaratdı və yerli zəmindarların islam idarəçiliyi ilə sintezini mümkün etdi. Memarlıq nümunələri hind sənətkarları ilə fars-mərkəzi Asiya ustalarının əməkdaşlığını daimi etdi.
Ədəbiyyat mühitində fars dili saray protokolu statusu aldı, lakin hind-sanskrit poetik motivləri qəsidəyə daxil olaraq Dil-i Hind üslubunun ilk toxumunu səpdi. Beləliklə, Aybək bir tərəfdən siyasi sərhəd çəkdi, digər tərəfdən mədəni keçid qapısı açdı.

Qütbəddin Aybək orduda qul statusundan Delhi taxtına qədər uzanan taleyində çeviklik, təbəssüm və üzərindəki qırılmaz güvən kimi gizli dayaq nöqtələri daşımışdı. Ok atma səhnəsində dəqiq hədəf seçdiyi kimi, dövlət idarəçiliyində də hədəfi aydın gördü: dağınıq quşatmaları mərkəzi nizama bağlamaq. Kəskin diplomatik instinkti Xərezmşah təhdidini sönük tutdu, təməl qoyduğu iqta sistemi gələcək sultanların xəzinəsini doldurdu. Qısa ömür payına baxmayaraq memarlıqda qalıcı iz buraxdı; Qutb Minar göylərə yüksəlməklə həm islam zəfərinin, həm mühəndis zəkanın daşı kimi dayanır. O, siyasi varis planını tamamlaya bilmədi, ancaq düzgün şəxs – İltutməş – sanki mirasçılıq şifrəsini oxuya bildi və sultanlığın gövdəsini yüksəltdi. Aybəkin gətirdiyi türk-fars hərb sənəti hind strateji mühitində yerli zirehli at dəstələri ilə birləşib yeni hərbi sintez yaratdı. İndiki Delhi şəhərində hələ də onun inşa etdirdiyi məscid və minar birlikdə azan oxuyur, vaxtilə Karvan yolunun tozunda yüksələn bir qulamın adını min illik tənha daşlara həkk edir. Təhlilçilər üçün Aybək modelinin əsas dərsi budur: doğru zamanda çevik qərar və mədəni əlçatanlıq siyasi möhkəmliyin təməl cinahlarıdır.

Ən Çox Verilən Suallar

1. Qütbəddin Aybək hansı tayfadan idi?

Əksər mənbələr onun Qıpçaq – bəziləri Xitayi türk – tayfasına mənsubluğunu göstərir. Bu tayfalar Mərkəzi Asiyanın şimal-şərqində atlı göçəri həyat sürürdü. Qıpçaq əsilli qulamların Misir və Hindistan saraylarında yüksəlməsi geniş yayılmış təcrübə idi. Aybəkin dil və hərb ustalığı mənsub olduğu tayfanın atçılıq mədəniyyəti ilə izah olunur. İlk dönəmlərdə Fərqanə vadisində dünyaya gəldiyi güman edilir.

2. Aybəkin islam aləmində ləqəbi nə idi?

O, dönəmin salnamələrində “Müizzəddin” – yəni dini ucaldan – titulunu daşıyırdı. Bu ləqəb ona Tarain qələbəsindən sonra Mövzəffərəddin Məhəmməd Qori tərəfindən verildi. Digər mənbələrdə “Qütbüddin” – dinin dirəyi – adı tez-tez qullanılır. Beləliklə, hər iki ləqəb onun dini legitimlik daşıyıcısı kimi təqdim olunmasına xidmət edirdi.

3. Aybək Qutb Minarı niyə tikdirdi?

Minar həm qələbə abidəsi, həm cümə məscidinin azan minarəsi, həm də Qorinin xatirəsinə ithaf idi. Xalq arasında islamın qələbə sütunu kimi tanındı. Eyni zamanda minar hadisələri xatırladan memarlıq lövhəsi rolunu oynadı. İltutməş hündürlüyü artıraraq siyasi ardıcıllığı möhkəmləndirdi.

4. Aybək nə üçün çovqan oynayarkən öldü?

Çovqan həmin dövrün saray elitası üçün sürətli atlı oyunu, eyni zamanda hərbi təlim idi. Sürətli manevr zamanı atın ayağı surət əkən çalağa ilişdi və sultan yehərdən tərsinə aşdı. Sinəsinə girən uzun nizə sapı daxili orqanları zədələdi. O dövr tibb səviyyəsi belə zədəyə müdaxilə edə bilmədi və o, qısa müddətdə dünyasını dəyişdi.

5. Onun oğlu niyə taxta çıxmadı?

Ərzam Şah yaşı az olduğundan və sarayda fraksiya mübarizəsi kəskinləşdiyindən əmirlər onu dəstəkləmədi. Aram Şah adlı qısaömürlü nominal sultan qoyuldu, lakin çox keçmədən Aybəkin kürəkəni İltutməş hərbi dəstəklə hakimiyyəti ələ aldı. Siyasi legitimlik qulam statuslu, lakin yetkin sərkərdədə cəmləşdi.

6. Aybəkin dönəmində yerli hind əhali necə vergi ödəyirdi?

Müsəlmanlar üçün şəriət vergisi – zəkat – fərdi məsuliyyət idi, hindlilər isə cizyə deyil, torpaqdan alınan xaraç verirdilər. Bu sistem onları iqtisadi baxımdan himayə altında saxlayır, dini təzyiqi formal azaldırdı. Yerli zəmindarlar iqta sahibinə dən və gümüş şəklində ödəniş edirdi. Vergi islahatı Aybəkin maliyyə bazasını genişləndirdi.

7. Sultanın ordu sistemi nə ilə seçilirdi?

Aybək yüngül süvari oxçularını, ağır zirehli nizəçiləri və filli dəstələri kombinə edirdi. O, qarışıq taktika ilə hind racələrinin ənənəvi piyada mövqelərini dağıdırdı. İqta sahiblərinə kvota əsasında təlim keçmiş atlı dəstə saxlamaq öhdəliyi qoymuşdu. Bu, mərkəzi xəzinənin daimi xərclərini azaldırdı.

8. Aybəkin dövründə islam hüququ necə tətbiq edilirdi?

Delhi və Lahor şəhərlərində qazi məhkəmələri quruldu. Məhəllə imamları təməl fiqh suallarını həll etsə də, mülki və cinayət işləri qazilərin səlahiyyətində idi. Hindlilərin şəxsi status məsələlərində öz adət hüququna qarışılmırdı. Beləcə çoxhüquqlu model yarandı.

9. Qütbəddin Aybək barəsində ədəbi əsərlər varmı?

Fars şairi Hasan Nizaminin “Tacu’l‐Ma’asir” tarix əsərində Aybək geniş təriflənir. Hind urdu ədəbiyyatında 19-cu əsr romantik dramları onun yüksəlişini qəhrəmanlıq motivi kimi işləyib. Müasir hind romanlarında o, bəzən “Qızıl Kəllə Sultan” obrazı ilə mistikləşdirilir, lakin akademik təhlil onu realist sərkərdə kimi qoyur.

10. Aybəkin məzarı haradadır?

Sultanın qəbri Lahorda, Anarkali bazarına yaxın Yasman Bağında yerləşir. İlk tikili kərpic qəbir otağı idi; sonralar Sikx hakimiyyəti dövründə məzar dağılsa da, XX əsrin ortasında yenidən bərpa edildi. İndi sadə kubik türbə formasındadır və ziyarətgaha çevrilib.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button