CəmiyyətHüquqSosial

Vergi Borcu : Yaranma səbəbləri, Hesablanması

Vergi borcu anlayışı Azərbaycanda hər bir vətəndaşı, sahibkarı və müəssisəni birbaşa maraqlandıran ən vacib maliyyə və hüquqi məsələlərdən biridir. İqtisadiyyatın dayanıqlı inkişafında vergilərin vaxtında və tam şəkildə ödənməsi xüsusi əhəmiyyət daşıyır. Dövlət büdcəsinin formalaşmasında əsas rol oynayan vergilər yalnız dövlətin sosial proqramlarının maliyyələşməsini deyil, həm də ölkənin infrastrukturunun, təhsil və səhiyyə sisteminin inkişafını təmin edir. Bununla belə, fərdi və hüquqi şəxslərin vergi öhdəliklərini gecikdirməsi və ya yerinə yetirməməsi vergi borcunun yaranmasına, nəticədə isə bir sıra hüquqi və iqtisadi problemlərə yol açır. Azərbaycanda vergi borcunun yaranma səbəbləri, hüquqi nəticələri, cərimə və faiz hesablanması qaydaları, borcun ləğv olunması yolları və ictimaiyyətdə bu prosesə münasibət çoxşaxəlidir. Mövzuya elmi və praktiki prizmadan yanaşmaq, həmçinin, beynəlxalq təcrübəni də nəzərə almaq zəruridir.

Vergi Borcunun Hüquqi Məğzi və Yaranma Səbəbləri

Vergi borcu — dövlət qarşısında yaranmış rəsmi pul öhdəliyidir və bu borc yalnız rəsmi sənədlər və hüquqi faktlarla təsdiqlənir. Borcun yaranması aşağıdakı hallarda baş verir:

Reklam

turkiyede tehsil

  1. Fiziki və ya hüquqi şəxsin Vergi Məcəlləsinə əsasən müəyyən edilən vergi öhdəliklərini vaxtında ödəməməsi;
  2. Vergi bəyannamələrinin gec və ya yanlış təqdim olunması;
  3. Gəlirlərin gizlədilməsi və ya bəyan edilməməsi;
  4. Hesablanmış, lakin dövlət büdcəsinə köçürülməmiş vergi məbləğləri;
  5. Dövlət orqanlarının təftişi zamanı aşkar edilmiş və vergi ödəyicisinin razılaşmadığı borclar.

Bəzən vergi borcu subyektiv səbəblərdən, bəzən isə texniki və ya hüquqi anlaşılmazlıqlardan qaynaqlanır. Məsələn, vergi orqanlarında proqram təminatındakı nasazlıqlar, vergi ödəyicisinin yanlış hesablama aparması və ya dəyişən qanunvericiliyə vaxtında reaksiya verməməsi belə hallar yarada bilər.

Azərbaycanda Vergi Borcunun Hesablanması və Qeydiyyatı

Vergi borcunun hesablanması və idarə olunması Vergilər Nazirliyinin vahid məlumat bazasında aparılır. Hər bir vergi ödəyicisinin vergi borcu sistemdə mütəmadi olaraq yenilənir və açıq şəkildə qeyd olunur. Borcun dəqiq məbləği vergi bəyannamələri, kassalardan daxil olmuş vəsaitlər, ödənilən faiz və cərimələr əsasında müəyyənləşdirilir.

Vergi Borcunun Qeydiyyat Prosesi:

Reklam

turkiyede tehsil

  • Vergi ödəyicisinin şəxsiyyət kodu və ya VÖEN-i vasitəsilə sistemdə unikal profil açılır.
  • Sistem real vaxt rejimində ödəmələri, yaranan borcları və hər bir hərəkəti qeyd edir.
  • Borcun yaranma tarixi, əsas məbləği, faizlər və cərimələr ayrıca göstərilir.
  • İstənilən şəxs şəxsi kabinet və ya e-gov.az portalı üzərindən öz borcunu yoxlaya bilər.

Bu sistem şəffaflıq və operativlik baxımından müasir tələblərə tam cavab verir və vergi ödəyicilərinin öz borcları barədə dəqiq məlumat əldə etməsini asanlaşdırır.

Vergi Borcunun İqtisadi Təsirləri və Cəmiyyətdə Yaradılan Problemlər

Vergi borcunun artması dövlət büdcəsinə daxilolmaların azalmasına, iqtisadiyyatda likvidliyin zəifləməsinə və sosial proqramların maliyyələşməsində ləngimələrə səbəb olur. Qeyri-neft sektorunun inkişaf etdiyi bir vaxtda vergilərin yığılmaması yeni investisiyaların və təşəbbüslərin qarşısında əngələ çevrilə bilər. Hər bir gecikdirilmiş ödəniş dövlətin planlaşdırılan layihələrini təxirə salır, iş yerlərinin açılmasına, regionların inkişafına təsir göstərir.

Aşağıdakı cədvəldə 2023-cü ilin bəzi əsas göstəriciləri verilir:

Göstərici2023-cü il
Ümumi vergi borcunun həcmi520 mln manat
Fiziki şəxslərin borcu140 mln manat
Hüquqi şəxslərin borcu380 mln manat
Ödənilmiş cərimə məbləği46 mln manat
Borc üzrə orta gecikmə7 ay

Borcun artması biznes mühitinə də mənfi təsir edir. Müəssisə rəhbərləri dövlətlə münasibətlərdə əlavə gərginlik hiss edir, banklar isə vergi borcu olanlara kredit ayırmaqda çətinlik çəkirlər.

Vergi Borcunun Cərimə və Faiz Hesablanması Qaydası

Vergi borcu yarandıqdan sonra əsas məbləğlə yanaşı, gecikdirilmiş hər gün üçün qanunvericilikdə nəzərdə tutulmuş faizlər və cərimələr də hesablanır. Azərbaycanda hazırkı qanunvericiliyə əsasən, vergi borcu üzrə gecikdirilmiş hər gün üçün əsas məbləğin 0,1 faizi həcmində faiz tutulur.

Məsələn:
Əgər vergi ödəyicisi 10 000 manat əsas borcu 30 gün gecikdirərsə, hesablanacaq faiz belə olacaq:
Faiz = 10 000 x 0,1% x 30 gün = 300 manat

Əlavə olaraq, bəzi hallarda inzibati cərimələr də tətbiq olunur. Bu cərimələr əsasən vergi öhdəliklərinin bilərəkdən yerinə yetirilməməsinə və ya saxtalaşdırmaya görə nəzərdə tutulur.

Vergi Borcu ilə Mübarizə Yolları və Rəsmi İcra Prosedurları

Azərbaycanda vergi borcunun ödənilməsi üçün bir neçə mərhələ və rəsmi icra proseduru var.

  1. Xəbərdarlıq: Vergi orqanları ilk növbədə ödəyiciyə elektron və ya yazılı xəbərdarlıq göndərir.
  2. Borcların məcburi ödətdirilməsi: Əgər borc vaxtında ödənilmirsə, vergi orqanı bank hesablarını dondura, əmlaka həbs qoya bilər.
  3. İcraatın məhkəmə mərhələsinə ötürülməsi: Böyük məbləğli borclarda məsələ məhkəmə orqanlarına göndərilir, nəticədə isə daşınmaz əmlak, nəqliyyat vasitələri və digər aktivlər müsadirə oluna bilər.
  4. Borcun hissə-hissə ödənməsi: Xüsusi hallar üçün ödəyici ilə razılaşma əsasında borc müəyyən qrafiklə də ödənilə bilər.
  5. Amnistiya və ya güzəştlər: Zaman-zaman dövlət vergi borclarının bir hissəsini silir və ya gecikmiş faizlərin ləğvi ilə bağlı xüsusi qərarlar qəbul edir.

Vergi Borcunun Silinməsi və ya Ləğv Edilməsi Halları

Vergi borcunun ləğvi əsasən aşağıdakı hallarda mümkündür:

  • Borcun qanunsuz hesablandığı sübuta yetirilərsə;
  • Ədalətli əsaslarla məhkəmə qərarı ilə borc silinirsə;
  • Dövlət tərəfindən verilmiş vergi amnistiyası və ya güzəşt aktı tətbiq olunursa.

Bundan başqa, müflis olmuş və ya fəaliyyətini dayandırmış hüquqi şəxslərin borcu da müəyyən şərtlərlə ləğv edilə bilər. Bunun üçün rəsmi müraciət və sənədlərin tam təqdim olunması tələb edilir.

Beynəlxalq Təcrübədə Vergi Borcu və İnteqrasiya

Dünya ölkələrinin təcrübəsində vergi borcu ilə bağlı müxtəlif yanaşmalar var. Avropa İttifaqı ölkələrində, eləcə də inkişaf etmiş dövlətlərdə borcların idarə edilməsi və icra mexanizmləri maksimum şəffaflığa, hüquqi müdafiəyə və vergi ödəyicisinin mənafeyinə əsaslanır. Məsələn, Almaniyada vergi borcu vaxtında ödənilmədikdə birbaşa avtomatlaşdırılmış xəbərdarlıqlar və hətta məcburi əməkhaqqı tutulmaları tətbiq edilir. Skandinaviya ölkələrində isə borc barədə ictimai məlumatlar da açıqlanır ki, bu da ictimai nəzarəti gücləndirir.

Azərbaycanda isə vergi orqanlarının son illərdə tətbiq etdiyi elektron xidmətlər, SMS və email bildirişləri, şəffaf və operativ informasiya kanalları borc probleminin həllində əhəmiyyətli rol oynayır.

Vergi Borcunun Sosial və Psixoloji Yükləri

Vergi borcu yalnız iqtisadi problem deyil, eyni zamanda sosial və psixoloji təsirə malikdir. Borcu olan sahibkarlar cəmiyyətdə mənfi stereotiplə qarşılaşa, dövlət qurumları ilə ünsiyyətdə gərginlik və etibarsızlıq hiss edə bilər. Həmçinin, vətəndaşın sosial rifahı, ailəsinin gəlirləri və uzunmüddətli planları üçün bu borc əlavə yük yaradır. Vergi borcu olanların bir qismi bəzən ailə münasibətlərində də çətinliklər yaşayır.

Vergi Borcu və Elektron Resurslardan İstifadə

Hazırda Azərbaycanda vergi borcunu onlayn şəkildə yoxlamaq və ödəmək mümkündür. E-gov.az, Vergilər Nazirliyinin şəxsi kabineti, “ASAN xidmət” mərkəzləri və müxtəlif mobil tətbiqlər vətəndaşlara borc barədə operativ məlumat almaq, ödəməni tez və rahat şəkildə həyata keçirmək imkanı yaradır.

Borcun yoxlanılması üçün aşağıdakı addımlar icra olunur:

  • Şəxsi kabinetə daxil olmaq;
  • VÖEN və ya şəxsiyyət vəsiqəsi nömrəsini daxil etmək;
  • Cari borcun tam məbləğini və faizləri vizual olaraq görmək;
  • Elektron ödəniş sistemləri ilə birbaşa ödəniş etmək.

Vergi Borcu Barəsində İctimai Maarifləndirmə və Qanunvericilikdə Yeniliklər

Dövlət son illərdə vergi borcu ilə bağlı ictimai maarifləndirmə tədbirlərini gücləndirir. Televiziya, radio və internet portallarında vergi borcunun fəsadları, vaxtında ödənilməsinin əhəmiyyəti barədə xüsusi proqramlar və maarifləndirici kampaniyalar həyata keçirilir. 2024-cü ildə Vergi Məcəlləsinə əlavə olunan maddələr isə borclarla bağlı şikayətlərin və iddiaların baxılması prosedurunu sadələşdirib, vergi ödəyicilərinin hüquqlarını artırıb.

Bütün bu addımlar Azərbaycanda vergi mədəniyyətinin və vergi ödəmə intizamının inkişafına xidmət edir.

Vergi borcu mövzusu həm fərdi, həm də cəmiyyət səviyyəsində strateji əhəmiyyət daşıyır. Vaxtında və doğru şəkildə ödənilən vergilər dövlətin inkişafı üçün möhkəm zəmin yaradır, borcun gecikdirilməsi isə həm iqtisadi, həm də sosial münasibətlərdə ciddi problemlərə yol açır. Azərbaycanda borcun hüquqi, iqtisadi və sosial mexanizmləri tədricən təkmilləşdirilsə də, hər bir vətəndaşın və sahibkarın bu sahədə maarifli və məsuliyyətli olması cəmiyyətin davamlı inkişafı üçün vacibdir. Vergi borcu ilə bağlı qarşıya çıxan problemlərin düzgün həlli yalnız dövlətin deyil, hər bir fərdin və ictimai institutun birgə səyi ilə mümkündür.

Ən Çox Verilən Suallar

1. Vergi borcu nədir və necə yaranır?

Vergi borcu – dövlətin müəyyən etdiyi qanuni əsaslarla fiziki və hüquqi şəxslərin büdcəyə ödəməli olduğu, amma vaxtında və ya tam şəkildə ödənməyən rəsmi pul məbləğidir. Bu borc əsasən vergi öhdəliyinin gecikdirilməsi, bəyannamələrin vaxtında təqdim olunmaması, gəlirlərin gizlədilməsi və ya vergi orqanlarının apardığı yoxlamalar zamanı aşkar olunan çatışmazlıqlar səbəbilə yaranır.

2. Vergi borcunun gecikdirilməsinə görə hansı cərimələr tətbiq olunur?

Azərbaycanda vergi borcunun gecikdirilməsinə görə əsas məbləğə əlavə olaraq hər gecikdirilmiş gün üçün 0,1% həcmində faiz hesablanır. Həmçinin, bəzi hallarda inzibati və maliyyə cərimələri də tətbiq olunur. Xüsusilə bilərəkdən vergi öhdəliyindən yayınma hallarında cərimələr daha ciddi olur.

3. Vergi borcunu necə yoxlamaq olar?

Vergi borcunu yoxlamaq üçün e-gov.az portalında və ya Vergilər Nazirliyinin şəxsi kabinetində qeydiyyatdan keçmək kifayətdir. Burada VÖEN və ya şəxsiyyət vəsiqəsi nömrəsi ilə daxil olub, real vaxt rejimində borcun məbləğini, faiz və cərimələri asanlıqla öyrənmək mümkündür.

4. Vergi borcunu ödəmək üçün hansı üsullardan istifadə oluna bilər?

Hazırda vergi borcunun ödənilməsi üçün onlayn bankçılıq, Vergilər Nazirliyinin portalı, “ASAN xidmət” mərkəzləri və mobil ödəniş tətbiqləri istifadə olunur. Həmçinin, bir sıra dövlət banklarında və poçt şöbələrində də nağd ödəniş etmək mümkündür.

5. Vergi borcunun hissə-hissə ödənilməsi mümkündürmü?

Xüsusi hallarda, yəni borcun məbləği böyük olduqda və ya ödəyicinin maddi vəziyyəti bunu tələb etdikdə, vergi orqanları ilə razılaşma əsasında borcun hissə-hissə və müəyyən qrafiklə ödənilməsi mümkündür. Bu barədə rəsmi müraciət etmək və lazımi sənədləri təqdim etmək lazımdır.

6. Vergi borcunun ləğvi və ya silinməsi hansı hallarda baş verir?

Vergi borcu qanunsuz hesablandıqda, məhkəmə qərarı ilə və ya dövlətin elan etdiyi vergi amnistiyası və güzəşt proqramları çərçivəsində tam və ya qismən silinə bilər. Bundan əlavə, fəaliyyəti tamamilə dayanan, müflis olmuş hüquqi şəxslərin borcları da müəyyən şərtlərlə ləğv edilir.

7. Vergi borcu olan sahibkara və ya vətəndaşa qarşı hansı tədbirlər görülür?

Vergi borcu olan şəxslərə ilk mərhələdə rəsmi xəbərdarlıq göndərilir. Borc ödənilməzsə, dövlət orqanları bank hesablarını dondura, əmlaka həbs qoya və ya işi məhkəməyə ötürə bilər. Böyük məbləğli borclarda isə aktivlər müsadirə edilə bilər.

8. Vergi borcunun sosial və psixoloji təsirləri nədir?

Vergi borcu yalnız maliyyə yükü deyil, həm də sahibkar və vətəndaş üçün sosial və psixoloji gərginlik yaradır. Borclu olan şəxslər bəzən dövlət orqanları ilə münasibətdə və cəmiyyət daxilində əlavə narahatlıq və təzyiqlə üzləşirlər.

9. Borcun düzgün hesablanmadığını düşünən şəxs nə etməlidir?

Əgər şəxs vergi borcunun yanlış hesablandığını düşünürsə, Vergilər Nazirliyinə və ya müvafiq məhkəməyə rəsmi qaydada müraciət edə bilər. Bütün sənədlər və sübutlar təqdim olunmalı, məsələ araşdırılaraq qərar çıxarılır.

10. Azərbaycanda vergi borcunun silinməsi üçün amnistiya nə zaman tətbiq edilir?

Vergi amnistiyası və ya gecikmiş faizlərin ləğvi dövlət tərəfindən müəyyən dövrlərdə, əsasən iqtisadi sabitliyin gücləndirilməsi və sahibkarlığın dəstəklənməsi məqsədilə həyata keçirilir. Bu barədə ictimaiyyətə rəsmi kanallar vasitəsilə öncədən məlumat verilir.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button