CəmiyyətDünyagörüşüƏdəbiyyatŞəxsiyyətlərŞəxslərSosial

Ömər Xəyyam Şərab: Elmi Motivi, Fəlsəfi Məqamları

Şərq ədəbiyyatının ən maraqlı, sirli və çoxqatlı simalarından biri Ömər Xəyyamdır. Onun adı bəşəriyyətin böyük poeziya salnaməsində riyaziyyatçı, filosof, astronom və eyni zamanda öz dəsti-xətti ilə seçilən şair kimi əbədi həkk olunub. Xəyyamın rübailəri zaman-zaman insan ruhunun, təfəkkürünün və taleyinin sirlərini, həyat fəlsəfəsini bənzərsiz poetik dillə açır. Rübailərində xüsusi yer tutan motivlərdən biri isə şərabdır. Bu motiv sadəcə məişət anlamında içkiyə olan maraq yox, bir çox hallarda dərin fəlsəfi və metaforik qatlar, həyatın faniliyi, azad ruh, məhəbbət, üsyan, rahatlıq, insanın öz taleyini yaşamaq azadlığı simvoludur.

Reklam

turkiyede tehsil

Azərbaycan xalqı üçün də Ömər Xəyyam fenomeni həm ədəbi, həm elmi, həm də mədəni dəyər olaraq böyük əhəmiyyətə malikdir. Xüsusilə şərab motivinin Xəyyam yaradıcılığında tutduğu yer, şairin həyat, insan, Allah, taleyə münasibətində, dünya görüşündə, fəlsəfi baxışlarında öz əksini tapır. Bu yazıda Ömər Xəyyamın rübailərində şərab motivinin mənası, tarixi və mədəni kontekst, dini və fəlsəfi aspektlər, klassik və çağdaş ədəbiyyatda şərab simvolunun təhlili, Xəyyam irsinin şərq poeziyasındakı yeri, riyazi və astronomik əsərlərlə əlaqələri, Azərbaycan ədəbiyyatına təsiri, müasir dövrdə Xəyyam və şərab motivinin sosial və mədəni anlamı, ətraflı şəkildə araşdırılır.

Ömər Xəyyamın Şəxsiyyəti və Zəmanəsinin Konteksti

Ömər Xəyyam 1048-ci ildə Nişapurda dünyaya göz açıb. O, təkcə rübailərin müəllifi yox, eyni zamanda böyük riyaziyyatçı, astronom və filosof kimi Şərq elminə, ədəbiyyatına və mədəniyyətinə təsir etmiş nadir simalardandır. Onun yaşadığı dövr – XI əsr Yaxın Şərq – elmi və fəlsəfi intibahın, dini və siyasi qarşıdurmaların, sufi və məzhəbi cərəyanların, zəngin mənəvi və mədəni proseslərin formalaşdığı mürəkkəb bir zamandır.

Xəyyam ömrünün böyük hissəsini elmlə məşğul olub, müxtəlif mədrəsə və elmi dairələrdə dərs deyib, riyaziyyat və astronomiya sahəsində dəyərli əsərlər yazıb. O, öz dövrünün dini, fəlsəfi və siyasi problemlərinə tənqidi yanaşıb, insanı, taleyi, həyatı və ölümlə bağlı sualları poeziyada, xüsusilə rübailərdə bənzərsiz dildə ifadə edib. Onun dünya görüşündə şərab, ləzzət, azadlıq və həyatın gözəlliyi ilə yanaşı, ölümlə bağlı qaranlıq və dərindən sarsıdıcı fikirlər də yer alıb.

Reklam

turkiyede tehsil

Şərab Motivinin Tarixi və Mədəni Mənşəyi

Şərab, Şərq ədəbiyyatında, xüsusilə İran və Azərbaycan poeziyasında qədimdən bəri əsas simvollardan biridir. Əski dövrlərdən şərab yalnız məişət içkisi deyil, həm də dini rituallarda, sosial münasibətlərdə, bayram və mərasimlərdə, poeziyada və musiqidə azadlığın, rahatlığın, sevincin, bəzən isə dərdin və unudulmanın rəmzi kimi işlənib. Klassik şərq şairləri – Firdovsi, Hafiz, Rudaqi, Sədi, Nizami, Füzuli – şərab motivini həm metaforik, həm real mənada istifadə etmişlər.

Xəyyamın yaşadığı dövrdə də şərab içmək adi hal idi və sosial, dini, fəlsəfi müstəvidə müxtəlif anlamlar daşıyırdı. Sufi ədəbiyyatında isə şərab tez-tez mistik məna, ilahi məhəbbət, Allaha qovuşmaq, insan ruhunun azadlığı rəmzi kimi şərh olunurdu. Əksər təfsirçilər Xəyyamın şərabdan bəhs etdiyi rübailərdə məhz metaforik, bəzən isə protest ruhlu bir məna axtarırlar.

Ömər Xəyyamın Rübailərində Şərab: Fəlsəfi və Metaforik Təhkiyə

Xəyyam rübailərinin əsas mövzularından biri şərabdır. O, insanın taleyini, dünya və insan münasibətlərini, azadlığı, məhəbbəti, həyatdan ləzzət almağı və faniliyi şərab motivi üzərindən təqdim edir. Xəyyam üçün şərab bir çox hallarda dini yasaqlara, riyakarlığa, cəmiyyətin dar çərçivələrinə qarşı bir etiraz forması, insanın azadlığının, ruhunun qurtuluşunun, həqiqi mənəvi səadətin simvoludur.

Onun rübailərində şərab yalnız içki deyil, həm də həyatın ləzzəti, gəncliyin, sevincin, unudulmanın, qayğısızlığın rəmzidir. Xəyyam yazır ki, insan ömrü qısadır, həyat sonsuz və dəyişkəndir, insan taleyini və ölümünü dəyişə bilməz. O halda niyə gərəksiz qayğılar və tabularla yaşamaq? Ən yaxşısı bu anı yaşamaq, şərabın, məhəbbətin, gözəlliyin dadını çıxarmaqdır.

Bəzi tədqiqatçılar Xəyyamın şərabdan bəhs etdiyi rübailəri allegorik mənada izah edirlər. Onların fikrincə, burada məqsəd sırf içkiyə çağırış deyil, ruhi azadlığın, bəşəri eşqin, Allaha, həyatın gözəlliyinə, faniliyə və özgür düşüncəyə çağırışdır. Xəyyamın poeziyası bu baxımdan həm insani, həm də kosmik ölçüdə azadlıq ideyasını təcəssüm etdirir.

Şərab və Din: Paradoksal İfadə və İslam Daxilində Yeri

Ömər Xəyyamın yaradıcılığında şərab və din motivlərinin toqquşması bəzən paradoksal xarakter daşıyır. O, klassik İslam əxlaqına və dini məhdudiyyətlərə bəzən ironiya, bəzən isə açıq etirazla yanaşır. Onun bəzi rübailərində şərab içmək sadəcə cəmiyyətin riyakarlığına və saxta əxlaqına qarşı üsyan, insan azadlığının bərpası və hər şeydən əvvəl fərdi və mənəvi xoşbəxtliyin təcəssümüdür.

Dini təfsirçilər və bəzi alimlər Xəyyamı ateizm və ya dinə qarşı çıxmaqda ittiham ediblər. Halbuki, müasir araşdırmalar Xəyyamın İslamı dərin biliyə malik olaraq, onu təkcə rituallar səviyyəsində deyil, fəlsəfi və etik baxımdan dərk etdiyini, insanın Allah və kainat qarşısında azad, düşünən varlıq kimi mövqeyini irəli sürdüyünü təsdiqləyir. Onun şərabdan bəhs edən rübailəri, bəzən sufi təfəkkürünün təsiri, bəzən də individualist və realist dünya görüşünün təzahürüdür.

Xəyyamda şərab motivinin açıq və ya gizli şəkildə işlənməsi, İslam dünyasında dini və sosial qaydalara fərqli münasibətin, cəmiyyətin inkişafı üçün kritik düşüncənin vacibliyini önə çıxarır. O, insanı düşünməyə, ömrün dəyərini bilib anı yaşamağa, həyatın ziddiyyətləri ilə barışmağa çağırır.

Şərab və İnsanın Azadlığı: Həyat Fəlsəfəsində Məqam

Ömər Xəyyam üçün şərab azadlığın simvoludur. O, insanın yalnız dini və sosial tabuları aşmaqla deyil, həm də öz daxilindəki qorxuları, sıxıntıları, depressiyanı dəf etməklə həqiqi xoşbəxtliyə çata biləcəyini göstərir. Şərab, burada bəzən ruhi bir hal, bəzən cəsarətin, fərdiyyətin, ehtirasın ifadəsi, bəzən isə həyata, sevincə, sevgiyə çağırışdır.

Bəzi rübailərdə Xəyyam yazır ki, şərab heç vaxt insanı pisliyə aparmaz, əksinə, insanın daxilindəki yaxşılıq, səxavət və mərhəmət hissini gücləndirər. Ona görə də həyatın qısa və dəyərli anlarını mənasız qayğılarla, qorxularla, tabularla yox, sevinc və azadlıqla, şərabın və məhəbbətin həzzini çıxarmaqla yaşamaq lazımdır.

Xəyyamın bu ideyası həm Şərq, həm də Qərb dünyasında azad düşüncənin, bəşəriyyətin inkişafında mühüm mərhələ olub. Onun poeziyası bu baxımdan təkcə ədəbiyyat yox, həm də həyat fəlsəfəsi, psixologiya və sosial düşüncə üçün örnəkdir.

Klassik və Müasir Ədəbiyyatda Şərabın Simvolizmi

Şərab motivi təkcə Xəyyam poeziyasına məxsus deyil. Qədim yunan, Roma, İran, ərəb və türk ədəbiyyatında şərab həm ritual, həm məişət, həm də fəlsəfi, bədii simvol kimi işlənib. Azərbaycan klassik poeziyasında da, xüsusilə Nizami, Füzuli, Nəsimi, Seyid Əzim, Xurşidbanu Natəvan, Sabir kimi şairlərdə şərab motivi müxtəlif məna qatları ilə zəngindir.

Xəyyamdan fərqli olaraq, bəzi klassiklərdə şərab daha çox ilahi eşqin, mistik səyahətin, mənəvi sərxoşluğun simvoludur. Müasir ədəbiyyatda isə bu motiv bəzən insanın sosial protesti, fərdi azadlığı, yenilənmə və dəyişiklik ehtiyacının ifadəsinə çevrilir.

Aşağıdakı cədvəldə klassik və müasir şairlərdə şərab motivinin müxtəlif təzahürləri göstərilir:

ŞairDövrŞərabın mənası
Ömər XəyyamXI əsrAzadlıq, həyatın ləzzəti, tabulara üsyan
Hafiz ŞiraziXIV əsrİlahi eşq, ruhi sərxoşluq
FüzuliXVI əsrMəcnun eşqi, fədakarlıq, ilahi həqiqət
Nizami GəncəviXII əsrHəyatın rəngarəngliyi, insanın ruhani kamilliyi
SabirXX əsrSosial tənqid, azad fikir, cəmiyyətə protest
Müasir poeziyaXX-XXI əsrFərdiyyət, sosial azadlıq, həyat fəlsəfəsi

Şərab və Riyaziyyat – Fəlsəfi Sintez: Xəyyamın Elmi Yaradıcı Fəaliyyətində Motivin Yeri

Ömər Xəyyam yalnız şair və filosof deyil, həm də dahi riyaziyyatçı və astronom olub. Onun riyaziyyat və astronomiya əsərlərində də bir çox hallarda poeziyada rast gəlinən fəlsəfi suallar, həyatın faniliyi, zaman və məkanın nisbi olması, insanın kainat qarşısında kiçikliyi və azadlığı kimi məsələlər önə çıxır. O, riyazi düsturlarda, astronomik müşahidələrdə də poetik düşüncə ilə yanaşır, insanın dünyanı anlamağa, həyatın sirrini çözməyə çalışmasının poetikasını yaradır.

Bu baxımdan, Xəyyamda şərab həm riyazi həqiqətin, həm də fəlsəfi axtarışın simvoluna çevrilir. O, insanı yalnız dünyəvi həzzlərə deyil, elmi axtarışlara, idraka, həqiqətə doğru yol almağa dəvət edir.

Azərbaycan Ədəbiyyatında və Mədəniyyətində Xəyyam və Şərab Motivi

Xəyyamın yaradıcılığı Azərbaycan ədəbiyyatına və mədəniyyətinə dərin təsir göstərib. Onun rübailəri, şərab və azadlıq motivləri klassik və çağdaş Azərbaycan poeziyasında geniş yer tutub. Azərbaycan şairləri Xəyyamı yalnız poeziya müəllifi deyil, həm də azad ruhlu insan, fəlsəfi təfəkkürün daşıyıcısı kimi qəbul ediblər.

Xəyyam rübailəri Azərbaycan dilinə dəfələrlə tərcümə edilib, poeziya gecələrində, musiqi və teatr əsərlərində, mədəniyyət festivallarında təqdim olunub. Müasir dövrdə də Xəyyam və şərab motivi Azərbaycan mədəni həyatında yenilik, azadlıq, bəşəriyyətə açıq baxış simvoludur.

Müasir Düşüncədə Xəyyam və Şərab Motivi

Bu gün Ömər Xəyyamın şərab rübailəri, həyat fəlsəfəsi, azadlıq və fərdiyyət ideyaları yalnız Şərq yox, bütün dünyada aktualdır. Xəyyam XXI əsrin insanı üçün də ruh, düşüncə və həyat dərsi verir. Onun şərab motivi – həyatın və azad düşüncənin rəmzi kimi – müasir dünyada sosial şüurun, yaradıcı ruhun, fərdiyyətin, tolerantlığın və yeniliyin simvoludur.

Müasir dövrdə Xəyyam irsi ictimai və şəxsi həyatın müxtəlif sahələrində – ədəbiyyat, incəsənət, elm, təhsil, mədəniyyət, fəlsəfə, din, sosial münasibətlərdə aktualdır. Onun rübailəri insanı anı yaşamağa, həyatın dəyərini bilməyə, məhəbbətə və sevincə açıq olmağa çağırır.

Ömər Xəyyam və şərab motivi dünya ədəbiyyatının, fəlsəfi və mədəni düşüncənin parlaq nümunəsidir. Şairin poeziyasında şərab həyatın ləzzəti, azadlıq, insanın taleyini özü seçmək haqqı, cəmiyyətə və dini riyakarlığa üsyan, ruhi xoşbəxtlik və fərdiyyət simvoludur. Xəyyamın rübailərindəki şərab həm real, həm də metaforik, həm bədii, həm də fəlsəfi qatlarda təhlil olunmalıdır. Bu motiv Azərbaycan oxucusu üçün də bəşəri və aktual mənalar daşıyır.

Xəyyam irsinin daim tədqiq olunması, yenidən kəşfi, gənc nəslin ona marağının artması, şərab motivinin poeziyada və gündəlik həyatda müxtəlif baxışlarla təqdim edilməsi Şərq ədəbiyyatının və ümumilikdə humanizmin inkişafı üçün mühüm əhəmiyyət daşıyır. Onun ruhu, azadlıq ideyası, həyat fəlsəfəsi və şərab rəmzi Azərbaycan mədəniyyətində də yeni məzmun və forma ilə yaşayır.

Ən çox verilən suallar

1. Ömər Xəyyam kimdir və hansı dövrdə yaşayıb?

Ömər Xəyyam XI əsrdə yaşamış böyük şair, riyaziyyatçı, filosof və astronomdur. 1048-ci ildə Nişapurda anadan olmuş, 1131-ci ildə vəfat etmişdir. Onun rübailəri dünya ədəbiyyatında məşhurdur.

2. Xəyyam rübailərində şərab motivi nəyi ifadə edir?

Şərab motivi Xəyyamın rübailərində əsasən həyatın ləzzəti, azadlıq, insanın taleyini özü seçmək haqqı, dini və sosial tabulara üsyan, həmçinin ruhi azadlıq və anı yaşamaq fəlsəfəsini təcəssüm etdirir. Eyni zamanda dərin metaforik və fəlsəfi qatlara malikdir.

3. Xəyyamın şərabla bağlı rübailəri dini baxımdan necə qiymətləndirilir?

Bəzi dini təfsirçilər bu rübailəri tənqid etsələr də, bir çox alimlər Xəyyamın şərabı simvolik və metaforik mənada – insanın ruh azadlığı, azad düşüncə və mənəvi axtarış rəmzi kimi istifadə etdiyini bildirirlər.

4. Şərab motivi başqa şairlərin yaradıcılığında da rast gəlinir?

Bəli, şərab motivi klassik Şərq poeziyasında geniş yayılıb. Hafiz, Füzuli, Nizami, Sabir kimi şairlərdə şərab ilahi eşqin, məhəbbətin, azadlığın və ruhani sərxoşluğun simvoludur.

5. Xəyyamın şərabla bağlı rübailərinin Azərbaycan ədəbiyyatına təsiri varmı?

Xəyyamın rübailəri Azərbaycan klassik və müasir poeziyasına, xüsusilə azadlıq, azad düşüncə və həyat fəlsəfəsinin təbliğinə dərin təsir göstərib. Onun əsərləri dəfələrlə Azərbaycan dilinə tərcümə olunub.

6. Xəyyam şərab motivini əsasən hansı məqamlarda işlədib?

Xəyyam şərabı əsasən həyatın qısalığı, ömrün faniliyi, sevinc və anı yaşamaq, qayğısızlıq, cəmiyyətin riyakarlığı və fərdi azadlıq kontekstində istifadə edib.

7. Xəyyamda şərab motivi sırf içki mənasındadırmı?

Xeyr, bir çox tədqiqatçıya görə, şərab burada daha çox ruhi azadlıq, mistik hal, həyat və düşüncə fəlsəfəsinin simvoludur və yalnız içki kimi anlaşılmamalıdır.

8. Xəyyam rübailərində şərab motivi nə üçün bu qədər populyardır?

Çünki şərab motivi insan həyatının faniliyini, ləzzətini və azadlığını ifadə etməklə yanaşı, cəmiyyətə və dini stereotiplərə qarşı orijinal üsyan və fərdiyyət rəmzi kimi təqdim olunur.

9. Xəyyam və şərab motivi müasir dövrdə necə qiymətləndirilir?

Müasir dövrdə Xəyyam və onun şərab motivi bəşəriyyət, azadlıq, tolerantlıq, fərdiyyət və yaradıcı düşüncənin simvolu kimi qəbul olunur və müxtəlif sahələrdə aktualdır.

10. Xəyyamın şərab motivinin sosial və mədəni anlamı nədən ibarətdir?

Bu motiv həm fərdi, həm ictimai azadlığın, həyat eşqinin, insaniyyətin, yeni baxışların və orijinal poetik üslubun rəmzidir. Xəyyam irsi Azərbaycan və dünya mədəniyyəti üçün böyük dəyər kəsb edir.

Bir cavab yazın

Sizin e-poçt ünvanınız dərc edilməyəcəkdir. Gərəkli sahələr * ilə işarələnmişdir

Back to top button